Citat:
Ursprungligen postat av
cleft
Vilket svin Fred Nyberg är, som vanligt. Den dåren kommer aldrig sluta säga att det behövs mer forskning.
"Till exempel måste man hänvisa till en enda substans som har effekt, göra djurförsök och sen genomföra läkemedelsstudier i flera delar innan man ens kan ansöka om att få kalla det ett läkemedel.
– Att man inte kommit längre tolkar jag som att man inte har så goda förhoppningar om att ta fram bra medicin av obehandlad marijuana."
Han borde titta utanför Sverige.
I ingressen påstås 'Samtidigt menar forskare att nyttan med den medicinska användningen av ren cannabis än så länge är överdriven', kan lätt tolkas som att
dom flesta forskare tycker så eller iaf många. Jag tror inte att SVT gjort någon rundringning och hittat statistiska belägg för att dom flesta forskare har den åsikten. SVT har hittat ett par eller så forskare som tycker så. Överdriven av vem eller vilka, blir frågan på det.
Fred Nyberg:
Citat:
Till exempel måste man hänvisa till en enda substans som har effekt, göra djurförsök och sen genomföra läkemedelsstudier i flera delar innan man ens kan ansöka om att få kalla det ett läkemedel.
– Att man inte kommit längre tolkar jag som att man inte har så goda förhoppningar om att ta fram bra medicin av obehandlad marijuana. Men jag förstår att många experimenterar. Man kanske inte ser någon annan utväg.
och
Citat:
I nuläget finns två cannabisbaserade läkemedel godkända i Sverige, Sativex och Marinol.
Sativex är ett godkänt läkemedel som är ett extrakt från Marijuana. Förlåt om jag undrar men då är det väl redan gjort en gång det han efterfrågar?
Jag känner inte till processen kring hur något kan bli godkänt som läkemedel men om det finns en rad andra europeiska länder som godkänt att Bedrocan kan skrivas ut på recept så vore det säkert inte omöjligt om Sverige verkligen hade ambitionen att få det godkänt också. Det är viljan som saknas.