2010-02-08, 15:36
Medlem
Kesslers avatar
Citat:
När Tommy Söderström blev petad av Micke Tellqvist hade han två år kvar på kontraktet och skulle tjäna cirka två miljoner/år. Istället för att stå och öppna båsdörren de sista två säsongerna valde han att bryta kontraktet för att spara Djurgården den lönekostnaden.

Citat:
Tommy Söderström vägrar åka med resten av den svenska OS-truppen till Japan den 8 februari. Samma dag som planet lyfter, spelar nämligen Djurgården Elitseriematch mot Södertälje.

Citat:
Ja, jag ställer upp för att det är en ära att spela i landslaget, säger Tommy och lägger ner sitt bojkotthot mot landslaget.
Tommy Söderström blev fly förbannad då Djurgårdens börsintroduktion stoppades och han la skulden på Svenska Ishockeyförbundet, som vek sig för Riksidrottstyrelsens nej.
Han hotade med att nobba landslaget i protest mot hur förbundet skött börsfrågan.
- Och jag inte ändrat åsikt, jag tycker fortfarande det var svagt gjort mot Djurgården, säger han. Men jag har pratat igenom det här med klubbledningen och bestämt mig för att ställa upp i landslaget.

Kanske inte min favoritspelare då han var några år före min tid, men var nog lite av en idol när man var mindre. Det jag citerat är fan respekt. Att han bor väldigt nära mig känns lite häftigt.

Annars så är väll Lidström min stora favorit, vart grym år efter år efter år.
Senast redigerad av Kessler 2010-02-08 kl. 15:41.
Citera
2010-02-08, 15:51
Medlem
ManUnitedFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-Dawk
Ja vilken är din favoritspelare? Spelar ingen roll om han är svensk eller inte eller i vilken liga han spelar.

Min egen favorit är Steve Yzerman. När jag började följa NHL så blev Detroit mitt favoritlag o snabbt så blev Yzerman favoriten bland spelarna. Han hade det mesta. Anpassade sig senare i karriären till att bli bra över hela banan. För de första åren så var hans stora styrka i anfallet men i slutet av karriären blev han ju även erkänd som en duktig defensiv center.

Gillar hur han spelade genom smärta. Hur han offrade sig för laget, hur han ledde laget genom att alltid gå hårt in i närkamper osv.

Nu har jag ingen speciell favoritspelare. Klart jag följer spelarna i Red Wings extra noga men ingen som jag följer som jag följde Yzerman.
Min favorit spelare är Johan "MOOSE" Hedberg för jag började med att gilla Leksand IF sen så började jag att följa lite NHL så blev det Johan Hedberg och Atlanta Thrashers. Och nu så fölljer Jag NHL jättemycket. Kollar nästan en match varje helg och jag följer Atlanta och om jag inte har sett match den natten så går jag in på deras hemsida och kolla matchfakta.
Citera
2010-02-08, 19:44
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Måste jag välja en så blir det Mika Nieminen. Han och Tore Ökvist var två spelare som gjorde i stort sett vad dem ville ute på isen men Nieminen har alltid varit en personlig favorit.
Citera
2010-02-08, 20:02
Medlem
BabyJesuss avatar
Rob Schremp! Skulle man spela hockey i en liten hiss så skulle han ha varit världens bäste.

Andra NHL-spelare idag jag njuter av att följa är såklart Ovechkin, Kovalchuk och kanske lite otippat Gionta. Tom Chorkse och Peter "Foppa" Forsberg ska givetivs nämnas. Kanske även Sundin och Jagr när de var som bäst.
Citera
2010-02-08, 21:32
Medlem
lolkeklols avatar
favorit spelare igenom tiderna måste jag säga peter forsberg, (han var som störst när jag började intressera mig för hockey"

Men just nu följer jag varje match med WSH pga av kedjan med

Ovechkin, vilken trollkar älskar honom inte bara för hockeyspelare utan också för personen
Bäckström, innan tyckte jag han blev lite boostad av sin kamrat men denna säsongen och i slutet på förra har han verkligen visat vad han kan göra när han skjuter lite mer.
Knuble , en bra liten arbetare som passar bra i linan fått stort förtroende sen han kom och gjort det bra
Citera
2010-02-09, 12:02
Medlem
grabbags avatar
Mikael Johansson:En Djurgårdslegendar. Extremt smart spelare med grymt spelsinne och bra över hela banan.

Jimmie Ölvestad:Det går inte ogilla hans spelstil. Kommer ihåg guldåren 99/00 samt 00/01 då han verkligen slog igenom, fyfan va bra han var då. I år gör han nog sin bästa säsong hittils dock. Extremt snabb på skridskorna ger alltid 120% i varje byte, ligger alltid i topp i tacklingsligan, en av dom bästa på att komma ute på kanten och trycka sig in mot mål med hjälp av styrka och snabbhet. I år har han även visat prov på fina passningar och målsinne. Ovärdelig spelare och borde vara med i VM.

Alexander Ovechkin:Killen är helt galen. Bästa spelaren som kommit på länge. Man känner verkligen när han är på isen att han verkligen är större och överglänser alla spelare på isen. Sjukt målsinne.
Citera
2010-02-09, 12:54
Medlem
Sopels avatar
Douglas Murray. En grovjobbare, en stark defensiv back och en duktig fysisk spelare. När han gick från fighter till lite mer defensiv blev ju saken bara bättre.

Han är den där stora, tunga men samtidigt inte fult spelande backen varje lag behöver. Spelsinnet är heller inte helt åt helvete, det såg man ju i pre-season när han slängde upp ett hat trick
Citera
2010-02-09, 13:17
Medlem
-Metal-s avatar
Om man bortser från svenska spelare då listan kan bli ganska lång så finns det 2 andra på min lista som jag alltid följt och sett upp till, det är Gretzky och Kariya.
Gretzky är och kommer alltid vara en legend, och för mig den bästa hockeyspelaren någonsin (inte alla som tycker som mig dock). Och Kariya p.g.a. att jag samlade på hans hockeykort när man var liten, har fortfarande kvar min pärm med 100+ Kariya bilder

Ed Belfour vill jag även lägga till på listan som jag under 90 talet lyckades samla ihop 200+ hockeybilder av och var favoritmålvakten
Citera
2010-02-09, 14:46
Medlem
Ezzelinos avatar
Omöjligt att bara nämna en gubbe.

Målvakt: Dominik Hasek. Den säkraste målvakt jag sett, makalösa meriter och en fantastisk statistik.
Sex gånger vinnar av Vezina Trophy, två gånger Hart Trophy, två Stanley
Cup-segrar och ett OS-guld. Tyvärr spelade han aldrig något VM efter 25
års ålder (1990). Och de nio säsongerna i Buffalo Sabres innebar att han
kämpade i ett då tämligen mediokert lag. Liten till växten för att vara en
världsmålvakt, bara 1.80 och 75 kilo.

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=8665

Back: Vjatjeslav Fetisov. Otroligt pålitlig back och drivande kraft under många år på 80-talet i den
sovjetiska lagmaskinen. Två OS-guld, sex VM-guld, 1 Canada Cup-guld, två
Stanley Cup-segrar.
Acklimatiserade sig mycket bra i NHL, drygt trettio år gammal, och gjorde
åtskilliga stabila säsonger i Devils och Wings.

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=21368

Forward: Mario Lemieux. Storvuxen och tekniskt briljant forward med enorma matchvinnaregenskaper.
Hade två Stanley Cup-segrar, ett Canada Cup-guld och en vidunderlig
poängproduktion år efter år med Penguins i NHL när han (delvis p.g.a.
ryggproblem som lett till ett par operationer) "gick i pension" och
inte spelade på tre hela säsonger. Under den tiden (1998-2000) gick han in
och styrde upp skutan i den bankrutta klubben, blev majoritetsägare och
gjorde så även comeback som spelare. Och innan han slutgiltigt la av hade
han vunnit ett OS-guld 2002 och ett World Cup-guld 2004.

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=9679

Av de som spelar nu skulle jag nämna Ovetjkin i NHL: komplett, stark, snabb, teknisk, spelintelligent, grymt målfarlig, oöm, karismatisk, ibland odräglig, i mina ögon den främste spelaren i världen för tillfället, och givetvis med åtskilliga bra år framför sig. Och i Elitserien Marcus Nilson - kanske ingen stor talang, men oerhört nyttig och laglojal, intensivt spelande forward, jobbig att möta, har gjort hyfsat ifrån sig både i NHL och KHL, brukar även ställa upp och göra bra insatser i Tre Kronor.

Äsch, det blir ju för få svenskar nämnda här! Skulle jag ta ut en "tidlös" all star-femma plus målvakt ur de blågulas skara skulle det bli:

Henrik Lundqvist
Lidström-Börje Salming
Forsberg-Sundin-Alfredsson
Senast redigerad av Ezzelino 2010-02-09 kl. 15:23.
Citera
2010-02-10, 11:21
Medlem
DRPOEs avatar
Målis: Pekka Lindmark. Cool snubbe.

Back: Paul Coffey, finns inget att säga, bäst genom tiderna utan konkurrens.

Forward: Mario Lemiux, samma som med Coffey klart bäst.

Allround: Peter Forsberg. Spelaren som har(nästan)allt.

Fighter: Joe Kocur. En riktig kämpe, en fighter helt igenom.
Citera
2010-02-11, 22:04
Medlem
Gary Roberts alla powerforwards urfader!!!
Citera
2010-02-11, 22:35
Medlem
crosby87s avatar
Genom tiderna: Mario Lemieux. Bästa spelaren genom tiderna imo.
Nuvarande Aktiv: Sidney Crosby. Gillar Crosby och penguins så är inte spec. mkt att säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in