2009-04-05, 10:28
Medlem
Casabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bornet
Jag lidet seriöst med BK Häcken som f.ö. hade en solklar straff efter en hands ifrån Malmö men som dommaren missade, eller valde att magiskt "fria".
Självklart hade jag velat ha straff om jag hade hållit på Häcken men nu när jag ser repris på det så även om bollen tog på handen solklart så tycker jag inte det skulle varit straff. Det ska dömas straff om handen är frivillig, inklusive om man gör en reflexmässig gest eller om man använder händerna till att täcka. Jag tycker det var ganska tydligt i detta fallet att det inte var något av dessa alternativen. Armen var i en fullt normal pendlingrörelse då man springer och bollen sökte armen och inte tvärtom.
Citera
2009-04-05, 10:46
Medlem
NU JÄVLAR! Kom igen Gnaget!
Citera
2009-04-05, 10:51
Medlem
Någon som vet vilken kanal AIK - Halmstad visas på? =)

Go Go Go Gnaget <3
Citera
2009-04-05, 11:03
Medlem
Rocky69s avatar
Efter att ha varit på Borås arena så kan jag konstatera: Mannen som snackade före matchen är med i Livets ord. Idioten som sjöng före matchen (Alex) är såååå Borås.
Det är lätt att få straff om man heter Elfsborg på hemmaplan. Bajen är bättre än sitt rykte. Dock så blev de så djävla ängsliga efter alla straffar. Söderström håller bra i en halvlek. Igor blir otroligt nyttig. Poppen är ibland helt lost.
Varför var Easy dan hemma?
Citera
2009-04-05, 11:04
Medlem
Bornets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Casaba
Självklart hade jag velat ha straff om jag hade hållit på Häcken men nu när jag ser repris på det så även om bollen tog på handen solklart så tycker jag inte det skulle varit straff. Det ska dömas straff om handen är frivillig, inklusive om man gör en reflexmässig gest eller om man använder händerna till att täcka. Jag tycker det var ganska tydligt i detta fallet att det inte var något av dessa alternativen. Armen var i en fullt normal pendlingrörelse då man springer och bollen sökte armen och inte tvärtom.
Man ska ha handen intill kroppen, absolut inte ha den ute 'i luften' vilket den solkart var. Given straff, inget snicksnack.
Citera
2009-04-05, 11:08
Medlem
Casabas avatar
Citat:
Man ska ha handen intill kroppen, absolut inte ha den ute 'i luften' vilket den solkart var. Given straff, inget snicksnack.
Haha, herregud, vadå man ska ha handen intill kroppen?! Har du aldrig sprungit eller? Pinsamt när alla skriker straff/frispark bara för att den nuddar handen, denna var självklart väldigt svår att bedöma och jag skulle inte bli fördärvad om det hade dömts straff. Men handen är såvitt jag ser det i samma pendling som den var i 5 sekunder tidigare då han också sprang och Häcken killen sköt, inte frivilligt så klart, bollen rakt på armen. Då är det inte straff, fråga vilken domare som helst och sluta snacka trams.
Citera
2009-04-05, 11:08
Bannlyst
Citat:

Avsiktligt så skall det vara straff även om det är vid kroppen, oavsiktligt kan du i stort sätt ha armarna var fan som helst sådana är reglerna, så domaren behöver avgöra ifall det är pga skytten som hand/arm träffas eller om det är pga försvarande spelare handen träffas.
Citera
2009-04-05, 11:10
Medlem
Casabas avatar
Som sagt. Det var även rätt självklart att både assisterande- och huvuddomare såg händelsen och de dömde därefter, så ta snacket med domarkåren om du tycker annorlunda.
Citera
2009-04-05, 11:16
Medlem
Ne! Finns inget som heter "oavsiktligt" eller "avsiktligt".
Domaren ska döma om handsen påverkar spelet, precis som i gårdagens match mellan Elfsborg och Hammarby - solklar straff.
Notera då att om du har händerna intill kroppen, t.ex. på frispark och du skyddar pungen och bollen kommer där så räknas det ej som hands, även om det påverkat spelet.

Blaeeehh

Fortf: Ingen som vet om AIK - Halmstad sänds på någon kanal?
Citera
2009-04-05, 11:20
Medlem
Treehorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleeh'
Ne! Finns inget som heter "oavsiktligt" eller "avsiktligt".

Det är precis vad som finns.
Citera
2009-04-05, 11:24
Medlem
Nop.

Eller såklart det finns, folk kan ju inte springa och ta med handen hela tiden och säga att det var oavsiktligt.

Men det är inte de principerna dom dömer efter mestadels, utan dom dömer efter situationen och hur det påverkat spelet. En hand utanför kroppen är inte avsiktligt till 99% av fallen, men lik förbannat kan den stoppat spelet från ett eventuellt friläge eller öppet mål. Så om era teorier om reglerna skall följas: Blir det inte straff då? han gjorde det ju inte avsiktligt. (Stupidooo)
Citera
2009-04-05, 11:31
Medlem
Det här med oavsiktlig hands är löjlig. Om handen ändrar bollbanan ska det blåsas, även om spelaren inte menade att ta med handen. Om spelaren däremot medvetet stoppar bollen med handen borde det vara kort. Häcken skulle haft straff, även om Gabriel inte kunde rå för att hans arm var där. Känns konstigt att lag ska behöva förlora värdefulla målchanser pga något som egentligen inte är tillåtet och sedan inte få någon som helst kompensation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in