2009-04-13, 14:53
Medlem
Kalvens avatar
ja vissa delar var ju mindre genomtänkta, typ hela stycket med per johansson från NRS var ganska skrattretande. "En del trillar ner i gropen, blir paranoida och kommer aldrig ur det. Man blir knäpp. Kolla bara på Whitney Houston."
Citera
2009-04-13, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalven
ja vissa delar var ju mindre genomtänkta, typ hela stycket med per johansson från NRS var ganska skrattretande. "En del trillar ner i gropen, blir paranoida och kommer aldrig ur det. Man blir knäpp. Kolla bara på Whitney Houston."

Klart det kan hända, men som om det skulle vara en representabel del
Citera
2009-04-13, 15:26
Medlem
tions avatar
- Ungdomarnas skolresultat skulle bli sämre, utanförskapet skulle öka och vi skulle krocka mer i trafiken. Men framförallt skulle vi bli dummare, säger han.

Snubben kan inte mycket alltså.

(från expressens artikel)
Citera
2009-04-13, 15:29
Medlem
Baechus avatar
Det viktigaste för att förändra opinionen i frågan om cannabis är i mitt tycke inte att pumpa ut fakta och resonemang om drogen i sig - folk i allmänhet har svårt att ta till sig sånt, lika lite som att de är villiga att sätta sig in i ekonomisk filosofi för att helt förstå varför de har x antal hundralappar i plånboken när månaden är slut - utan istället rikta deras uppmärksamhet till och nyansera bilden av "knarkaren". Det är främst här som artikelns styrka ligger, i författarens försök att normalisera användarna och visa (med starkt känslomässiga metoder) att de som röker på är helt vanliga, intelligenta människor som lyckas med göra drogen till en del av en helt sund livsstil. Folket behöver inte fakta, utan se med egna ögon och bilda sin egen uppfattning - och artiklar i den här stilen hjälper till att lyfta fram bra exempel
Citera
2009-04-13, 16:38
Medlem
expanders avatar
Detta är nog den bästa artikeln jag läst i svensk mainstreammedia.
Finns inget att klaga på egentligen enligt min mening.
Att hon intervjuar folk från RNS är väl finfint. Han framstår ju som en fåntratt i jämförelse med de andra, utom den noble sonen till en friherre. Men det ger det hela bara en mycket mer realistisk bild också.
Troligen blir det väl en TV-debatt i ämnet snart också då SVT låter frågan om drogkriget gå varm i sitt debattforum på hemsidan.
Bollen är i rullning!
Citera
2009-04-13, 17:47
Medlem
tions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expander
Detta är nog den bästa artikeln jag läst i svensk mainstreammedia.
Finns inget att klaga på egentligen enligt min mening.
Att hon intervjuar folk från RNS är väl finfint. Han framstår ju som en fåntratt i jämförelse med de andra, utom den noble sonen till en friherre. Men det ger det hela bara en mycket mer realistisk bild också.
Troligen blir det väl en TV-debatt i ämnet snart också då SVT låter frågan om drogkriget gå varm i sitt debattforum på hemsidan.
Bollen är i rullning!

Nu ska den bara få växa sig lite större så den aldrig slutar rulla!
Citera
2009-04-14, 05:19
Medlem
Har precis skrivit ett Tack mail till Natalia som la upp artikeln på Expressen. Där jag hälsar Hej och tack från Flashback ^^...Quote:ar när jag fått svar! xD..

Peace

om någon annan också vill skriva så har ni Adressen här
natalia.kazmierska@expressen.se
Citera
2009-04-14, 13:11
Medlem
jamesdeans avatar
Sju cannabisförsäljare åtalade i Borås (min rubrik, självklart använder tidningen "knarkhandlare"...)
Citera
2009-04-14, 22:12
Medlem
Rultas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whoareyou
Legaliserings frågan har väl kanske inte kommit upp i vårat långa land tidigare men i usa så har det ju varit framme tidigare dock kanske inte som "ensam" fråga , utan i frihets rörelser och "hippie" kulturen. Innan idag så har väl allt tal om legalisering blivit nedslaget av myter och trångsynthet?

Eller?

Cannabis har ju inte vart olagligt i sverige speciellt länge.
Har dock också uppmärksammat att det har tagits upp på alla de stora nyhetskanalerna i USA, till och med den extremt konservative Bill O'Riley har lagt ner stridsyxan.

Bollen är i rullning och det verkar gå extremt fort, tack vare USA's snålhet.
Om det inte vart en ekonomisk kris just nu så tror jag aldrig frågan kommit på tal. Som whoareyou också skrev så har alla försök till seriösa diskussioner om ämnet på tv blivit förlöjligade, men nu verkar de vänt på steken och sätter kompletta idioter på stolen för att argumentera MOT legalisering.

Ska bli intressant att se hur det utvecklas.
Citera
2009-04-15, 06:44
Medlem
expanders avatar
Ny underavdelning i cannabis

Från och med igår så finns det numera en underavdelning i cannabis som helt är inriktad på nyheter och media. Vi föreslår att ni postar nya trådar och länkar där istället för i den här tråden så blir det bättre översikt över nyheterna.
/Mod
Citera
2009-04-15, 11:37
Medlem
Läste denna artikeln i tidningsversionen idag: http://www.ostran.se/nyheter/kalmar/roeker_paa_paa_skoltid

Citera
2009-04-15, 17:44
Medlem
Abstrakt85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slurbt
Läste denna artikeln i tidningsversionen idag: http://www.ostran.se/nyheter/kalmar/roeker_paa_paa_skoltid

Jag kommenterade artikeln, men eftersom den säkerligen inte publiceras då censur tillämpas i Sverige så publicerar jag den även här:

I Verkligheten..

Det är verkligen inte bra att ungdomar tar droger överhuvudtaget, särskilt inte på skoltid. Om man legaliserar cannabis kommer det helt plötsligt inte att vara lika lätt för ungdomar att få tag i det. Langare kollar ingen legitimation och bryr sig heller inte om hur livet påverkas för den som köper. Langare säljer också oftast andra droger än just cannabis och där är den s.k. "inkörsportsteorin" förklarad. Man har en grav missuppfattning att drogliberala vill sprida droger till alla när det handlar om raka motsatsen. Att alkohol och tobak är svårare att få tag i för unga än exempelvis cannabis och amfetamin borde vara en väckarklocka. Kombinera legalisering med seriös droginfo i skolan, utförd av medicinskt kunniga, inte poliser. Då kan de unga få en vettig bild av droger och deras olika verkningar istället för att mata dem med propaganda. Problemet är att unga idag VET att mycket av informationen de får är just propaganda, och när de märker att en del droger inte är så farliga som det påstås så litar de heller inte på att informationen de får om exempelvis kokain eller heroin heller. Och att skylla drogbruk bland ungdomar på oss liberala är ett riktigt lågvattenmärke, det här har den repressiva politiken och dess anhängare skapat. Hur kan man försvara en politik som bevisligen inte fungerar!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in