2008-12-15, 17:32
Medlem
Fru Vs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimothyPrice
Om patienten själv kan ta den dos som krävs och ni skriver ut den och låter patienten utföra handlingen själv?
Har för mig att jag läste något om detta i Dagens Medicin.

Då har jag fortfarande assisterat till en död. Det går emot vad jag valt mitt yrke för.
Citera
2008-12-15, 18:10
Medlem
Ziltoids avatar
https://www.flashback.org/showthread.php?t=804562

Diskuteras vilt på alla möjliga forums delar!
Citera
2008-12-15, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fru V
Då har jag fortfarande assisterat till en död. Det går emot vad jag valt mitt yrke för.

Jag tvivlar starkt på att de kommer att tvinga alla läkare att utföra dödshjälp.
Citera
2008-12-15, 18:26
Medlem
Fru Vs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mandastisk
Jag tvivlar starkt på att de kommer att tvinga alla läkare att utföra dödshjälp.

nej fast det är å andra sidan inte relevant :)
Citera
2008-12-16, 19:38
Medlem
spacesubs avatar
Instämmer med Fru V.
För allmänheten förstår jag att det är ett okomplicerat val. Det låter så självklart att man ska få välja när man vill dö.
Som professionell är det inte lika enkelt.
Har har ett flertal exempel där individer med svåra sjd el handikapp uttryckt stark önskan att få "avsluta" men efterhand funnit en ny livsglädje.
Då är jag glad att vi inte använder oss av aktiv dödshjälp i Sverige
Citera
2008-12-17, 13:31
Medlem
Aida7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abcabc
Tveklöst emot!

Vad blir konsekvenserna av eutanasi?
Om eutanasi legitimeras kommer detta längre fram skapa likgiltiga attityder jämte mot åldringar då nutidslivsfilosofier blir allt mer njut-nu-så-länge-det-varar och ungdomen blir ett ideal. Hur kommer detta att påverka Sveriges framtid, generationerna som lever efter oss. Eutanasi berör inte bara rätten till att bestämma själv över sitt liv utan också de generationer som lever efter oss? Tänk längre.

Vad är problemet?
Utan aktiv dödshjälp kommer vi långt. Vi kan lindra "dödssjukan" (ett tillstånd utan återvändo). Med nuvarande regler med möjlighet att ej sätta in livsuppehållande behandling med tex sondmatning, respiratorvård och dialys och i stället ge lindrande behandling med syrgas, morfin och lugnande läkemedel kan lidandet förkortas och den sjuke får ett värdigt slut.

De små stegens tyranni...
Det låter bra och skulle kunna vara det. Men idag äger inte vi i Sverige våra kroppar och våra liv. Det gör staten. Vad händer den dag en svårt sjuk människa eller handikappad får veta att "behandlingen är för dyr". Men vi kan hjälpa dig med en värdig död?

Människovärdet!
Frågan om den aktiva dödshjälpens vara eller icke vara är ytterst sett är en fråga om människovärde. De flesta förespråkar det absoluta människovärdet som har "människovarande" som enda kriterium. Jag är övertygad om att aktiv dödshjälp skulle urvattna och försvaga det absoluta människovärdet. En legalisering av eutanasi skulle oerhört lätt kunna leda till en förskjutning mot ett relativt människovärde. Där en persons ålder påverkar tex hur meningsfull personens livsföring anses vara.

Frågan här gäller aktiv dödshjälp, alltså en statskontrollerad aktiv handling som tar livet av människor. Självmord, passiv dödshjälp och assisterad dödshjälp är redan lagligt i Sverige. Assisterad dödshjälp, alltså att en person hjälper en annan att ta sitt liv får inte utföras av läkare, socialstyrelsen har deklarerat att en sådan läkare kommer att fråntas sin legitimation.
Väldigt bra skrivet!

Det finns "fördelar" med dödshjälp, men jag måste nog säga att det negativa uppväger det positiva. Det skulle vara alltför lätt att det användes fel, eller godtyckligt. Många som har svåra och/eller kroniska sjukdomar genomgår perioder när de är djupt deprimerade och vill dö. Sen genomgår de perioder när de har en enorm livslust och livsglädje. Väldigt många verkar rädda att om dödshjälp var tillåtet skulle ngn se till att de fick dö när de genomgick en av sina mörka perioder, trots att de innerst inne vill leva. Sen kan man ju också fråga sig när man ska förväntas ta ställning till om man vill ha dödshjälp eller ej. Jag kanske känner idag, när jag är frisk och ung, att jag skulle vilja ha dödshjälp om jag blev svårt sjuk längre fram. Men om den dagen senare kom kanske jag skulle känna att jag verkligen ville leva, men inte vara förmögen att meddela detta. Det finns, enligt mitt tycke, helt enkelt för stora risker med att ha dödshjälp.

Sen tycker jag också att det är fel att tvinga vårdpersonal att hjälpa någon att dö, vilket alla här också verkar vara överens om. Skulle vi införa dödshjälp skulle tanken förmodligen vara att bara de som känner sig "bekväma" med tanken ska behöva utföra det, men hur blir det när en patient vill dö och ingen i vårdpersonalen vill stå för handlingen? Vem går segrande ur den striden?
Citera
2008-12-17, 13:44
Medlem
Eliza CTs avatar
Sjukvårdspersonalen går segrande ur striden då man aldrig kan tvinga en annan människa till detta! Det måste hanteras på sakliga grunder. Dock tror jag att det finns personal som är stark nog och som insett att vi måste få bestämma över våra egna liv.
Men man måste ju ge noggrann information om vad som finns som möjligheter både för fysisk smärta och ångest i slutskedet av en naturlig död.
Personligen tycker jag det är lika svårt när livsuppehållande behandling sätts ut hos en människa som är hjärndöd. Är det humant att låta någon ligga och "självdö" kroppsligen i 7-10 dagar? Även om patienten är helt ovetande, hur mår de anhöriga denna tid?
Är det bättre att en person försöker ta sitt liv på egen hand och sedan inte lyckas utan kanske får än svårare skador att leva med?
Finns många frågor som ställs på sin spets i ämnet.
Mvh
Citera
2009-03-02, 21:51
Bannlyst
Kan man göra abort så..

I Schweiz kostar det 30 000kr för själva processionen, så ur ett ekonomiskt perspektiv skulle man kunna tjäna en slant på det. Lite onödigt att behöva åka dit och betala dem och andra kostnader som tillkommer. Risken finns också att den negativa synen på funktionshindrade förstärks, fast hur ofta ser man en patient med en kronisk sjukdom rullandes på gatan. Ett avtal där läkare är med och några andra vittnen, ett sömnmedel and thats it. En klyscha - men jag är en av dem som tror på den fria viljan och på så sätt skulle det bli mer humant.
Senast redigerad av EnUngKvinna 2009-03-02 kl. 22:26.
Citera
2009-03-02, 22:11
Medlem
grissvanss avatar
För! Det är ens eget liv och vad man skall göra med det skall ingen annan lägga sig i! svårare än så är det inte
Citera
2009-03-03, 02:44
Medlem
Svejsares avatar
Finns ju lite dubbelmoral inom det här med dödshjälp...

Min polares farmor dog nyss, hon hade legat på sjukan länge med alzheimer. De bestämde sig tillslut att strypa droppet osv och låda henne dö av sig själv.

Det känns bara som en grym typ av indirekt dödshjälp...varför inte ge henne en injektion så att hon dör på stört?
Citera
2009-03-03, 10:34
Medlem
Stroh-M.D.s avatar
Emot.

Gränserna för hur sjuk man måste vara för att kvalificera sig för dödshjälp är omöjliga att dra samtidigt som det går rakt emot vad vården skall sträva efter egentligen.
Citera
2009-03-03, 12:47
Medlem
Labolinas Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fru V

Så du valde ditt yrke för att förlänga människors lidande? Verkar som att du är en hemsk person.....

Citat:
Ursprungligen postat av Stroh-M.D.
Emot.

Gränserna för hur sjuk man måste vara för att kvalificera sig för dödshjälp är omöjliga att dra samtidigt som det går rakt emot vad vården skall sträva efter egentligen.

Det har du rätt i. Men jag misstänker att psykvården kan bli passiv utan laglig dödshjälp. Tänk dig en patient som är inneliggande inom psykiatrin och blir beviljad dödshjälp 6 månader från nu. Ingen i personalen vill att patienten dom känner skall dö så all resurs läggs in för att få patienten så glad att han/hon avstår sin dödshjälp.
Annars kanske personalen bara rullar tummarna och hoppas på att medicinen får patienten på bättre tankar. År ut, år in, något som personalen inom somatiken inte kan göra.

Eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in