2017-11-03, 19:19
Medlem
Rufoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeedWhacker
Polen tog just ett enormt kliv framåt i ämnet.
Jisses! Kom ändå lite oväntat ändå.
Det är så mycket nu. Överallt.
Inte lätt å va motståndare till en liten planta i lilla Sverige nu.

https://www.leafly.com/news/politics/poland-legalizes-medical-cannabis
Nej, inte så lätt. Men motståndarna stångar sig ändå blodiga i deras desperata försök att stoppa utvecklingen.

Ganska komiskt på något vis. I framtiden när cannabis är lagligt så kommer vi kunna gräva upp deras propaganda och skratta ännu högre åt den.
Citera
2017-11-03, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rufos
Nej, inte så lätt. Men motståndarna stångar sig ändå blodiga i deras desperata försök att stoppa utvecklingen.

Ganska komiskt på något vis. I framtiden när cannabis är lagligt så kommer vi kunna gräva upp deras propaganda och skratta ännu högre åt den.

Jag skulle gärna falla in i skrattet. Tills jag tänker på alla barn som tvångsomhändertagits på grund av utfallet från urinprov från föräldrarna. Eller de som fått "Missbrukare" stämplat i sin sjukjournal, och sedan vägras all smärtlindring. Då fastnar skrattet i halsen.
Citera
2017-11-06, 18:54
Medlem
http://mobil.nt.se/nyheter/norrkoping/knarkatalad-far-tillbaka-pastadd-drog-om4875507.aspx

Elitsportare får tillbaka medicin efter felaktigt beslag, kunde det ha stått i rubriken.

Jag avskyr människor som använder k-ordet, det är nedvärderande och rätt förkastligt i ett modernt samhälle 2017. #Metoo
Citera
2017-11-17, 15:50
Medlem
klybans avatar
Verkar som att LMV ifrågasätter tolkningen tingsrätten gör om CBD, och tar detta till HD.
Frågan är varför är det så viktigt för LMV att ta denna?
Jag förstår delen om kvacksalveri och de påståenden som man gör runt CBD och på dessa försäljningsställen.
Och att dom inte kan antyda det är ett läkemedel.
Men så forcerande pusha att det är olagliga olja, när den aktiva ingrediensen inte ens är narkotikaklassad.
Och THC-halt ofta mycket låg, att det borde inte vara en sak.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/P6Woe/slaget-om-cannabisoljan--kan-drivas-till-hogsta-domstolen
"I oktober gjordes tillslag mot leverantörer av cannabisolja men nu har tingsrätten i två fall beslutat att produkterna ska lämnas tillbaka.

Åklagarkammaren vill få till en vägledande dom som avgör om produkterna ska klassas som narkotika, menar Sargon De Basso som företräder företagen.

– Man har centralt har beslutat sig för att driva den här frågan till prejudikat, säger han till Aftonbladet....
"

Detta kan iofs vara berättigat med en helt egen tråd, men det lämnar jag över till någon annan i så fall.
Citera
2017-11-17, 17:41
Medlem
jamesdeans avatar
Björklund omvald till partiledare - vill stanna minst fyra år till

Citat:
På fredagskvällen ska en arbetsgrupps förslag om att tillåta personligt innehav av cannabis avgöras, där partistyrelsen gjort tummen ner. Även partiets inställning till gårdsförsäljning av alkohol ska avgöras på fredagen där debatt och votering håller på fram till midnatt.

Om Folkpartiet röstar ja till bägge dessa motionerna går jag med på att kalla dem för Liberalerna, annars fortsätter jag kalla dem Folkpartiet.
Citera
2017-11-17, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamesdean
Björklund omvald till partiledare - vill stanna minst fyra år till

Om Folkpartiet röstar ja till bägge dessa motionerna går jag med på att kalla dem för Liberalerna, annars fortsätter jag kalla dem Folkpartiet.

Just wont happen. Det är trogna nykterister och nykterhetsvänner som räddar Folkpartiet i vartenda riksdagsval. Utan nykterhetsrörelsen skulle fp försvinna som en måsskit i dimma.
Citera
2017-11-17, 21:23
Medlem
jamesdeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gentleman-Joe
Just wont happen. Det är trogna nykterister och nykterhetsvänner som räddar Folkpartiet i vartenda riksdagsval. Utan nykterhetsrörelsen skulle fp försvinna som en måsskit i dimma.

Håller med, jag tror inte det finns en chans att det går igenom. De ska dock också rösta om en motion om att vård ska vara standardstraffet för innehav/bruk, och den har styrelsen röstat bifall till, så den kan nog gå igenom. Jag är lite skeptisk till den motionen dock, är tvångsvård verkligen bättre än några tusen i böter? Jag betalar nog hellre en bot än tvingas gå i vård.
Citera
2017-11-17, 22:54
Medlem
Rufoss avatar
Citat:
Håller med, jag tror inte det finns en chans att det går igenom. De ska dock också rösta om en motion om att vård ska vara standardstraffet för innehav/bruk, och den har styrelsen röstat bifall till, så den kan nog gå igenom. Jag är lite skeptisk till den motionen dock, är tvångsvård verkligen bättre än några tusen i böter? Jag betalar nog hellre en bot än tvingas gå i vård.
Frågan är dock hur man vårdar en cannabisbrukare?

Jo, jag vet att dom kommer hitta på något, men ändå.

Samtalsterapi och yoga?
Citera
2017-11-20, 23:37
Medlem
Mollips avatar
Citat:
Beror väldigt mycket på hur dom utformar den vården. Blir det 'vård' i stället för kriminalisering eller både och? Jag litar inte på Björklund men vi får väl se vad L tänkt sig.

Vågar L nämna Portugal vid namn som idén ändå måste komma ifrån? Det kan ju ge dom svåra frågor (usch bara) att besvara.

Bara att L röstat om att personligt innehav av dödsknark ska tillåtas är ju fan inte illa. Klart att L inte godtog det, men partistyrelsen borde fått sig en tankeställare hursomhelst. Skulle gärna se röstsiffrorna från den omröstningen.
Citera
2017-11-24, 18:08
Medlem
Mollips avatar
ETC: Global debatt om cannabislegalisering landar i Sverige

Citat:
Fortsatt finnns ett kompakt stöd för restriktiv narkotikapolitik i riksdagen. Men nu efterlyser Anders Schröder (MP) en förutsättningslös diskussion om hur vettigt det är med förbud mot cannabis.
Citat:
Legaliseringsförespråkarna menar att dagens narkotikapolitik är kontraproduktiv om man vill minska skadorna med narkotikaanvändning. Är det så?
Anette Skårner:
Citat:
– Det är väldigt svårt att svara på, den förda politiken i dag bygger väldigt mycket på antaganden. Man har kört på. Det jag skulle vilja se är just som den Anders Schröder önskade, en förutsättningslös utredning. Nu har man haft en väldigt restriktiv politik och det har skett saker i omvärlden. Då borde man utvärdera. Det finns ju flera frågetecken utan säkra svar, till exempel om polisen ska lägga resurser på att straffbelägga konsumenter av narkotika eller om de resurserna ska läggas på att komma åt den organiserade brottsligheten.
Citera
2017-12-15, 20:30
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Verkar som att LMV ifrågasätter tolkningen tingsrätten gör om CBD, och tar detta till HD.
Frågan är varför är det så viktigt för LMV att ta denna?
Jag förstår delen om kvacksalveri och de påståenden som man gör runt CBD och på dessa försäljningsställen.
Och att dom inte kan antyda det är ett läkemedel.
Men så forcerande pusha att det är olagliga olja, när den aktiva ingrediensen inte ens är narkotikaklassad.
Och THC-halt ofta mycket låg, att det borde inte vara en sak.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/P6Woe/slaget-om-cannabisoljan--kan-drivas-till-hogsta-domstolen
"I oktober gjordes tillslag mot leverantörer av cannabisolja men nu har tingsrätten i två fall beslutat att produkterna ska lämnas tillbaka.

Åklagarkammaren vill få till en vägledande dom som avgör om produkterna ska klassas som narkotika, menar Sargon De Basso som företräder företagen.

– Man har centralt har beslutat sig för att driva den här frågan till prejudikat, säger han till Aftonbladet....
"

Detta kan iofs vara berättigat med en helt egen tråd, men det lämnar jag över till någon annan i så fall.
Tar man del av scandinavian hemps nyhetsbrev så verkar dom inte ha något plan B ifall

"Den 8:e januari kan det vara slut för CBD/hampa-olja på den fria marknaden i Sverige."

Om ett svenskt företag bara importerar produkter från Holland istället för att odla själv, ger det något kryphål i lagen eller inte?.
Citera
2017-12-15, 20:34
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enmansdemo
Tar man del av scandinavian hemps nyhetsbrev så verkar dom inte ha något plan B ifall

"Den 8:e januari kan det vara slut för CBD/hampa-olja på den fria marknaden i Sverige."

Om ett svenskt företag bara importerar produkter från Holland istället för att odla själv, ger det något kryphål i lagen eller inte?.
jadu, vi alla är frågetecken nu, så återstår och se vad man kommer fram till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in