2021-05-25, 17:23
Medlem
Finns ju redan mängder med trådar på ämnet ifall du söker:

(FB) Dödshjälp För eller emot?
Citera
2021-05-25, 17:23
Medlem
charonyipmans avatar
Absolut, varför dra ut på lidandet i onödan för? Har en familjemedlem som utfört det på två dussin patienter olagligt. De hade bara några dagar att leva ändå, så han/hon pumpade personen full med morfin så personen somnade in. Ofta var det familjemedlemmar till den döende som bad om att avsluta lidandet, de var tacksamma i efterhand, även om det inte är något man skyltar med av uppenbara skäl. Ganska olagligt.
Citera
2021-05-25, 17:24
Medlem
glowniggers avatar
Ja. Varför inte? Antingen det eller så borde varje individ äga en hagelbrakare så att den kan avsluta den helvetiska tillvaron när det känns lägligt.
Citera
2021-05-25, 17:32
Medlem
BIB3ls avatar
Bumpar.

Från annan tråd:
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-evert
Fyra av tio läkare är enligt en ny enkät positiva till dödshjälp. Borde det tillåtas i Sverige?

https://www.dagensmedicin.se/arbetsl...ora-dodshjalp/

Svar ja! Som multisjuk så inser jag att mina sista kanske tio år kommer att vara ett helvete. Tänk 2 miljarder olika hemtjänstare per dag (lite överdrivet...) som inte är utbildade för sitt jobb, och som inte kan mitt språk. Fast liggandes i sängen med smärtsamma liggsår mm då det inte finns ”resurser”. Till det kommer en vård som tycker att smärtlindring är lika med att knarka, och att medicinera för sömn är att knarka än värre.

Att vi multisjuka blir mer negativt särbehandlade ju äldre vi blir gör det inte heller direkt mer lockande att leva hela livet.

Jag har pengar när det är dags, så det blir Schweiz och en förtida död där för min del. <3

Heja (S)(M)erige!
Senast redigerad av BIB3l 2021-05-25 kl. 17:38.
Citera
2021-05-25, 17:45
Medlem
Reverend.Camdens avatar
De utför ju redan passiv dödshjälp...
Citera
2021-05-25, 17:50
Medlem
charonyipmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
De utför ju redan passiv dödshjälp...

Det är egentligen inte dödshjälp, det är bara att man låter naturen ha sin gång. Dödshjälp i vardagligt tal handlar om att aktivt avsluta ett liv i förtid med olika hjälpmedel.

Men du försöker leka cute, men framstår bara som efterbliven.
Citera
2021-05-25, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trevliggrabb
Finns ju redan mängder med trådar på ämnet ifall du söker:

(FB) Dödshjälp För eller emot?

Tack då vet jag vad ni tyckte för 13 år sen.
Citera
2021-05-25, 18:09
Medlem
Citat:
Tack då vet jag vad ni tyckte för 13 år sen.

Ja, det var ett exempel på en tråd du kunde bumpat. Finns fler trådar.
Citera
2021-05-25, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charonyipman
Absolut, varför dra ut på lidandet i onödan för? Har en familjemedlem som utfört det på två dussin patienter olagligt. De hade bara några dagar att leva ändå, så han/hon pumpade personen full med morfin så personen somnade in. Ofta var det familjemedlemmar till den döende som bad om att avsluta lidandet, de var tacksamma i efterhand, även om det inte är något man skyltar med av uppenbara skäl. Ganska olagligt.

Det var rådigt. Men är det rätt? Juridiskt är det mord gissar jag, även om personen snart skulle dött ändå. Hur vet man att det är patientens vilja? Eller var de talföra?

Citat:
Ursprungligen postat av glownigger
Ja. Varför inte? Antingen det eller så borde varje individ äga en hagelbrakare så att den kan avsluta den helvetiska tillvaron när det känns lägligt.

Kanske finns renligare sätt än hagelbrakare. Nån ska ju städa.
Citera
2021-05-25, 18:14
Medlem
charonyipmans avatar
Citat:
Det var rådigt. Men är det rätt? Juridiskt är det mord gissar jag, även om personen snart skulle dött ändå. Hur vet man att det är patientens vilja? Eller var de talföra?

Kanske finns renligare sätt än hagelbrakare. Nån ska ju städa.

Det är definitivt mord, det råder det inga som helst tvivel om. Personen blev även avskedad och det hela doldes för att inte ännu fler skulle förlora jobben och det skulle bli en stor grej av det hela. I samtliga fall var personen talför. Var inte så att personen genomförde proceduren utan personens medgivande.

Känns väl sådär att en person i min familj skulle vara en seriemördare bara för att lagarna är sjuka.
Citera
2021-05-25, 18:15
Medlem
Delvis förekommer det redan, hade en släkting som hade cancer, tror att det var sköterskan som föreslog att när de visste att det var dags så skulle de ge en överdos av typ morfin så att det inte behövde bli ett utdraget lidande de sista timmarna.
Men det är ju inte riktigt samma sak som den dödshjälp som diskuteras.
Citera
2021-05-25, 18:18
Medlem
charonyipmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Delvis förekommer det redan, hade en släkting som hade cancer, tror att det var sköterskan som föreslog att när de visste att det var dags så skulle de ge en överdos av typ morfin så att det inte behövde bli ett utdraget lidande de sista timmarna.
Men det är ju inte riktigt samma sak som den dödshjälp som diskuteras.

Det är definitivt inte lagligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in