2009-12-07, 11:06
Medlem
diversions avatar
Jag är jäkligt nöjd med det här året i alla fall. Frågan har kommit mycket, mycket längre än jag hade kunnat ana. Inom 1-2 år kommer drastiska saker ha hänt! Nästan dags för lite fira!

http://www.alternet.org/media/144391/10_signs_the_failed_drug_war_is_finally_ending
Citera
2009-12-07, 12:31
Medlem
marcus90_kungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diversion
Jag är jäkligt nöjd med det här året i alla fall. Frågan har kommit mycket, mycket längre än jag hade kunnat ana. Inom 1-2 år kommer drastiska saker ha hänt! Nästan dags för lite fira!

http://www.alternet.org/media/144391/10_signs_the_failed_drug_war_is_finally_ending
Fett intressant!

Citat:
"Kellogg's promptly dropped Phelps as a spokesperson, badly misreading public sentiment. Dozens of columnists slammed Kellogg's for this decision, and a major AP story reported on groups calling for consumers to "Drop Kellogg's" for dumping Phelps. A few weeks later, the advertising trade magazine Ad Age reported that Kellogg's brand favorability had tanked since it dropped Phelps - even more than when the company instituted a massive recall due to a problem with salmonella in its peanut butter."
Att bli bojkottad av stoners är alltså värre än att sälja jordnötssmör med salmonella? Och folk säger att stoners inte kan påverka
Citera
2009-12-07, 17:04
Medlem
BagarenBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diversion

Samtidigt känns det hopplöst på hemmaplan. Jag tror dessvärre att svenska politiker är beredda att driva vansinnet till sin spets oavsett vad som sker på den amerikanska kontinenten. Vi har ju tom lyckats påverka andra EU-länder i fel riktning.
Citera
2009-12-07, 17:59
Medlem
AssOfABaboons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BagarenB
Samtidigt känns det hopplöst på hemmaplan. Jag tror dessvärre att svenska politiker är beredda att driva vansinnet till sin spets oavsett vad som sker på den amerikanska kontinenten. Vi har ju tom lyckats påverka andra EU-länder i fel riktning.

Vilka EU-länder har vi påverkat i fel riktning?
  • I Köpenhamn vill majoriteten av politiker se en legalisering, taxering och reglering av cannabis.
  • Portugal har nyligen fått se det statistiska resultatet av avkriminaliseringen 2001 och är nog inte beredda att ändra attityd.
  • En schweizisk folkomröstning i december 2008 fick visserligen "bara" med sig 37% av folket, men de röstade istället igenom ett heroinprogram för tunga missbrukare med ofantliga 68%.
  • Medicinsk marijuana är entydligt lagligt i Finland sedan början av 2008.

Då har jag inte ens nämnt Holland där dom, oavsett vad svensk media eller Maria Larsson försöker måla upp, inte verkar ändra på sin 30-åriga syn på narkotikapolitik.

Som jag ser det så är Sverige snart de hårdaste bakåtsträvarna i världen.
Citera
2009-12-07, 20:12
Medlem
Cajunalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AssOfABaboon
Vilka EU-länder har vi påverkat i fel riktning?
  • I Köpenhamn vill majoriteten av politiker se en legalisering, taxering och reglering av cannabis.
  • Portugal har nyligen fått se det statistiska resultatet av avkriminaliseringen 2001 och är nog inte beredda att ändra attityd.
  • En schweizisk folkomröstning i december 2008 fick visserligen "bara" med sig 37% av folket, men de röstade istället igenom ett heroinprogram för tunga missbrukare med ofantliga 68%.
  • Medicinsk marijuana är entydligt lagligt i Finland sedan början av 2008.

Då har jag inte ens nämnt Holland där dom, oavsett vad svensk media eller Maria Larsson försöker måla upp, inte verkar ändra på sin 30-åriga syn på narkotikapolitik.

Som jag ser det så är Sverige snart de hårdaste bakåtsträvarna i världen.

Är det inte efter påtryckningar från just Sverige som Holland överväger att enbart tillåta den inhemska befolkning att handla ur en coffeshop?

I övrigt ser utvecklingen väldigt positiv ut, delvis även i Sverige. Skolan ska ju skrota sin klassiska propaganda, sedan tycker jag att folk är mer liberala överlag, vilket dock inte förändrar lagarna, men nog är det ett steg i rätt riktning.
Citera
2009-12-07, 21:29
Medlem
AssOfABaboons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cajunalt
Är det inte efter påtryckningar från just Sverige som Holland överväger att enbart tillåta den inhemska befolkning att handla ur en coffeshop?

I övrigt ser utvecklingen väldigt positiv ut, delvis även i Sverige. Skolan ska ju skrota sin klassiska propaganda, sedan tycker jag att folk är mer liberala överlag, vilket dock inte förändrar lagarna, men nog är det ett steg i rätt riktning.

Jag hörde ryktas om det, har dock inte lyckats hitta något underlag för det på nätet. Det enda jag hittade var att en kommitté ledd av en holländsk kristdemokrat uttryckt detta förslag, tillsammans med flera andra förändringar i drogpolitiken. Såvitt jag har förstått är det inte aktuellt då frågan inte kommit någonstans.

Personligen tror jag inte, även om det mot förmodan skulle hända, att ett sådant förbud skulle innebära några polisiära insatser eller några nekanden för turister. Holland har kört sin grej sedan 70-talet och ändrar nog inte ett vinnande koncept för att ett surputteland som Sverige kommer och gnäller. Möjligen ändra på papperet för att Maria Larsson ska hålla snattran.

PS. Jag läste någonstans att ca 25% av turisterna i Amsterdam kommer för att inmundiga lite ganja. Det är nog ganska mycket pengar som skulle gå förlorade om de förbjöd turister att handla det.
Citera
2009-12-07, 22:22
Medlem
Cajunalts avatar
Citat:
Jag hörde ryktas om det, har dock inte lyckats hitta något underlag för det på nätet. Det enda jag hittade var att en kommitté ledd av en holländsk kristdemokrat uttryckt detta förslag, tillsammans med flera andra förändringar i drogpolitiken. Såvitt jag har förstått är det inte aktuellt då frågan inte kommit någonstans.

Personligen tror jag inte, även om det mot förmodan skulle hända, att ett sådant förbud skulle innebära några polisiära insatser eller några nekanden för turister. Holland har kört sin grej sedan 70-talet och ändrar nog inte ett vinnande koncept för att ett surputteland som Sverige kommer och gnäller. Möjligen ändra på papperet för att Maria Larsson ska hålla snattran.

PS. Jag läste någonstans att ca 25% av turisterna i Amsterdam kommer för att inmundiga lite ganja. Det är nog ganska mycket pengar som skulle gå förlorade om de förbjöd turister att handla det.

Det håller jag helt med dig om. En ändring av lagen skulle inte alls efterföljas, då de skulle få alldeles för stora ekonomsika kostnader samt förluster i och med minskad turism. Däremot så påverkar ju den svenska regeringen uppenbarligen andra regeringar något då de åtminstone tog upp frågan.
Citera
2009-12-07, 22:35
Medlem
AssOfABaboons avatar
Men Sverige får nog anses som sämst i klassen i det här ämnet, måste jag tyvärr påstå. Medans den europeiska kontinenten, sydamerika och USA står i startgroparna står Sverige fortfarande vänd åt fel håll.

edit: Jag är medveten om att hela världen inte är drogliberaler, men det är den här känslan man får ju djupare man gräver i den här frågan.
Citera
2009-12-07, 22:41
Medlem
Den snurriga killen har visst fått sitt straff nu. Blev väl ändå ganska milt vill jag påstå, fast straffet tyder ju på att killen har issues..

http://blt.se/nyheter/solvesborg/knarksaljare-domd-till-vard%281663681%29.gm
Citera
2009-12-07, 23:04
Medlem
AssOfABaboons avatar
Hälften av alla hollywoodproduktioner har någon slags stonerreferens i sig. Det här är humor, ren och pur antikristhumor.
Citera
2009-12-07, 23:12
Medlem
scentlessss avatar
Är det samma Sean Banan som på floorfillerklippet på youtube som är i Cirkus Möller?
Citera
2009-12-07, 23:15
Medlem
Cajunalts avatar
Citat:
Men Sverige får nog anses som sämst i klassen i det här ämnet, måste jag tyvärr påstå. Medans den europeiska kontinenten, sydamerika och USA står i startgroparna står Sverige fortfarande vänd åt fel håll.

edit: Jag är medveten om att hela världen inte är drogliberaler, men det är den här känslan man får ju djupare man gräver i den här frågan.

Om det var riktat till mig så är jag helt med dig på det, bara så att vi är överens! Vi kommer med största sannolikhet vara ett av de sista länderna att legalisera, för en legalisering är oundviklig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in