2009-08-30, 16:28
  #6085
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beffo
huh, kul att du nämner det... för det första om man ser det så här, det finns tre lag i allsvenskan just nu som drar in mindre än 10 000 personer.. sedan får inte AIK dra in 36 608 personer på allsvenska matcher, utan 25 000 har jag för mig de va..

Aik- Råsunda 36 608
Elfsborg- Borås arena 16 894
Göteborg- Gamla ullevi 19 000
Kalmar- Fredriksskans ip 9000
Helsingborg- Olympia 17 100
Häcken- Rambergsvallen 8 480
Gefle- Strömvallen 7 200
Örebro- Bern arena 10 250
Trelleborg- Vångavallen 10 500
Malmö- Swedbank stadion 24 000
Halmstad- Örjans vall 15 500
Bp- Grimsta ip 8 000
Gais- Gamla ullevi 19 000
Hammarby- Söderstadion 12 882
Djurgården- Stockholms stadion 14 417
Örgryte- Gamla ullevi 19 000


När man möter andra lag än bajen och djurgården på Råsunda så är nog maxantalet runt 30.000. Och det för att man stänger av en del på Södra för att inte stå för nära bortaklacken.

Men mot bajen och djurgården när hela södra är vigda åt bortaklacken har man tidigare skrivit att 32.000 är maxantalet med tanke på säkerheten. Var platserna man tagit bort är vet jag dock inte.


Varför spelar inte göteborg på den nya arenan istället för på Gamla Ullevi?
Citera
2009-08-30, 16:28
  #6086
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cst
För råsunda är ju fullt nu? Den frågan lär vi ju inte få ett svar på heller för den delen eftersom att inget annat lag spelar på råsunda.

På det vill jag bara svara:

Citat:
Ursprungligen postat av cst
Det är jag tveksam till. En bra och bekväm arena med bra sikt lockar mer folk än en gammal skräparena.

Råsunda är för stor (just nu) och omodern. Därför är det viktigt att vi köper loss och rustar upp/bygger om.
Citera
2009-08-30, 16:34
  #6087
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackie
På det vill jag bara svara:



Råsunda är för stor (just nu) och omodern. Därför är det viktigt att vi köper loss och rustar upp/bygger om.
Det finns kanske hopp för dig ändå. Klevis hade nog tyckt att ni borde bygga ut för europas mäCktigaste klubb.
Citera
2009-08-30, 17:12
  #6088
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Varför spelar inte göteborg på den nya arenan istället för på Gamla Ullevi?
Gamla Ullevi är den nya arenan.
Citera
2009-08-30, 17:49
  #6089
Medlem
Varför är Häcken bra för? Vad är meningen med det? Nu blir det ju jobbig match i cupen på söndag. Kuk.
Fortsätter det så här så kommer ju Häcken ta europaplats, antingen genom cupen eller topp-4.
Citera
2009-08-30, 18:07
  #6090
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnSquire
Gamla Ullevi är den nya arenan.

Som bara tar in 19.000??? Och som man döper till GAMLA Ullevi? Bra tänkt.
Citera
2009-08-30, 18:09
  #6091
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Som bara tar in 19.000??? Och som man döper till GAMLA Ullevi? Bra tänkt.
Hur kan detta ha undgått dig? Dessutom är det väl bättre att bygga en mindre arena så att det iaf verkar som om att det är mycket folk på plats än en enorm och helt tom arena.
Citera
2009-08-30, 18:17
  #6092
Medlem
Bornets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Som bara tar in 19.000??? Och som man döper till GAMLA Ullevi? Bra tänkt.
Hej. 2008 ringde. Det var till dig. Dom hälsade att du ska komma in i spelet.

Edit; dagens roligaste? Apropå koll?
Citera
2009-08-30, 18:23
  #6093
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Hur kan detta ha undgått dig? Dessutom är det väl bättre att bygga en mindre arena så att det iaf verkar som om att det är mycket folk på plats än en enorm och helt tom arena.

Hur det ungått mig? Ja, jag bor i Sthlm och skiter fullständigt i vilka arenor göteborg har.

För mig låter iaf Gamla Ullevi äldre än Nya Ullevi. Fast det är nog bara jag.


Japp, det är jättebra att bygga en mindre arena så att folk får slåss om biljetterna bland dessa horor som finns på svarta börsen. Gör en arena stor nog att ta "alla".

Sen behöver man ju inte göra en arena som tar 100.000 där man längst bak och längst upp behöver kikare.
Men att tex bygga en ny arena och bara få in 19.000 anser jag är tjänstefel med tanke på vilket lag som spelar där. Göteborg ska dra mer än så vid ganska många matcher.

Jag tycker det är ganska bra tryck på Råsunda trots att det bara är halvfullt. Varför då bygga en arena som tar 16.000 för att tro att det då blir fullsatt nästan varje gång istället. Tyvärr, det kommer bara 10.000 om man gör så.
Citera
2009-08-30, 18:24
  #6094
Medlem
bravehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Som bara tar in 19.000??? Och som man döper till GAMLA Ullevi? Bra tänkt.

Det värsta är att "konsulten" som skulle ta fram ett namn till den nya arenan fick hundra tusentals kronor för sitt jobb.
Citera
2009-08-30, 18:26
  #6095
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bornet
Hej. 2008 ringde. Det var till dig. Dom hälsade att du ska komma in i spelet.

Edit; dagens roligaste? Apropå koll?

Som skrivet, jag är skitintresserad av göteborgs byggnader. Verkligen.
Citera
2009-08-30, 18:26
  #6096
Medlem
Rocky69s avatar
Han får väl pissa från läktaren då.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotbollsbladet/sverige/allsvenskan/djurgarden/article5716371.ab



Förövrigt så ser jag fram mot en sjukt spännande höst. Bättre lite spänning än ett harvande i mitten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in