2011-04-19, 14:38
Medlem
nollans avatar
För det första är en CV allmänt snarare en ganska klinisk förteckning över din utbildning, arbetslivserfarenhet m.m. Detta ser mer ut som ett personligt brev eller 'cover letter', vilket bör inkluderas i allt jobbsökande vid sidan av CV:n.

Först och främst bör du se över språket och meningsbyggnaden lite. Dock tycker jag det är bra med punkterna du tog upp, däremot tycker jag du borde skriva in dem i löpande text istället för på punktform: inte minst för att det är mer följsamt att läsa men även för att detta är en del av det personliga brevet och inte CV:n: dessutom kan du naturligt förklara varför ärlighet är så viktigt för dig, t.ex.

Berätta sedan varför du vet att du har vad som krävs; du kan t.ex. väva ihop det med punkterna du skrivit?

Lycka till!
Citera
2011-04-19, 14:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Acropol
Arbetsansökan

Hej!

Jag är en kille från .......... och är 23 år gammal. Jag har bott i .......... ca ..... år snart. Jag jobbar för närvarande på ....... .
Då jag har haft liknande arbeten som det på ........ känner jag nu för en förändring.

På min fritid umgås jag med dom människor jag känner här i .......... . För övrigt så tränar jag på gym, mest styrketräning. Jag gillar även att läsa och göra mycket spontana saker som möjligt. Jag är även väldigt sportintresserad, fotboll står mig högst.

Jag har velat jobba med service och människor länge och jag vet att jag har det som krävs för att lyckas med det.

Punkter som jag tycker är viktiga på en arbetsplats:

Hålla tider

Noggrannhet, då jag hellre tycker att man ska jobba i ett bra tempo och göra ett noggrant jobb än att stressa och det blir missar här och där.

Humor, Att framhäva humor på jobbet och sträva efter att få en härlig atmosfär.
Att vakna upp och komma till jobbet med ett härligt humör är det bästa som finns.

Hjälpsamhet

Att vara trevlig och tänka på sina medmänniskor och kolleger tycker jag är definitivt!

Serviceminded

Ärlighet

Tack för att ni tog er tid att läsa mitt cv och jag hoppas vi hörs vid!

Med vänliga hälsningar

.........

tack flashbackare

Det var okej, men inget sådant jätte övertygande cv enligt mig.
Citera
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Beror ju på helt vad du ska söka.
Personligen så ser mitt CV alltid likadant ut, men mitt personliga brev är specifikt för varje jobb jag söker.
Jag tycker det är rätt puckat när folk har ett personligt brev som i princip är CV:t i flytande text.
Citera
Medlem
Jag hade inte anställt dig. Kändes opersonligt och konstruerat. Du skrev inget om dig själv och hur du är som person och som arbetare. Du skrev bara hur du tyckte det skulle vara.
Citera
2011-04-19, 14:43
Medlem
Acropols avatar
jag glömde notera att detta bara är det personliga brevet och inte hela cv:t
Citera
2011-04-19, 14:44
Medlem
Astro-Monsters avatar
När jag läser ditt personliga brev får jag en bild av en person som tycker det är viktigare att ha roligt än att göra ett bra jobb.

1. Du bör skriva varför du söker just det jobbet, och varför just du skulle passa bra där.

2. Skriv inte att du söker jobbet för att du vill ha en förändring, utan för att du verkligen vill jobba där och att du kommer göra bra ifrån dig.

3. Fundera på språket. "Dom människor" och "jag har velat". Det låter inte bra i flytande text.

4. Försök att få in de punkter som du tycker i viktiga i några korta meningar istället för rada upp punkterna. Att beskriva lite mer runt omkring och vad du menar med de ord du valt ger en bättre och personligare bild av dig.

5. Bättre avslutning, tex. "Tack för att ni tog er tid att läsa mitt cv. Med detta hoppas jag att ni hör av er så att vi kan bestämma träff för en tid där jag kan berätta mer om vad jag kan erbjuda er."
Senast redigerad av Astro-Monster 2011-04-19 kl. 14:47. Anledning: glömde mellanrum mellan punkter.
Citera
2011-04-19, 14:44
Medlem
Acropols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andiders
Jag hade inte anställt dig. Kändes opersonligt och konstruerat. Du skrev inget om dig själv och hur du är som person och som arbetare. Du skrev bara hur du tyckte det skulle vara.

ok, jag kanske ska formulera det annorlunda. jag tänker mest så att de saker jag drog upp går jag efter
Citera
2011-04-19, 14:46
Medlem
Tycker det var ett väldigt långt personligt brev du har .

Korta ner det till max hälften och gör det mer säljande !.
Är ju ett jobb du vill ha och inte hjälp ge ut ditt livs novell.
Citera
2011-04-19, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acropol
ok, jag kanske ska formulera det annorlunda. jag tänker mest så att de saker jag drog upp går jag efter
Jag som arbetsgivare vill höra dina styrkor, jag vill höra anledningen varför jag ska anställa just dig.
Att du gillar fotboll, varför bryr jag mig? Det gör dig inte till en bra arbetare. Hur du tycker ett arbete ska vara, varför bryr jag mig? Liksom, jag kommer inte anpassa arbetsplatsen efter dig, utan du ska kunna anpassa dig efter arbetsplatsen.
Dra upp dina styrkor helt enkelt. "jag är en bra arbetare, jag kan vara gnällig till och från men får alltid jobbet gjort, och jag strävar efter bästa möjliga resultat.". Hellre nåt i den stilen. Får du med en svaghet (som när jag skrev "gnällig") då är det bara bra, får då bevisar de att du inte ljuger heller.
Citera
2011-04-19, 14:53
Bannlyst
Tycker allt du skriver verkar för bra om du förstår. (Jag vill komma till jobbet och skapa en bra atmosfär som är viktigt) Till o med chefen eller den du ska söka jobbet hos kan genomskåda det. Känner en del personer som gör det misstaget att skriva att allt verkar för bra.. Så ändra lite mer till att du ska försöka skapa en bra arbetsmiljö för dig och dina arbetskamrater oså .. Lycka till nu!
Vart ska du söka jobb ?
Citera
2011-04-19, 14:57
Medlem
Acropols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andiders
Jag som arbetsgivare vill höra dina styrkor, jag vill höra anledningen varför jag ska anställa just dig.
Att du gillar fotboll, varför bryr jag mig? Det gör dig inte till en bra arbetare. Hur du tycker ett arbete ska vara, varför bryr jag mig? Liksom, jag kommer inte anpassa arbetsplatsen efter dig, utan du ska kunna anpassa dig efter arbetsplatsen.
Dra upp dina styrkor helt enkelt. "jag är en bra arbetare, jag kan vara gnällig till och från men får alltid jobbet gjort, och jag strävar efter bästa möjliga resultat.". Hellre nåt i den stilen. Får du med en svaghet (som när jag skrev "gnällig") då är det bara bra, får då bevisar de att du inte ljuger heller.

mm precis. Men jag vet inte..är det bra och dra med negativa saker om sig själv då? känns som det inte hör hemma på ett cv, el?
Citera
2011-04-19, 15:08
Medlem
Acropols avatar
tack för tipsen ni är grymma!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in