2009-04-07, 12:45
Medlem
laserlasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gagga_gagga
Lustigt hon lär få komma ut snart, medans vår egen axmyr suttit sen 1982 i sverige. Tragiskt.
Går inte att jämföra dom två Axmyr är farlig och bör sitta medan Annicka är återanpassnings bar..

Lite OT
Tycker förstås Axmyr har suttit nog han med men han var den aktiva i sina brott...
Citera
2009-04-07, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laserlasse
Går inte att jämföra dom två Axmyr är farlig och bör sitta medan Annicka är återanpassnings bar..

Lite OT
Tycker förstås Axmyr har suttit nog han med men han var den aktiva i sina brott...
Farlig, känner du han eller? Hon ska inte ut så länge axmyr sitter. Och vi är i sverige nu. Aneldningen till han fortfarande sitter kvar är pga den där politker snobben som också dog samtidigt, annars hade han varit ute.
Citera
2009-04-07, 12:58
Medlem
Atlantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oboypaket
Men jag fick aldrig något konkret svar på fråga vad som kommer bli bättre om hon sitter ett par årtionden till? Hon anses ju inte vara något hot mot samhället längre.

Du har inte gett några argument för vad som skulle bli sämre om hon sitte kvar, alternativt vad som skulle bli bättre för att hon kommer ut.

Annika har i hela sitt liv varit inkapabel att leva i frihet utan att skada sig själv och andra människor. Det har hon visat gång på gång på gång på gång på gång. Hur mycket du än vill dalta med "ytterligare en chans"-snacket så spelar det ingen roll. Vad är det exceptionella skälet som gör att man ska ta en risk med Annika? Hon har spenderat 28 år i fängelset utan att visa minsta ödmjukhet inför de brott hon har begått, det visade hon inte minst i senaste permissionsförhöret.

Citat:
Vad, enligt dig, är grunderna för att hålla henne inlåst i resten av sitt liv?
Är det för att skydda oss andra i samhället? för att straffa henne ytterliggare? för att visa för framtida mördare att mord är fel? för att ge någon slags bot till offrets anhöriga? för att slösa på skattebetalares pengar? vad bygger du grundandet att hon borde få livstids fängelse på?

Om ditt svamlande om saker som handlar om kriminalvård i allmänhet är ett försök att få mig att be om ursäkt för att jag tycker att fruktansvärda och inhumana brott ska vara belagda med livstid i fängelse så kan du tralla vidare någon annanstans.
Citera
2009-04-07, 13:03
Medlem
laserlasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gagga_gagga
Farlig, känner du han eller? Hon ska inte ut så länge axmyr sitter. Och vi är i sverige nu. Aneldningen till han fortfarande sitter kvar är pga den där politker snobben som också dog samtidigt, annars hade han varit ute.

Kan hålla med om att Axmyr är döm mycket hårdare pga det
Citera
2009-04-07, 13:08
Medlem
Storalfs avatar
Man har väl gjort den bedömningen av Leif Axmyr att man tror att återfallsrisken är stor och då ska han givetvis inte ut. Samma sak med lasermannen som suttit länge och kommer sitta många år till.
Citera
2009-04-07, 13:16
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Är ju snarare pinsamt av Alliansen.
Bättre att de får hem personer som Dawit Isaak som verkligen förtjänar det.

Dawit Isaak är ju eritreansk medborgare. Han borde släppas fri, men knappast få återvända till Sverige. Dubbla medborgarskap är idioti.
Citera
2009-04-07, 13:26
Medlem
Drapåtrissors avatar
Hon säger ju nu att hon är en annan människa än den knarkande hora hon var tidigare. Dessutom säger hon sig vara djupt troende och inte bitter. Troligen får hon sitta en tid på Hinseberg men det måste ändå vara paradiset jämfört med ett amerikanskt fängelse. Efter avtjänat straff säger hon sig vilja arbeta med hundar. Tycker att hon sonat sitt brott och missunnar henne inte att leva sina sista år i frihet.
Citera
2009-04-07, 13:27
Medlem
JazzIsNotDeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hmh
http://www.expressen.se/Nyheter/1.15...nte-annika-fri

Jag vet inte riktigt var jag står i den här frågan, men när jag läste den där artikeln inser jag hur vinklad media är till Östbergs fördel. Offrets familj framställs som aggressiva och labila. Men det kanske bara är vad jag läser ur den.

Sedan tycks den här tråden ha överbefolkats av troll. Att det här är en större händelse än Palme-mordet, som någon sa, är något av det löjligaste jag har hört.
Senast redigerad av JazzIsNotDead 2009-04-07 kl. 13:32.
Citera
2009-04-07, 13:32
Medlem
Swampwaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Hon säger ju nu att hon är en annan människa än den knarkande hora hon var tidigare. Dessutom säger hon sig vara djupt troende och inte bitter.
Och jag säger att jag är född med lila tånaglar och illgrönt hår.
Jag skulle också vräka ur mig det och spela kristen om jag fick komma "hem" till friheten i Sverige.
Citera
2009-04-07, 13:32
Medlem
Snubbs avatar
Citat:
Så vad kommer bli bättre av att hon får ett par årtionden i fängelse till?
Svenska skattebetalare slipper bekosta hennes uppehälle här.

Citat:
Hur länge bör hon sitta inlåst enligt dig? 40år? 50år? kanske 60år är tillräckligt?
Det är upp till amerikanska myndigheter att bedöma, eftersom det är där brottet begåtts.

Citat:
För att svara på din fråga angående varför det är synd om henne så är svaret: jag tycker synd om nån som måste sitta inlåst i en cell i 10 220 dygn oavsett vad dom har gjort.
Om man anser personen för farlig för att ha ute i samhället så ska dom såklart vara inlåsta länge, men inte i syftet att straffa eller göra de anhöriga till offren nöjda.
Varför inte då? Om gärningsmannen tycker detta system är orättvist kan ju vederbörande ge fan i att begå brottet till att börja med, alternativt begå det i ett land där brottsoffer inte har något att säga till om, som Sverige.

Att USA har hårdare straff än Sverige kan inte ha undgått någon, inte ens 70-talspundare. Är man inte beredd på att ta ett sådant straff bör man hålla sig undan landet ifråga, eller låta bli att begå brott där.
Citera
2009-04-07, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julius Mosca
Möjligt att det blir så, i vilket fall som helst så kan hon i Sverige få permissioner och frigång och så massmedialt styrd som rättsväsendet och kriminalvården är så lär hon få permissioner och frigång rätt snabbt.

AÖD kommer troligen att få ett mottagande av svensk media som en nationalhjälte - detta trots att hon faktiskt är minst lika skyldig som tex Andreas Axelsson eller Helge Fossmo.

Jag blir fortfarande irriterad på den där jävla idioten Stina Dabrowski och hennes intervju med Schwarzenegger då han säger "hon har begått grova brott" och Stina rättar förnumstigt med "nej, hennes pojkvän gjorde ju brotten" och vittnar där med sin totala okunnighet och förakt för tittarna. AÖD hade blivit dömd till livstid i Sverige också.

AÖD har dessutom ingen reell koppling till Sverige. Hon vill till Sverige för sociala skyddsnätet och frigivning.

Alldeles oavsett detta tycker jag att hon gjort sin tid och bör släppas ut. Det är tråkigt att det är Sverige som får bereda plats för henne.

Varför måste ni jämföra Annika med andra dömda överhuvudtaget? Om ni nu känner att ni måste, hitta ett fall som åtminstone har några gemensama beröringspunkter. Annika har aldrig försökt att fysiskt skada någon ej heller uppmuntrat någon annan till att göra det. Hon var en narkoman som möjligen hängde med skumma människor men någon organiserad brottsling var hon definitivt inte. Jag vet varken mycket om Annika eller någon annan dömd person ni tar upp här i tråden, men det är ju heller inte mycket som krävs för att finna hur absurda jämförelserna är.

Andreas Axelsson är dömd för Mord, mordförsök, grovt rån i fyra fall, försök till grovt rån och brott mot vapenlagen. Visst kan säkert hans skuld i morden vid Malexander diskuteras, men han är en grovt kriminellt belastad man som definitivt inte drar sig för att bruka vapen mot sina medmänniskor.

Helge Fossmo, är dömd för anstiftan till mord på sin fru och anstiftan till mordförsök på sin granne. Ingen bestrider såvitt jag vet dessa dommar. Han var en av ledarna i den frikyrkliga knutbysekten och helt klart ett manipulativt psykfall, knappast guds bästa barn...

Leif Axmyr, slog ihjäl sin föredetta flickvän och hennes manlige vän med en kofot och tände eld på lägenheten. Hörde honom på ett radioprogram häromåret, å ja inte är det någon som jag skulle vilja ha som granne iaf.

Annika har en oerhört reell koppling till Sverige, hennes mor och far är etniska svenskar, hon är född i Sverige och har svensk medborgarskap. Hon tvingades som barn mot sin vilja överge fosterlandet. Hon är mer svensk än den "svenskaste" av alla nysvenskar.
Senast redigerad av Andvare 2009-04-07 kl. 13:54.
Citera
2009-04-07, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atlantis
Jag tycker att livstid är ett fullt rimligt straff för två brutala och hänsynslösa mord.

Det tycker jag med, låt Axmyr sitta kvar. Släpp Annika!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in