Citat:
Ursprungligen postat av Cajunalt
Är det inte efter påtryckningar från just Sverige som Holland överväger att enbart tillåta den inhemska befolkning att handla ur en coffeshop?
I övrigt ser utvecklingen väldigt positiv ut, delvis även i Sverige. Skolan ska ju skrota sin klassiska propaganda, sedan tycker jag att folk är mer liberala överlag, vilket dock inte förändrar lagarna, men nog är det ett steg i rätt riktning.
Jag hörde ryktas om det, har dock inte lyckats hitta något underlag för det på nätet. Det enda jag hittade var att en kommitté ledd av en holländsk kristdemokrat uttryckt detta förslag, tillsammans med flera andra förändringar i drogpolitiken. Såvitt jag har förstått är det inte aktuellt då frågan inte kommit någonstans.
Personligen tror jag inte, även om det mot förmodan skulle hända, att ett sådant förbud skulle innebära några polisiära insatser eller några nekanden för turister. Holland har kört sin grej sedan 70-talet och ändrar nog inte ett vinnande koncept för att ett surputteland som Sverige kommer och gnäller. Möjligen ändra på papperet för att Maria Larsson ska hålla snattran.
PS. Jag läste någonstans att ca 25% av turisterna i Amsterdam kommer för att inmundiga lite ganja. Det är nog ganska mycket pengar som skulle gå förlorade om de förbjöd turister att handla det.