2008-12-14, 23:34
Bannlyst
För för för.

Med krav på att man är helt nykter i skallen när man bestämmer det.
Citera
2008-12-14, 23:40
Medlem
Asystolis avatar
Yes, för. Tycker det är skrattretande att vi fortfarande inte har rätten att kunna få bestämma över våra egna liv på den frånten. Självklart förstår jag alla motargument på ett sätt, har skrivit endel arbeten om det i olika kurser om etik och moral. Men min åsikt är trots allt det bör bli lagligt med dödshjälp i Sverige.
Citera
2008-12-15, 12:31
Bannlyst
För, men bara om det kan ske under kontrollerade former och det inte kan bli missbruk a la "någon ville ha ut farsans arv i förtid". Dvs det måste finnas dokumentation på att personen i fråga verkligen ville bli "hjälpt".
Citera
2008-12-15, 14:25
Medlem
abcabcs avatar
Tveklöst emot!

Vad blir konsekvenserna av eutanasi?
Om eutanasi legitimeras kommer detta längre fram skapa likgiltiga attityder jämte mot åldringar då nutidslivsfilosofier blir allt mer njut-nu-så-länge-det-varar och ungdomen blir ett ideal. Hur kommer detta att påverka Sveriges framtid, generationerna som lever efter oss. Eutanasi berör inte bara rätten till att bestämma själv över sitt liv utan också de generationer som lever efter oss? Tänk längre.

Vad är problemet?
Utan aktiv dödshjälp kommer vi långt. Vi kan lindra "dödssjukan" (ett tillstånd utan återvändo). Med nuvarande regler med möjlighet att ej sätta in livsuppehållande behandling med tex sondmatning, respiratorvård och dialys och i stället ge lindrande behandling med syrgas, morfin och lugnande läkemedel kan lidandet förkortas och den sjuke får ett värdigt slut.

De små stegens tyranni...
Det låter bra och skulle kunna vara det. Men idag äger inte vi i Sverige våra kroppar och våra liv. Det gör staten. Vad händer den dag en svårt sjuk människa eller handikappad får veta att "behandlingen är för dyr". Men vi kan hjälpa dig med en värdig död?

Människovärdet!
Frågan om den aktiva dödshjälpens vara eller icke vara är ytterst sett är en fråga om människovärde. De flesta förespråkar det absoluta människovärdet som har "människovarande" som enda kriterium. Jag är övertygad om att aktiv dödshjälp skulle urvattna och försvaga det absoluta människovärdet. En legalisering av eutanasi skulle oerhört lätt kunna leda till en förskjutning mot ett relativt människovärde. Där en persons ålder påverkar tex hur meningsfull personens livsföring anses vara.

Frågan här gäller aktiv dödshjälp, alltså en statskontrollerad aktiv handling som tar livet av människor. Självmord, passiv dödshjälp och assisterad dödshjälp är redan lagligt i Sverige. Assisterad dödshjälp, alltså att en person hjälper en annan att ta sitt liv får inte utföras av läkare, socialstyrelsen har deklarerat att en sådan läkare kommer att fråntas sin legitimation.
Citera
2008-12-15, 14:47
Medlem
Luigis avatar
Jag är oerhört FÖR! Om nån lider skall man göra lidandet kort.
Citera
2008-12-15, 15:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av abcabc
Tänkvärd text!

Du tar upp mycket tänkvärda saker, som absolut måste övervägas innan man kan legitimera dödshjälp!

Ändå är jag för eutanasi i vissa lägen, som vid svåra sjukdomar som ALS. (Bara som ett exempel, det finns ju mängder av andra sjukdomar som man helst inte "vill" tyna bort i.)
Citera
2008-12-15, 15:06
Medlem
uberantonpantons avatar
Jag är för!

Vill man inte leva ska man inte heller vara tvungen att leva.
Citera
2008-12-15, 15:28
Medlem
Errogants avatar
Om personen i fråga med klar skalle har övervägt sitt val och är säker på att han verkligen vill dö och det inte finns den minsta chans om förbättring så borde han få dö. Men det skall vara en väldigt lång procedur och hållas på en låg nivå( så det inte blir till en fluga ), inget som vilken läkare som helst skall få utföra och det skall vara väl genomfört och genomtänkt.
Citera
2008-12-15, 15:35
Medlem
MrWins avatar
Varför är vi mer humana mot djur än mot människor? T ex så kan man avliva en hund som plågas, men inte en människa.
Citera
2008-12-15, 15:51
Medlem
Pseud0nyms avatar
För. Vilka är vi, samhället, att besluta i frågor som inte direkt angår oss själva?
Citera
2008-12-15, 15:52
Bannlyst
VÄLDIGT FÖR !

alla skall få bestämma själva !
Citera
2008-12-15, 17:17
Medlem
JazzIsNotDeads avatar
Jag är nog mest för dödshjälp, men samtidigt finns det mycket negativt med det också, som abcabc beskrev bra ovan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in