Citat:
Ursprungligen postat av Losec.Mupps
Måste bara få ställa en fråga till er som följer Allsvenskan (eller er som följer fotboll, kanske : ). Om vi tar er som håller på AIK t.ex. Hoppas ni på att både Djurgården och Hammarby åker ut? Själv följer jag bara Ishockey men av de fotbollsälskande AIKare jag talat med verkar det som de hoppas på det.
Själv tyckte jag det var jättetråkigt när AIK åkte ur elitserien, det är ju derbyn mot AIK man väntar på hela säsongen (Djurgårdare). Tycker också det känns härligare att vinna när AIK och Hammarby befinner sig i samma division.
Vill bara tillägga att detta inte är ett påhopp mot AIKare. Djurgårdare och Hammarbyare hade tänk likadant om de hade befunnit sig i AIKs position, är bara nyfiken.
Jag hoppas innerligt att dif åker ner och stannar några år. Bajen kan gott få stanna då man ändå inte tar dem seriöst, dessutom har dem en större kärnpublik än dif. Visst tappar vi de två roligaste matcherna på säsongen och säkert en del publikintäkter men på medellång sikt tror jag vi tjänar på det.
För det första så får vi en starkare förhandlingsposition i vår klubbs i särklass viktigaste fråga genom tiderna: ny arena. Det är visserligen kanske redan för sent men jag tror redan nu de börjar vela huruvida man ska bygga de nya arenorna eller inte.
För det andra så stärker vi vår dragningskraft för nya och befintliga sponsorer.
För det tredje så kommer vi knyta till oss en större marginalpublik, ungefär som dif har knutit till sig i och med lagets framgånger under 2000-talet. Detta bygger lite på att vi storsatsar för att vinna Allsvenskan varje år samt att komma långt i Europa-kval.
När (om) vi sedan etablerar oss som ett topplag med stabil ekonomi så kan dif få komma tillbaka. Vid det här laget är det meningen att vi ska ha en bra arena, bra sponsorer, och bra publiksnitt. Där har du min vision.