2010-06-21, 08:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RMBKK
Bumpar min egen frågeställning då jag behöver svar på detta...

Citat:
* Om man har grymma referenser och viss arbetslivserfarenhet, väger det då upp att man inte slutfört gymnasiestudierna? Och vad skriver man om skolgången då? "Utbildning: Exempelskolan, Teknikprogrammet 2001-2002", då är det väl underförstått att man inte tagit studenten?
Det beror väl helt på vilken branch det rör sig om, men det verkar som att nästan alla (arbetsgivare) vill att man minst skall ha gått ur gymnasiet idag, antagligen för att man då är "allmänbildad" eller liknande. Att sitta i kassan eller vara telefonförsäljare tycker jag personligen inte att det borde spela någon roll om man gått gymnasiet eller inte mer än att behärska svenska, engelska och simpel matte, korrekt. Jag tror att jag skulle lära mig att sitta i kassan lika snabbt, oavsett om jag gått gymnasiet eller inte. Med andra ord, när det gäller dessa typ av jobb, så tror jag erfarenhet väger mer än att ha slutfört gymnasiet.

Citat:
* Samt den slutgiltiga frågan: Om man blivit utnämnd till Månadens säljare inom en stor koncern, är det något att lägga in under Övriga meriter? Vart nämner man det, om alls?
Om det är ett "sälj" jobb, d.v.s. telefonförsäljare eller kanske att jobba i butik som t.ex. onoff där "den som säljer mest är bäst", så skall du absolut skriva med detta. Gärna i det personliga brevet, enligt mig, för att få dig intressant.

Edit:
Detta är vad jag tycker, jag är ingen arbetsgivare, så någon annan får gärna besvara dina frågor också.

Edit 2:
Här är mitt personliga brev och CV, så som jag skickade det! http://img269.imageshack.us/img269/9503/zxci.jpg

Har dock inte ändrat dom där småsakerna än, men det skall jag göra? Hur set det ut? Lite kritik vore på sin plats och om det ser bra ut, eller inte?
Senast redigerad av Gravstenen 2010-06-21 kl. 09:13.
Citera
2010-06-22, 16:48
Medlem
RMBKKs avatar
Okej, jag knåpade ihop ett litet CV här, skiter i "målsättning" och såna grejer utan tar det i personliga brevet istället. Tänkte ha detta för att skicka in till olika butiker och så (alternativt droppa i butik in person), och dra allt om mej som person och varför jag vill jobba där i brevet, det är väl vettigt?

Ska slänga in en bild på mig själv här också, men första utdraget, vad tycker ni?

http://img824.imageshack.us/f/76582095.jpg/
Citera
2010-06-22, 20:29
Medlem
Varnims avatar
Många annonser för svenska, om än internationella, företag är skrivna på engelska trots att det är ett jobb på en svensk arbetsplats för personer som talar svenska. Är det då underförstått att de förväntar sig CV:n och personliga brev på engelska?
Citera
2010-06-29, 12:57
Medlem
RMBKKs avatar
Citat:
Okej, jag knåpade ihop ett litet CV här, skiter i "målsättning" och såna grejer utan tar det i personliga brevet istället. Tänkte ha detta för att skicka in till olika butiker och så (alternativt droppa i butik in person), och dra allt om mej som person och varför jag vill jobba där i brevet, det är väl vettigt?

Ska slänga in en bild på mig själv här också, men första utdraget, vad tycker ni?

Bump.
Citera
2010-07-05, 16:09
Medlem
Jag har en liten fundering kring när arbetsgivaren vill ha ansökan (alltså cv och personligt brev) via mail..

Hur ska man göra då?

I och med att jag har skrivit mitt brev och även CV't i Microsoft Words 07. Man kanske inte alltid ska förvänta sig att företagen, stora som små, har tillgång till word. men då är frågan. vad fan ska man göra då?

pdf fil på köret? open office? eventuellt skriva allt i mailet (vilket jag vet blir jävligt fult).

Sist jag skickade iväg en ansökan så tror jag att jag infogade både word i 03 och 07 format. alltså 4 filer. bara att från början visa ett sånt osäkert intryck. blir inte det fel redan från början då?
Citera
2010-07-05, 17:26
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muzzka
Jag har en liten fundering kring när arbetsgivaren vill ha ansökan (alltså cv och personligt brev) via mail..

Hur ska man göra då?

I och med att jag har skrivit mitt brev och även CV't i Microsoft Words 07. Man kanske inte alltid ska förvänta sig att företagen, stora som små, har tillgång till word. men då är frågan. vad fan ska man göra då?

pdf fil på köret? open office? eventuellt skriva allt i mailet (vilket jag vet blir jävligt fult).

Sist jag skickade iväg en ansökan så tror jag att jag infogade både word i 03 och 07 format. alltså 4 filer. bara att från början visa ett sånt osäkert intryck. blir inte det fel redan från början då?

De flesta seriösa företag lär ha word. Testa att skicka i enbart 03-format, då blir det inga konstigheter.
Citera
2010-07-05, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
De flesta seriösa företag lär ha word. Testa att skicka i enbart 03-format, då blir det inga konstigheter.

I detta fall handlar det om en privatägd förskola, så i detta fallet är det kanske inte så självklart att dem har word
Citera
2010-07-05, 17:33
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
I detta fall handlar det om en privatägd förskola, så i detta fallet är det kanske inte så självklart att dem har word

Alla seriösa aktörer har word. Har de inte det får de kontakta dig, för det är självklart att du förutsätter att word finns.
Citera
2010-07-05, 21:21
Medlem
Citat:

Hur ska man göra då?

Spara som Word 97-203-dokument.
Skulle bli mycket förvånad om de inte kan läsa det formatet.
Citera
2010-07-06, 04:57
Medlem
Wills avatar
Funderar på det här med ansökningar.. Jag har ett ganska flashigt CV och personligt brev som är gjort i photoshop/idesign. Problemet är bara att kvalitén och storleken stångas lite. Om jag sänker till 72 ppi så ser det ut som något spytt på skärpen (ok så illa är det inte men ändå) vid 150 ppi är istället storleken uppe på 3.6 mb för båda (båda ligger i samma pdf-fil). Ska jag nöja mig med halv-taskig kvalite som väger in på 1 mb eller hålla på kvalitet istället? Värt att nämna är kanske att de jobb jag söker ofta kräver att man är van vid att använda olika bildbehandlingsprogram/fixa layout. Vill ju inte sumpa ett jobb för att filen fastnar i nån skit på deras jobb (vet att flera ställen inte godkänner ansökningar större än 5 mb och det lär väl finnas de som är ännu lägre) men samtidigt vill jag ju inte att det ska komma fram och se dåligt ut.
Citera
2010-07-07, 12:10
Bannlyst
På begäran kopierar in ett personligt brev till en bekant som har tänkt sig söka lycka utomlands

Personen söker alltså feedback på det skrivna.

"Hejsan!

xxxxxx xxxxx är mitt namn, född 16 juni 19xx. Den förste september 20xx fick jag min egen lägenhet i xxxxx som jag nu bor i tillsammans med min sambo. Jag har sex stycken syskon som jag levt med genom åren varav mitt tålamod och min tävlingsinriktning kommer ifrån. Den 12 juni 20xx tog jag studenten på xxxxxxxxxxxxx i xxxxxxx med inriktning hästhållning, men jag har även läst grunderna i bl.a. marknadsföring och eget företagande.

Jag är en glad och öppen person som gillar att lära mig nya saker, älskar utmaningar och är inte rädd för att ta tag i saker. Jag försöker alltid se saker positivt och göra det bästa av svåra situationer. Istället för att se problem ser jag lösningar. Mina vänner säger ofta att det är jag som löser problemen med mitt positiva tänkande. Under åren har jag lärt mig hantera stress och att lösa problem snabbt men bra. Jag älskar utmaningar och att träffa nytt folk.

I fem års tid har jag jobbat som butiksäljare på Statoil i xxxxx där jag har haft hand om lager av livsmedel, packat upp, samt beställt och sålt varor. Att jobba med kunder är något jag brinner för. Jag har ett öppet tänkande och vill hela tiden förbättra saker, är noggrann i mitt arbete och gör alltid mitt bästa.

Sen Mars 2010 har jag jobbar som telefonförsäljare åt xxxx xxxxxx xx. Jag tog jobbet för utmaningen och för att kunna styra min egen lön. Jag har nu jobbat där i lite över fyra månader och telefonförsäljning passar mig perfekt. Sen första dagen satte jag höga mål att nå och sen första dagen har jag varit ett av företagets mest framgångsrika säljare. Det jag har sålt är xxxxxx och även xxxxxxxxx. På xxxxx har vi en garantilön + provision, men jag har alltid sålt långt över garantilönen så den har aldrig varit nödvändig. Detta beror på mina höga ambitioner i livet och vetandet att det krävs väldigt mycket arbete för att nå sina drömmar och mål.

Målet med att jobba som säljare för mig är att sätta kunderna i centrum och få varenda kund att känna sig speciella och omhändertagna på bästa möjliga sätt. Saker som att hälsa och välkomna på rätt sätt är viktigt när det gäller denna bransch, tycker jag.

Jag söker nu jobbet hos er i xxxxxxx för att jag vill få chansen att utvecklas ännu mer inom säljaryrket samt lära mig spanska på fritiden som en bonus. Att utmana mig själv att flytta till ett annat land och jobba med någonting jag vet att jag är bra på ser jag som en väldigt stor chans för personlig utveckling. Jag vet att jag hade ansträngt mig till max för att både göra er och mig själv nöjd.

Låter det som jag kan vara en av er?
Tveka inte att kontakta mig. Jag nås lika bra på telefon som epost.

xxxxxxx xxxxxxxx, Juli 2010
xxxxxxxx@live.com
0737-xxx xxx"
Citera
2010-07-08, 06:36
Medlem
RMBKKs avatar
Citat:

Bump igen, har den här tråden dött helt eller? Typ sex inlägg på tre veckor, vafan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in