2009-03-05, 16:35
Medlem
No_fears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipwn
Om man verkligen vill dö tror jag inte att man behöver hjälp för det. Om man inte har någon kass sjukdom, är förlamad eller något då.. Så de personerna kan man ju hjälpa att rulla ner för en klippa eller något men de som bara känner sig allmänt deppiga tycker jag kan fixa det själv.

Dödshjälp handlar väl mer om människor som hålls i liv med div mediciner och likande och inte nån deppig idiot som vill ha lite uppmärksamhet.
Citera
2009-03-05, 18:20
Medlem
Snurrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
(min markering)
Jag vänder mej mot detta uttryck.
Det som skett är att livsupphållande behandling avslutats.
Detta är passiv dödshjälp. Det sker när inget mer finns att göra om människan är hjärndöd. Utan maskiner och hjälpmedel är personen död. Möjligheten att människan ska kunna vakna upp finns inte längre. Vanligtvis är detta något som kan ske i samråd mellan anhöriga och läkare. Och med tanke på alla som dör är det inte vanligt. Återstående livslängd är då max ca 1 vecka.
Mvh

Just därför blir det intressant att följa, jag tror redan på förhand att jag står på läkarens sida, nu får vi se hur rättsväsendet ser på det. Sorgligt att det händer, sorgligt att det behöver hända, sorgligt att det uppmärksammas...
Citera
2009-03-05, 18:29
Medlem
För! Vem ska utföra det? Svaret är att det finns professionella humanister med starkt psyke.
Citera
2009-03-05, 18:57
Medlem
Labolinas Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No_fear
Dödshjälp handlar väl mer om människor som hålls i liv med div mediciner och likande och inte nån deppig idiot som vill ha lite uppmärksamhet.

Så rätt du har, det är givetvis därför folk är deppiga. Får man inte uppmärksamhet blir man deppig.

Citat:
Ursprungligen postat av TacoBill
För! Vem ska utföra det? Svaret är att det finns professionella humanister med starkt psyke.

Vem? Jag är frivillig om ingen annan ställer upp. Men jag föredrar om en utbildad person inom området gör det, t.ex läkare.
Citera
2009-03-05, 20:34
Medlem
The5337s avatar
Är emot dödshjälp, en läkares jobb ska endast gå ut på att till varje pris hjälpa sjuka människor. Vet att det finns speciella kliniker i t ex Belgien där folk sysslar med endast dödshjälp (deprimerande yrke?) men jag tycker att det är lite skruvat.
Citera
2009-03-06, 01:49
Medlem
Labolinas Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The5337
Är emot dödshjälp, en läkares jobb ska endast gå ut på att till varje pris hjälpa sjuka människor. Vet att det finns speciella kliniker i t ex Belgien där folk sysslar med endast dödshjälp (deprimerande yrke?) men jag tycker att det är lite skruvat.

Det är exakt det dödshjälp gör.

Mvh
Citera
2009-03-06, 02:48
Medlem
Ful Fisks avatar
Jag är emot att döda människor i alla lägen förutom när det gäller självförsvar där det blir ett måste. Jag vill gärna ha kvar en tro på människovärde.

Det finns ju dock några undantagsfall. Man kan inte hjälpa alla och sjukvården har begränsade resurser men så länge pengar finns så ska man inte mörda någon.
Citera
2009-09-24, 10:23
Medlem
GEFLE Golds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ful Fisk
Jag är emot att döda människor i alla lägen förutom när det gäller självförsvar där det blir ett måste. Jag vill gärna ha kvar en tro på människovärde.

Det finns ju dock några undantagsfall. Man kan inte hjälpa alla och sjukvården har begränsade resurser men så länge pengar finns så ska man inte mörda någon.

Vad spelar det för roll om ett sjukhus har en miljard och man ligger i ALS och kommer dö inom en snar framtid, Dödshjälpen skulle ju hjälpa den här personen i veckor av lidande så det är ju självklart för mig att dödshjälp ska vara aktivt. Sen måste det gå genom vissa gränser också man ska ju inte ge dödshjälp till en person som ligger utan ben och är deprimerad utan till personer som ligger redan på dödsbädden i plågor eller om man har skrivit ner det i sitt testament att man vill dö i koma efter 1 månad tillexempel.
Citera
2009-09-24, 11:48
Medlem
EmmaKlaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methone
Emot. Om de vill dö får de göra det på egen hand.

Och hur bär man sig åt om man ligger totalförlamad upp till nacken och inte står ut med att vänta - kanske i åratal - på att få slippa leva?
Citera
2009-09-24, 13:51
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmmaKlara
Och hur bär man sig åt om man ligger totalförlamad upp till nacken och inte står ut med att vänta - kanske i åratal - på att få slippa leva?

Otroligt grym situation! Tänk bara att inte kunna fösa bort en närgången mygga. Eller klia sej om man skulle vilja.
Då får man önska sej en egen miljon och förstående anhöriga som sköter transport ner Schweitz.
Mvh
Citera
2010-04-14, 22:32
Medlem
Gunnar.Rasputins avatar
Filmtips:
Sylvia, 85, älskar livet. Men nu vill hon dö. Möjligheten att bestämma över sin egen död ökar steg för steg. Var går gränsen för när dödshjälp blir tillåtet? Är det slut på resorna till dödshjälpsklinikerna i Schweiz?
Läs mer:
http://svt.se/2.123489/1.1953677/kan_jag_fa_do_nu
Sändningstider: Kan jag få dö nu?
SVT2 Söndag 18 apr 2010 kl 20.00
SVT1 Måndag 19 apr 2010 kl 00.50
SVT2 Torsdag 22 apr 2010 kl 16.20
SVT2 Lördag 24 apr 2010 kl 14.35
Citera
2010-04-15, 00:36
Medlem
mentometers avatar
Jag är verkligen FÖR dödshjälp om det gäller personer som verkligen lider och de vet att de kommer dö inom kort. De personer som lider av sjukdomar och har så himla ont kan få avgöra det tillsammans med proffsen. De kan få hjälp med morfin osv, men det kanske inte hjälper, i alla fall inte i psykiska avseenden. Om man är dödligt sjuk och ligger och får medicin ska man få hjälp med att avsluta sitt liv på ett värdigt sätt om man vill det.

Om man har sett människor som har bett om att få dö värdigt så kan man inte se frågan på ett annat sätt.

Sen tycker jag absolut inte att man ger dödshjälp till den som är psykiskt sjuk eller är deprimerad.
Där finns alltid en lösning att ge till den deprimerade, även om det tyvärr inte funkar så, men där finns hjälpen ändå om vi hjälps åt!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in