2009-03-03, 13:30
Medlem
Methones avatar
Emot. Om de vill dö får de göra det på egen hand.
Citera
2009-03-03, 18:44
Medlem
BRZMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methone
Emot. Om de vill dö får de göra det på egen hand.

Dr Kevorkian var en bra människa i den bemärkelsen att han gav människorna som ville dö möjligheten att göra så genom att trycka igång en maskin med dödligt medel i.
Citera
2009-03-04, 14:25
Medlem
Fru Vs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labolinas Lina
Så du valde ditt yrke för att förlänga människors lidande? Verkar som att du är en hemsk person.....

hahah jaaa om man vill se det så :D nej fy, denna fåniga argumentation låter jag vara därhän.
Citera
2009-03-05, 01:43
Medlem
Labolinas Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fru V
hahah jaaa om man vill se det så nej fy, denna fåniga argumentation låter jag vara därhän.

Hehe. Det var delvis på skoj.Men du har väl inte blivit läkare för att undvika att folk dör? Det är väl snarare att du vill hjälpa människor, som läkare genom att erbjuda hjälp. Antingen somatiskt eller psykiskt. För att patienten i slutändan skall bli glad/gladare.

(Ni) låter låter patienter med cancer ge upp efter x antal cellgiftsbehandlingar. Trots att patienten förmodligen är väldigt deprimerad. Eller någon kanske nekar ta emot hjälp av religiösa skäl. Där tillåter samhället passiv dödshjälp. Men om någon har varit deprimerad i 10 år så tillåts absolut inte ens passiv dödshjälp. t.ex skriva ut patienten.

Jag verkar vara den enda som tror att vården kanske blir bättre med dödshjälp.
Citera
2009-03-05, 01:49
Medlem
Givetvis FÖR hade man behandlat djur på samma sätt som vi behandlar svårt plågade människor i livets slutskede hade man suttit innanför lås och bom.

Det är lika ovärdigt att hålla liv i svårt sjuka och plågade människor mot deras vilja som det är att plåga friska människor.
Citera
2009-03-05, 06:37
Medlem
No_fears avatar
För!!!

Finns ingen värdighet att ligga fullmatad av div kemikalier och inte ha nån ha nån större hjärnverksamhet.

Har även en far just nu som ligger döende i cancer och skulle gärna gett dödshjälp till han om det var lagligt. Jag vet vad han har sagt när han var frisk om att ligga i nån säng och tyna bort.

Man skulle få välja när man ännu är frisk om man vill få dödshjälp eller inte, ungefär som ett val om vad vill skänka sina njurar och lever till bättre behövande.
Citera
2009-03-05, 07:17
Medlem
Ipwns avatar
Om man verkligen vill dö tror jag inte att man behöver hjälp för det. Om man inte har någon kass sjukdom, är förlamad eller något då.. Så de personerna kan man ju hjälpa att rulla ner för en klippa eller något men de som bara känner sig allmänt deppiga tycker jag kan fixa det själv.
Citera
2009-03-05, 09:05
Medlem
Jag är ganska kluven till huruvida eutanasi borde vara lagligt i sverige eller inte. Dels anser jag att det är upp till individen att bestämma hur och om man vill leva, samtidigt så måste ett eventuellt införande av aktiv dödshjälp regleras så pass ordentligt att det aldrig kan finnas tvivel om att detta verkligen är patientens vilja.

Som jag ser det så är sjukvårdspersonalen de som ligger närmast till hands att utföra uppgiften. Som blivande sjuksköterska är i alla fall jag skeptiskt till det ansvar det kommer att innebära, och orolig för att det i så fall skulle kunna leda till anklagelser och tvivelaktigheter. Det går dessutom emot allt jag som ligger till grund för mitt val av yrke, dvs viljan att hjälpa människor och att rädda liv (vilket iofs kan diskuteras - att vilja hjälpa människor kan också omfatta att hjälpa till att avsluta liv, jag vet).

Aktiv dödshjälp skulle knappast i vilket fall kunna legaliseras utan att det fanns tydliga riktlinjer för vem som är "tillräckligt sjuk" för att kunna få ta del av det. Exempelvis måste det vara personen själv som tar beslutet - och måste alltså kunna vara helt klar och medveten om sitt beslut. I många fall tror jag att det är svårt att avgöra när det är en sjukdom som talar och när det är patienten (säger iaf den erfarenhet jag har). Eftersom det i dagsläget inte är möjligt för anhöriga (i Sverige) att besluta istället för patienten om dennas behandling i de fall patienten inte själv kan göra det så kan det bli komplicerat om till exempel en hjärndöd patient hålls vid liv med respirator och sond, och de anhöriga vill avsluta det, eftersom det i så fall blir vårdpersonalen som ska ta beslutet, givetvis i samråd med de anhöriga, om vad de tror att patienten hade velat.

Det är knappast så att vem som helst skulle kunna ge aktiv dödshjälp, utan det måste också regleras, främst för att skydda utövarna. Jag tror på en särskild legitimation just för att säkerställa att regelverk följs och för att kunna garantera att det alltid, alltid är patientens bästa i första rummet och att det alltid är dennas vilja som ligger till grund för handlandet.

Dessutom anser jag att om man är kapabel till att utföra en handling som kan avsluta livet, så ska man inte vända sig till vården för att göra det. Man måste vara tillräckligt sjuk och inte kunna utföra handlingen själv för att vara berättigad till dödshjälp. Och vem ska avgöra den gränsdragningen?

Det här blev kanske lite svamligt, men det jag vill säga är nog att jag är för eutanasi om det går att utforma ett regelverk som gör att den person eller den yrkesgrupp som förväntas utföra handlingen är helt trygg, samtidigt som det garanterar patientens bästa och att dennes vilja, och endast den, som styr.
Citera
2009-03-05, 12:49
Medlem
NormaJeans avatar
För. Självklart!
Citera
2009-03-05, 13:09
Medlem
Snurrens avatar
Det ska bli intressant att följa fallet med den häktade läkaren som misstänks ha barmhärtighetsdödat ett spädbarn.

För egen del skulle definitivt vilja somna in på ett värdigt sätt med anhöriga samlade omkring, om jag hade t e x ALS eller blivit förlamad. Jag tänker på killen från Östermalm som råkade ut för en bilolycka och blev totalförlamad. TV gjorde ett program om honom och hans fru Sussie, minns inte vad han hette. Jag hörde senare att han åkt till en klinik i Schweitz för att få hjälp att somna in, och jag förstår både honom om frun.
Citera
2009-03-05, 14:26
Medlem
Labolinas Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipwn
Om man verkligen vill dö tror jag inte att man behöver hjälp för det. Om man inte har någon kass sjukdom, är förlamad eller något då.. Så de personerna kan man ju hjälpa att rulla ner för en klippa eller något men de som bara känner sig allmänt deppiga tycker jag kan fixa det själv.

Detta nämner alla hela tiden, jag håller delvis med. Men ämnet är inte svart eller vitt. Det finns personer som har varit deppiga och vilja avsluta sina liv senaste 7-8 åren. Skall dessa fortfarande "fixa det själv" eller vänta på "bättre" behandling?
Tydligen kan inte samhället ge personerna den hjälp dom vill/ville ha, därför tycker jag att samhället skall införa vårdplan b om alla andra vägar misslyckas. Nämligen dödshjälp.
Citera
2009-03-05, 14:57
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Det ska bli intressant att följa fallet med den häktade läkaren som misstänks ha barmhärtighetsdödat ett spädbarn.För egen del skulle definitivt vilja somna in på ett värdigt sätt med anhöriga samlade omkring, om jag hade t e x ALS eller blivit förlamad. Jag tänker på killen från Östermalm som råkade ut för en bilolycka och blev totalförlamad. TV gjorde ett program om honom och hans fru Sussie, minns inte vad han hette. Jag hörde senare att han åkt till en klinik i Schweitz för att få hjälp att somna in, och jag förstår både honom om frun.

(min markering)
Jag vänder mej mot detta uttryck.
Det som skett är att livsupphållande behandling avslutats.
Detta är passiv dödshjälp. Det sker när inget mer finns att göra om människan är hjärndöd. Utan maskiner och hjälpmedel är personen död. Möjligheten att människan ska kunna vakna upp finns inte längre. Vanligtvis är detta något som kan ske i samråd mellan anhöriga och läkare. Och med tanke på alla som dör är det inte vanligt. Återstående livslängd är då max ca 1 vecka.
Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in