2016-03-21, 18:28
Medlem
jamesdeans avatar
Läkaren om Andreas Thörns fall: ”Ett absurt och bisarrt beslut”

Citat:
Claes Hultling är läkare och arbetar sedan länge med ryggmärgsskadade. Han har följt Andreas Thörns fall och är upprörd över hur det hanterats.

– Det absurda och bisarra i det här beslutet som svensk rättspraxis företräder, är att det till stor del baseras på den här fobin för allt som luktar narkotika och missbruk. Det känns som flera personer högt upp i hierarkin tror att någon som tar en tesked cannabisolja i morgonkaffet ska bli heroinist efter bara några veckor. Det tyder på en stor okunskap.
Citera
2016-03-21, 18:44
Medlem
jamesdeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleft
Andreas tog cannabis mot smärtan – nu kan han dömas

Tillhörande text-artikel: http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/andreas-tog-cannabis-mot-smartan-nu-kan-han-domas
Citera
2016-03-21, 23:32
Medlem
Andreas använde cannabis mot smärtan – i dag kan han dömas
Citera
2016-03-21, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamesdean
Läkaren om Andreas Thörns fall: ”Ett absurt och bisarrt beslut”
Vilket svin Fred Nyberg är, som vanligt. Den dåren kommer aldrig sluta säga att det behövs mer forskning.

"Till exempel måste man hänvisa till en enda substans som har effekt, göra djurförsök och sen genomföra läkemedelsstudier i flera delar innan man ens kan ansöka om att få kalla det ett läkemedel.

– Att man inte kommit längre tolkar jag som att man inte har så goda förhoppningar om att ta fram bra medicin av obehandlad marijuana."

Han borde titta utanför Sverige.
Citera
2016-03-22, 08:54
Medlem
Cannabis hjälpte mig mot ångest och värk
Citera
2016-03-22, 17:41
Medlem
Mollips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleft
Vilket svin Fred Nyberg är, som vanligt. Den dåren kommer aldrig sluta säga att det behövs mer forskning.

"Till exempel måste man hänvisa till en enda substans som har effekt, göra djurförsök och sen genomföra läkemedelsstudier i flera delar innan man ens kan ansöka om att få kalla det ett läkemedel.

– Att man inte kommit längre tolkar jag som att man inte har så goda förhoppningar om att ta fram bra medicin av obehandlad marijuana."

Han borde titta utanför Sverige.
I ingressen påstås 'Samtidigt menar forskare att nyttan med den medicinska användningen av ren cannabis än så länge är överdriven', kan lätt tolkas som att dom flesta forskare tycker så eller iaf många. Jag tror inte att SVT gjort någon rundringning och hittat statistiska belägg för att dom flesta forskare har den åsikten. SVT har hittat ett par eller så forskare som tycker så. Överdriven av vem eller vilka, blir frågan på det.

Fred Nyberg:
Citat:
Till exempel måste man hänvisa till en enda substans som har effekt, göra djurförsök och sen genomföra läkemedelsstudier i flera delar innan man ens kan ansöka om att få kalla det ett läkemedel.

– Att man inte kommit längre tolkar jag som att man inte har så goda förhoppningar om att ta fram bra medicin av obehandlad marijuana. Men jag förstår att många experimenterar. Man kanske inte ser någon annan utväg.
och
Citat:
I nuläget finns två cannabisbaserade läkemedel godkända i Sverige, Sativex och Marinol.
Sativex är ett godkänt läkemedel som är ett extrakt från Marijuana. Förlåt om jag undrar men då är det väl redan gjort en gång det han efterfrågar?

Jag känner inte till processen kring hur något kan bli godkänt som läkemedel men om det finns en rad andra europeiska länder som godkänt att Bedrocan kan skrivas ut på recept så vore det säkert inte omöjligt om Sverige verkligen hade ambitionen att få det godkänt också. Det är viljan som saknas.
Citera
2016-03-22, 18:03
Medlem
jamesdeans avatar
http://www.mynewsdesk.com/se/moriska_paviljongen/pressreleases/pressmeddelande-med-anledning-av-artikeln-om-moriska-paviljongen-i-sydsvenskan-fredagen-den-18-mars- 1348413

Citat:
Utbredningen av narkotika i Malmö är ett stort samhällsproblem. Vi har under en längre tid samarbetat med krog- och narkotikapolis, Folkets Park och grannverksamheter för att få bukt med narkotikan i och omkring Folkets Park samt under klubbmiljö. Vi kommer fortsätta detta arbete men mer måste göras. Idag pågår öppen försäljning av droger dagligen i Folkets Park.

Vi har regelbundet ordnat offentliga samtal om och debatter kring aktuella samhällsfrågor. Vi vill därför, givet de svårigheter vi upplever, bjuda in myndigheter, politiker, krögare och grannar till ett samtal om hur vi kan bemästra knarket i vår stad och i krogmiljö. Vi behöver alla hjälpas åt. Så även tidningsjournalister. Välkomna till Moriska Paviljongen torsdagen den 31 mars kl 18.30.

Efter en s.k. "skandal" där det kommit fram att vissa anställda på nattklubben Moriska Paviljongen i Malmö haft cannabis och kokain i sina förvaringsskåp så ska nu Moriska Paviljongen hålla ett "anti-knarkmöte". Jag uppmuntrar alla människor som är kritiska till dagens politik och samhällets syn på droger att dyka upp. Det är viktigt att vi tar sådana här tillfällen i akt att nå ut med våra budskap och ge alternativa syn på saken. Jag planerar själv att vara på plats. Sprid ordet till alla ni känner som bor i Malmö med omnejd.
Citera
2016-03-22, 19:24
Medlem
Medicinsk cannabis på ministerns bord (Danmark)
Citera
2016-03-22, 19:48
Medlem
Advokaten: Smärre sensation om Andreas Thörn frias
Citera
2016-03-24, 18:48
Medlem
Pixm0s avatar
House of Commons: Legalisation of Cannabis in the UK (March 2016)

https://www.youtube.com/watch?v=0MaR6lN50dw
Citera
2016-03-25, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pixm0
House of Commons: Legalisation of Cannabis in the UK (March 2016)

https://www.youtube.com/watch?v=0MaR6lN50dw

Intressant men vad betyder det, såg hela men min engelska är lite knackig så.. Ska de lägga fram det som en lagändring ?
Citera
2016-03-25, 11:57
Medlem
expanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sketchen
Intressant men vad betyder det, såg hela men min engelska är lite knackig så.. Ska de lägga fram det som en lagändring ?
Ja, den 22 april ska ett lagförslag presenteras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in