2016-03-05, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sensiman
Forskning slår fast: Alkohol och tobak mycket farligare än hasch

http://illvet.se/manniskan/halsa/forskning-slar-fast-alkohol-och-tobak-ar-mycket-farligare-an-hasch

Det är ju en ganska tung tidning som skriver denna artikel.

Nut återstår ju dock frågan: hur många partier läser egentligen illustrerad vetenskap?
Citera
2016-03-07, 14:17
Medlem
Legal marijuana is finally doing what the drug war couldn’t
Citera
2016-03-11, 07:09
Medlem
Svensk lär Iran om narkotikapolitik (Per Johansson)

In other news: Iran Is About to Execute Another 100 Prisoners for Drug Offenses
Citera
2016-03-11, 08:55
Medlem
Seed to Sale: How Legal Cannabis is Grown - Episode 1 - Genetics
Citera
2016-03-14, 08:05
Medlem
"Nobody wants to live in a drug-free world": an interview with Carl Hart
Citera
2016-03-14, 19:21
Medlem
Mollips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleft
Svensk lär Iran om narkotikapolitik (Per Johansson)

In other news: Iran Is About to Execute Another 100 Prisoners for Drug Offenses
Jag vet inte om Per Johansson borde vara så jävla mallig över att ha blivit inbjuden av Iran för att (som man får förmoda) - hålla föredrag om Sveriges 'lyckade' repressiva narkotikapolitik.

Anledningen till varför just Per Johansson blivit inbjuden är högst troligt därför att han ideologiskt ligger nära den Iranska politiken vad gäller synen på narkotika. Supercoolt Per Johansson. Verkligen.

Eller tror Iran på riktigt att han är Sveriges Ayatollah ?

en blogg svarar han 2012 på varför han inte alls är imponerad av Portugals avkriminalisering. Att Portugal lyckats att dramatiskt sänka antalet som dör av narkotikarelaterade orsaker verkar vara helt ovidkommande för honom. Han vill bara prata om att Portugal har en uppåtgående statistik vad gäller dom som använder narkotika utan att specificera vilken tidsperiod han menar. Mer oseriös och ideologiskt driven människa går inte att hitta och jag hoppas att fler politiker och andra beslutsfattare börjar inse det.

Per Johansson värnar också sin inarbetade maktposition som ordförande för nolltoleransen som riskeras på riktigt om (när) Sverige får en modern hälsoorienterad narkotikapolitik.
Citera
2016-03-15, 08:58
Medlem
Nedräkning på narkotikamötet

Nätverket WFAD växer

Narkotikafrågan het i Wien

På plats i Wien

”Science fiction bakom medicinsk marijuana”
Senast redigerad av cleft 2016-03-15 kl. 09:03.
Citera
2016-03-15, 09:03
Medlem
Åtalas för att ha odlat cannabis i hemmet

Ny stor knarkhärva nystas upp – 13 personer inför rätta

"Vi vill jobba mer mot narkotikan"

Danska politiker öppna för hampaodling

Fem personer gripna i knarkrazzia

Flera gripna efter stor polisinsats mot knarkbrott
Citera
2016-03-15, 21:05
Medlem
tvivales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleft
Nedräkning på narkotikamötet

Nätverket WFAD växer

Narkotikafrågan het i Wien

På plats i Wien

”Science fiction bakom medicinsk marijuana”
Ojojoj. Det märks att förbudssekten är desperat nu.

88 Million Dollars Worth Of Marijuana Sold In Colorado In January 2016

http://www.theweedblog.com/88-million-dollars-worth-of-marijuana-sold-in-colorado-in-january-2016/
Citera
2016-03-15, 21:39
Medlem
jamesdeans avatar
Ulricehamn: Fann jättelik knarkodling – i sin källare

Den sista paragrafen tyckte jag var särskilt intressant:

Citat:
Polisen hämtade in underlag från Nationellt forensiskt centrum som gjorde en beräkning på hur stor mängd cannabis de 46 plantorna hade kunnat ge. NFC baserade sitt resultat på statistik från inkomna ärenden under sju år och slog fast att varje planta teoretiskt sett hade kunnat ge 51 gram och att den sammanlagda vikten då hamnat på cirka 2,2 kilo.

Jag har alltid undrat hur det går till när de ska bestämma vikten i sådana här åtal. Har hört historier där de vägt hela plantorna med rötterna kvar osv, men här verkar de iaf haft kännedom om att inte hela plantan röks och haft någon slags metod. 51 gram låter dock lite tagit ut luften, en planta kan ju ge både mer och mindre.
Citera
2016-03-15, 22:09
Medlem
Thcfarmers avatar
Swecan.org är uppe igen på nätet

Vågar ni använda sidan igen?
Citera
2016-03-16, 19:52
Medlem
Mollips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamesdean
Ulricehamn: Fann jättelik knarkodling – i sin källare

Den sista paragrafen tyckte jag var särskilt intressant:

Jag har alltid undrat hur det går till när de ska bestämma vikten i sådana här åtal. Har hört historier där de vägt hela plantorna med rötterna kvar osv, men här verkar de iaf haft kännedom om att inte hela plantan röks och haft någon slags metod. 51 gram låter dock lite tagit ut luften, en planta kan ju ge både mer och mindre.

Det är ju inte lite konstigt att en påföljd ska kunna bestämmas av någon slags statistisk beräkning av något som möjligen skulle kunna ske i framtiden? Det är ju inte ens säkert att plantorna gett ett gram om dom glömt att vattna etc. etc. Eller har vårt rättsystem löpt linan ut och anställt orakel och spåkärringar? Det är kanske inget fel på den beräknade statistiken i sig det är snarare att tillvägagångsättet kan tillåtas utifrån rättsprinciper. Jag min arme fåne trodde sånt var viktigt.
Det vore intressant om någon med juristkunskaper skulle kunna kommentera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in