Citat:
Ursprungligen postat av abcabc
Tveklöst emot!
Vad blir konsekvenserna av eutanasi?
Om eutanasi legitimeras kommer detta längre fram skapa likgiltiga attityder jämte mot åldringar då nutidslivsfilosofier blir allt mer njut-nu-så-länge-det-varar och ungdomen blir ett ideal. Hur kommer detta att påverka Sveriges framtid, generationerna som lever efter oss. Eutanasi berör inte bara rätten till att bestämma själv över sitt liv utan också de generationer som lever efter oss? Tänk längre.
Vad är problemet?
Utan aktiv dödshjälp kommer vi långt. Vi kan lindra "dödssjukan" (ett tillstånd utan återvändo). Med nuvarande regler med möjlighet att ej sätta in livsuppehållande behandling med tex sondmatning, respiratorvård och dialys och i stället ge lindrande behandling med syrgas, morfin och lugnande läkemedel kan lidandet förkortas och den sjuke får ett värdigt slut.
De små stegens tyranni...
Det låter bra och skulle kunna vara det. Men idag äger inte vi i Sverige våra kroppar och våra liv. Det gör staten. Vad händer den dag en svårt sjuk människa eller handikappad får veta att "behandlingen är för dyr". Men vi kan hjälpa dig med en värdig död?
Människovärdet!
Frågan om den aktiva dödshjälpens vara eller icke vara är ytterst sett är en fråga om människovärde. De flesta förespråkar det absoluta människovärdet som har "människovarande" som enda kriterium. Jag är övertygad om att aktiv dödshjälp skulle urvattna och försvaga det absoluta människovärdet. En legalisering av eutanasi skulle oerhört lätt kunna leda till en förskjutning mot ett relativt människovärde. Där en persons ålder påverkar tex hur meningsfull personens livsföring anses vara.
Frågan här gäller aktiv dödshjälp, alltså en statskontrollerad aktiv handling som tar livet av människor. Självmord, passiv dödshjälp och assisterad dödshjälp är redan lagligt i Sverige. Assisterad dödshjälp, alltså att en person hjälper en annan att ta sitt liv får inte utföras av läkare, socialstyrelsen har deklarerat att en sådan läkare kommer att fråntas sin legitimation.
Väldigt bra skrivet!
Det finns "fördelar" med dödshjälp, men jag måste nog säga att det negativa uppväger det positiva. Det skulle vara alltför lätt att det användes fel, eller godtyckligt. Många som har svåra och/eller kroniska sjukdomar genomgår perioder när de är djupt deprimerade och vill dö. Sen genomgår de perioder när de har en enorm livslust och livsglädje. Väldigt många verkar rädda att om dödshjälp var tillåtet skulle ngn se till att de fick dö när de genomgick en av sina mörka perioder, trots att de innerst inne vill leva. Sen kan man ju också fråga sig när man ska förväntas ta ställning till om man vill ha dödshjälp eller ej. Jag kanske känner idag, när jag är frisk och ung, att jag skulle vilja ha dödshjälp om jag blev svårt sjuk längre fram. Men om den dagen senare kom kanske jag skulle känna att jag verkligen ville leva, men inte vara förmögen att meddela detta. Det finns, enligt mitt tycke, helt enkelt för stora risker med att ha dödshjälp.
Sen tycker jag också att det är fel att tvinga vårdpersonal att hjälpa någon att dö, vilket alla här också verkar vara överens om. Skulle vi införa dödshjälp skulle tanken förmodligen vara att bara de som känner sig "bekväma" med tanken ska behöva utföra det, men hur blir det när en patient vill dö och ingen i vårdpersonalen vill stå för handlingen? Vem går segrande ur den striden?