2009-01-08, 22:32
Medlem
B-Dawks avatar
Ja vilken är din favoritspelare? Spelar ingen roll om han är svensk eller inte eller i vilken liga han spelar.

Min egen favorit är Steve Yzerman. När jag började följa NHL så blev Detroit mitt favoritlag o snabbt så blev Yzerman favoriten bland spelarna. Han hade det mesta. Anpassade sig senare i karriären till att bli bra över hela banan. För de första åren så var hans stora styrka i anfallet men i slutet av karriären blev han ju även erkänd som en duktig defensiv center.

Gillar hur han spelade genom smärta. Hur han offrade sig för laget, hur han ledde laget genom att alltid gå hårt in i närkamper osv.

Nu har jag ingen speciell favoritspelare. Klart jag följer spelarna i Red Wings extra noga men ingen som jag följer som jag följde Yzerman.
Citera
2009-01-08, 22:45
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-Dawk
Ja vilken är din favoritspelare? Spelar ingen roll om han är svensk eller inte eller i vilken liga han spelar.

Min egen favorit är Steve Yzerman. När jag började följa NHL så blev Detroit mitt favoritlag o snabbt så blev Yzerman favoriten bland spelarna. Han hade det mesta. Anpassade sig senare i karriären till att bli bra över hela banan. För de första åren så var hans stora styrka i anfallet men i slutet av karriären blev han ju även erkänd som en duktig defensiv center.

Gillar hur han spelade genom smärta. Hur han offrade sig för laget, hur han ledde laget genom att alltid gå hårt in i närkamper osv.

Nu har jag ingen speciell favoritspelare. Klart jag följer spelarna i Red Wings extra noga men ingen som jag följer som jag följde Yzerman.

Herregud.. En? Jag måste välja flera.
  • Yzerman för dom orsakerna som du tog upp i ditt inlägg.
  • Milan Lucic i dagens NHL för att han är otroligt kul att titta på, det händer alltid något när han är på isen.
  • Loob och Fokin för att dom var outstanding en väldigt lång tid och visade lojalitet och hjärta för vår klubb.
  • Min store favorit i elitserien numer är Kåberg. Jag har sagt det så många gånger men det finns inte många som visar så mycket vilja, hjärta och mod i varje byte. Det måste vara ett helvete att möta honom.
Citera
2009-01-08, 22:51
Medlem
NirvanAs avatar
Detta kommer se lite komiskt ut men ändå.

Datsyuk: Händerna, En houdini på is.
Zetterberg: Sen tiden i Timrå, lite tråkig vid sidan av isen men en grym två-vägs spelare.
Lidström: Hans välplacerade skott, enkelheten över hela plan, underbar att se i PP.

Åå sedär, mina tre favoritspelare spelar i mitt lag, åå kanske därför jag hejjar på dom också..tänkt efter som fan och det är nog bara dom 3 också.
Citera
2009-01-08, 22:53
Medlem
Milan Lucic, Henrik Lundqvist, Alex Ovechkin, Vinny Lecavalier, Marc Savard... med flera
Citera
2009-01-08, 22:57
Medlem
B-Dawks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweTech
Herregud.. En? Jag måste välja flera.
  • Yzerman för dom orsakerna som du tog upp i ditt inlägg.
  • Milan Lucic i dagens NHL för att han är otroligt kul att titta på, det händer alltid något när han är på isen.
  • Loob och Fokin för att dom var outstanding en väldigt lång tid och visade lojalitet och hjärta för vår klubb.
  • Min store favorit i elitserien numer är Kåberg. Jag har sagt det så många gånger men det finns inte många som visar så mycket vilja, hjärta och mod i varje byte. Det måste vara ett helvete att möta honom.

Eftersom de flesta du tar upp har med antingen FBK eller Detroit o göra så får du nämna flera
Citera
2009-01-08, 22:59
Medlem
loafmasters avatar
Har egentligen bara haft en hjälte inom hockeyn genom åren och det har varit Ove Molin. En mer underhållande spelare fanns det knappt under 90-talets Elitserie. Att han alltid spelat i Brynäs är bara en bonus.

Övriga:

NHL
Mario Lemieux - Det började med att en släkting dejtade Super Mario och slutade med att jag var frälst. I mina ögon är han störst genom tiderna.
Theo Fleury - Liten, kvick och uppkäftig. En otroligt underhållande spelare att se spela.
Peter Bondra - Den stora anledningen till att Caps alltid varit ett stort lag i mitt hjärta. En grym målskytt när han var som bäst.

Finns ju givetvis en hel del Brynäsare man tagit till sig genom åren också. Per Djoos, Janne Larsson, Tom Bisset, Marko Tuulola, Bedrich Scerban, Tommy Melkersson, Anders Huss, Nicklas Bäckström, Tommy Sjödin mfl.
Citera
2009-01-08, 23:06
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-Dawk
Eftersom de flesta du tar upp har med antingen FBK eller Detroit o göra så får du nämna flera

Haha ja då plussar jag på med ett gäng cccp..

Makarov, Larionov, Fetisov, Tretjak och Charlamov.
Kommentar på dom är överflödig

Sen lämnade jag ute några NHL favvisar innan.. Probert, Kocur och Ciccarelli (Dino var tillsammans med Yzerman orsaken till att jag började hålla på Detroit).
Citera
2009-01-08, 23:11
Medlem
B-Dawks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweTech
Sen lämnade jag ute några NHL favvisar innan.. Probert, Kocur och Ciccarelli (Dino var tillsammans med Yzerman orsaken till att jag började hålla på Detroit).

Finns många härliga lirare i Detroit att ta upp. Konstantinov är ju en som man bara kunde älska. Synd att hans karriär inte blev längre. Hans höfttacklingar var grymma.
Citera
2009-01-08, 23:29
Medlem
mazzys avatar
Jag måste hålla med om Yzerman, vilken härlig spelare. Lidström är också lite av en favorit. Hans meriter talar för sig själv.

I Elitserien är favoritspelaren Johan Davidsson.
Citera
2009-01-08, 23:43
Medlem
KinG-NothinGs avatar
NHL

Datsyuk: Pucktrollare utan dess like, det är ju en njutning så fort han drar igång sitt 'grejande'.
Lundqvist: Även om han började sin karriär i Frölunda så tycker jag han verkligen presterar och det är en imponerande målvakt som jag är nöjd över att ha i Sverige.
Gretzky: Jag vet inte riktigt varför, har alltid gillat honom som spelare och han verkar bara vara en skön prick och jag ser honom som en av världens bästa.

Elitserien

Pelle G: 38 år ung men han är fortfarande en bra back i HV och har varit det de senaste 10 åren, att han varit med om alla SM-gulden visar också grymt hjärta som jag finner imponerande.

Renberg: Även om han kanske itne lyckats efter sin comeback var han tidigare en riktgit skön spelare som alltid visade känslor och tog varje seger som en finalvinst och varje förlust som en finalförlust. Vi behöver fler känslor i Elitserien.

Utanför NHL och ES...

Lance Ward F.d HV spelare som jag fullkomligt älskade när han spelade här om det var någon som kunde hålla rent framför mål så var det han, synd att domarna var ute för han i slutet bara.

Per Ledin Fullkomligt hatade honom i Färjestad, när han kom till HV och lirade precis likadant så älskade jag honom, vilket gjorde att jag fattade precis hur han ska spela. Han visar lika mycket glöd och känslor som Renberg och spelar med skador och sjukdomar, när han säger att han spyr i båset under en SM-final match var ju riktigt kul att höra.

Jag är nog lite färgad av HV men det är ju sån man är
Citera
2009-01-08, 23:53
Medlem
Ferross avatar
Elitserien:

Jarmo Myllys - Kommer alltid vara nummer ett för mig, han hade temperament, stort hjärta och var en av de bästa målvakterna som vi haft i Elitserien någonsin. Lägg därtill att han kanske är den bästa målvakten med klubba som vi haft innom svensk hockey så har vi en jäkligt bra spelare.

Stefan "Skuggan" Nilsson - Min första idol innom hockeyn, minns när farsan hade fixat "Skuggans" autograf åt mig när jag var 6-7 år gammal. Jag tror att jag levde på det i minst en månad

Thomas "Bulan" Berglund - En spelare som retade gallfeber på större delen av Elitserien och hade en spelstil som var representerande för hela Luleå Hockey under 90-talet. Hårt och fysiskt, även ibland lite fult, och gav alltid allt oavsett hur matchen eller tabellen såg ut.

NHL:

Alexander Mogilny - Mogilny hade sin kanske bästa säsong samtidigt som jag fick upp intresset för NHL på riktigt, dessutom hade han ett rätt tufft namn. En målskytt av rang, 76 mål på 77 matcher säsongen 92-93 säger ju en del om hur bra Mogilny var.

Dominik Hasek - Enligt mig världens bästa målvakt någonsin. Han gjorde helt sjuka räddningar ibland och spelade dessutom i ett av mina favoritlag.

Mario Lemieux - Pittsburgh var , tillsammans med Buffalo, mitt favoritlag när jag var mindre och Lemieux var den stora stjärnan och ledaren. Han kan mycket väl ha varit den mesta kompletta hockeyspelaren genom tiderna och om han hade haft lite mer tur med skador så hade han kanske kunnat utmana "The Great One" om några rekord.

Bubblare: Jeff Hacket, Sergei Bautin, Al McInnis, Ron Francis , Petter Nilsson, Jiri Kucera.
Citera
2009-01-09, 00:23
Medlem
Red Machines avatar
Tommy Melkersson Min absolut störste ishockeyidol. Naturligtvis är han inte den bäste backen som existerat men en stabil och tung back som dessutom var en krigare och lojal mot Brynäs under hela sin karriär. Minns när man stod i Gavlerinken och skrek "Oh ah Melkersson säg Oh ah Melkersson" that´s was the days. Härligt att han fick avsluta sin karriär 1999 med sitt andra sm-guld.

I NHL få jag väl säga Gretzky, Mario Lemieux och Patrick Roy.

Numera i dagens hockey har jag väl inga direkta favoriter förutom de som spelar i Brynäslaget, klart att Ove Molin sticker ut litegrann extra av nostalgiska skäl.
Senast redigerad av Red Machine 2009-01-09 kl. 00:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in