2009-09-23, 15:54
  #7285
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Är det bara jag som ser såna smålag som nått av det absolut bästa? Det är ju helt fantastiskt när det lilla laget med en budget på 1/10 av dom etablerade kan komma upp och jävlas med dom stora. Utan det så hade ju allt varit så förutsägbart och tröttsamt.. Älskade när HBK vann allsvenskan för ett gäng år sen och att Kalmar har lyckats hålla så länge trots allt som talar emot dom.

Utan dom lagen så skulle allsvenskan se precis likadan ut år ut och år in. Vem vill det egentligen?

Nej det är såklart roligt att det byts ut lite lag då och då. Ett Ljungskile här, ett Enköping där. Men det är ju inte svårt att räkna ut att en allsvenska med BP, Häcken, Mjällby och Falkenberg får mindre uppmärksamhet från media, därmed mindre tv-pengar, mindre sponspengar, mindre publik och sämre stämning än om du byter ut de lagen mot Dif, Hif, Norrköping och Gais.

Sen att kalla Halmstad för smålag, visst det är ju inga bjässar men de har 4 sm-guld på 35 år (jämför med tex. Aik, 2 på 70) och 2 de senaste 12 åren vilket väl bara Dif kan matcha. 10 i marathontabellen.
Citera
2009-09-23, 16:02
  #7286
Medlem
Tror Örebro kommer vinna med 3-0
Citera
2009-09-23, 16:12
  #7287
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsmattias
Nej det är såklart roligt att det byts ut lite lag då och då. Ett Ljungskile här, ett Enköping där. Men det är ju inte svårt att räkna ut att en allsvenska med BP, Häcken, Mjällby och Falkenberg får mindre uppmärksamhet från media, därmed mindre tv-pengar, mindre sponspengar, mindre publik och sämre stämning än om du byter ut de lagen mot Dif, Hif, Norrköping och Gais.

Sen att kalla Halmstad för smålag, visst det är ju inga bjässar men de har 4 sm-guld på 35 år (jämför med tex. Aik, 2 på 70) och 2 de senaste 12 åren vilket väl bara Dif kan matcha. 10 i marathontabellen.
Dom är inte ett smålag historiskt sett men i pengar räknat så är dom ju det. Det är ju därför jag tycker om dom så mycket.

Och bara för att lagen försvinner från allsvenskan så betyder ju inte det att lagen försvinner från den svenska fotbollen, jag förstår faktiskt inte riktigt denna hysteriska fixeringen vid allsvenskan just. Visst är det den högsta serien och allt sånt där men att dom ramlar ur för ett år eller två gör ju inte att laget försvinner.. Man kan ju lika gärna säga att det är bra för superettan och därför är det bra för svensk fotboll..
Citera
2009-09-23, 16:18
  #7288
Medlem
Crookens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Jo det är ju sant. Men det är ju inte precis så att det är ett stabilt samspelt lag det där. Ingen har ju spelat mer än 5 matcher för IFK. Ungefär.. Och jag vet ju inte om jag kan hålla med om Stiller faktiskt. Känns som att han är bra på att göra mål men resten är det lite värre med. Känns som att det mest är slöseri med hans (enda) talang att ha honom utanför boxen.. Och med Bjarnason känns det som att lite av spelet från Wernbloom kan komma tillbaka. Spelsinne och kämpaglöd. Känns helt enkelt som ett bra mycket bättre sätt att utnyttja spelarna på det dom är bäst på.

Fast Stiller är ändå ok som bollmottagare som kan ge bollen till Sella, Elmar eller tillbaka till Gustav och Seb.
Även om Bärkroth är lite omogen och tar en del "konstiga" beslut så är han snabb, fruktansvärt snabb, så han är ju egentligen ett givet vapen i djupled
Citera
2009-09-23, 16:23
  #7289
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Dom är inte ett smålag historiskt sett men i pengar räknat så är dom ju det. Det är ju därför jag tycker om dom så mycket.

Och bara för att lagen försvinner från allsvenskan så betyder ju inte det att lagen försvinner från den svenska fotbollen, jag förstår faktiskt inte riktigt denna hysteriska fixeringen vid allsvenskan just. Visst är det den högsta serien och allt sånt där men att dom ramlar ur för ett år eller två gör ju inte att laget försvinner.. Man kan ju lika gärna säga att det är bra för superettan och därför är det bra för svensk fotboll..


Målet är väl att vi ska kunna hävda oss i Europa i framtiden, då behövs en högstaserie med bättre kvalité än vad det är nu och mer heta matcher genererar mer pengarna till klubbarna. Av samma anledning är jag för att byta till höst/vår säsong och transerfönstret. Allsvenskan står bara och trampar vatten medan de utländska klubbarna våldtar oss.. Jag vill dessutom ha färre lag igen för att slippa lag som kommer med 9 man i backlinjen för att få med sig ett poäng, ska man klara sig i Europa så får man föra spelet ala MFF, Elfsborg och IFK. Det håller inte att backa hem och vänta på motståndarens misstag i CL eller Uefacupen..
Citera
2009-09-23, 16:58
  #7290
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av funeral
Ett Örebro utan Porokara är ungefär som ett blåvitt utan Hysen, oerhört viktig och duktig spelare, en av allsvenskans bästa på sin position enligt mig.
Skulle bli helnöjd med en pinne på ett näst intill utsålt Behrn arena.
Porokara har varit väldigt bra större delen av säsongen, men han har haft det tungt under den senaste tiden.

Gerzic kommer förresten att börja på bänken idag, något som han själv inte är speciellt glad över: http://na.se/polopoly_fs/1.572314!image/292722261.jpg_gen/derivatives/468w/292722261.jpg

Inte särskilt smart av honom att uttala sig så där offentligt kan man tycka....

Det kommer bli en väldigt spännande match ikväll, på ett fullsatt Behrn Arena. Har väldigt stora förväntningar på Örebro efter senaste tidens spel... allt utom en vinst mot IFK är inte godtagbart!
__________________
Senast redigerad av Enlightened 2009-09-23 kl. 17:00.
Citera
2009-09-23, 17:16
  #7291
Medlem
Heinzes avatar
Vilket lag som helst får fan vinna Allsvenskan förutom gnetspelarna i AIK

Hoppas självklart på att IFK klarar att samla styrkorna efter ännu en tung skada men om inte vi tar det så är det fan bättre om Elfsborg går förbi råttorna.

Om man jämför AIK med Kalmar om en gång utmålades som en fara för fotbollen så spelade de rena rama sambafotbollen jämfört med AIK.

2008, 30 spelade matcher och 70-32 i målskillnad (vinnare)
2007, 26 spelade matcher och 43-32 i målskillnad (tvåa efter mesta mästarna)
2006, 26 spelade matcher och 39-30 i målskillnad (femma)
2005. 26 spelade matcher och 36-21 i målskillnad (trea)

Jämför det med AIK:s 26 mål efter 23 omgångar.. vad fan är det? Hur kan de leda serien? Man får gå ner till plats åtta för att hitta något liknande.

Kom igen nu Bärkroth!
Citera
2009-09-23, 17:34
  #7292
Medlem
P3RK3L3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbottnadgap
Tror Örebro kommer vinna med 3-0

Du måste vara den mest pessimistiske Blåvittsupportern alltså. Inför varje match så är det "Om jå känner mitt Blooitt rätt så komme vi att tossska me 0-6 idaa gråtsmiley" och så går ni och vinner med 3-0 ändå...

Okej att inte ta ut segern i förskott men det är ju lika tragiskt att ta ut förlusten i förskott på det där sättet.

Tro på ditt lag!
Citera
2009-09-23, 17:41
  #7293
Medlem
matte85s avatar
Tror AIK kommer hålla vägen ut och imorgon kommer de vinna mot mitt älskade Helsingborg (HIF har ju spelat som ett korpenlag de senaste matcherna).

Självklart är guldstriden helt öppen, men som jag ser det har AIK en bättre form och IFk som jag ser som den enda riktiga konkurrenten har ett svårare schema och en del skador.
Citera
2009-09-23, 17:55
  #7294
Medlem
sebno1s avatar
Tror ifk kommer ta guldet, aik komma sacka ihop
Citera
2009-09-23, 18:00
  #7295
Medlem
feldgraus avatar
Stabil ekonomi: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotbollsbladet/sverige/allsvenskan/aik/article5844903.ab

AIK tar ett kortfristigt lån på 8 miljoner för att stärka likviditeten.

Jävligt mysko får man nog säga. Att lånet dessutom är på sex månader får en att reagera ännu mer. Hur ska man ha råd att betala tillbaka 8 miljoner innan april nästa år? Efter den period på året när man har som allra lägst intäkter?

Lär ju bli en tvångsförsäljning av Obolo eller ett par andra spelare för att kunna täcka det hålet.

/feldgrau
__________________
Senast redigerad av feldgrau 2009-09-23 kl. 18:07.
Citera
2009-09-23, 18:06
  #7296
Medlem
funerals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Stabil ekonomi: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotbollsbladet/sverige/allsvenskan/aik/article5844903.ab

AIK tar ett kortfristigt lån på 8 miljoner för att stärka likviditeten.

/feldgrau
Ja stockholms ekonomer måste tillhöra sveriges sämsta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in