2005-09-03, 17:16
Medlem
Knullkungens avatar
För några år sedan började jag på en c-uppsats på universitet om mediernas bevakning av fallet Annika Östberg. Fick då ut en kopia på hennes ”dom”, från den ”sentensing hearing” då hennes straff skulle bestämmas. Från den tjänsteman på justitiedepartementet i Sverige som har hand om fallet. Mycket intressant läsning om man vill veta varför Annika sitter sär hon sitter. Hela hennes livshistoria inkl. brottet hon är dömd redovisas på ett föredömligt vis, dock är allt på engelska.
Citera
2005-09-03, 18:53
Medlem
Thoffss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
För några år sedan började jag på en c-uppsats på universitet om mediernas bevakning av fallet Annika Östberg. Fick då ut en kopia på hennes ”dom”, från den ”sentensing hearing” då hennes straff skulle bestämmas. Från den tjänsteman på justitiedepartementet i Sverige som har hand om fallet. Mycket intressant läsning om man vill veta varför Annika sitter sär hon sitter. Hela hennes livshistoria inkl. brottet hon är dömd redovisas på ett föredömligt vis, dock är allt på engelska.

Du har möjligtvis inte en länk? Eller möjlighet att scanna in den om du har den kvar?
Citera
2005-09-03, 20:48
Medlem
Knullkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thoffs
Du har möjligtvis inte en länk? Eller möjlighet att scanna in den om du har den kvar?

Tyvärr inte. Då jag valde att ge upp mina akademiska stuider så slängde jag akten dumt nog.
Citera
2005-09-05, 23:10
Medlem
Arasalls avatar
Citat:
Dom som klagar på att hon inte ska sitta av straffet verkar ha samma anledningar som att invandrare inte ska sitta av straffen i sina hemländer. Men det skulle ju vara en fantasitisk idé, varför skickar vi inte hem alla som begår brott i Sverige och förbjuder dem från att någonsin sätta sin fot på svensk mark igen?

I många fall gör vi ju faktiskt det, faktum är att det sker i många andra fall än vad du och jag som allmänhet får reda på. Vi skickar hem folk som har gjort mycket skit här i Sverige, men... som blir utsatta för tortyr dit de skickas, blir utsatta för omänsklig behandling som du aldrig någonsin skulle vilja tänka dig att någon i din bekantskapskrets skulle vilja bli utsatt för.

Citat:
Kan det inte vara eftersom hon är en pundarhora? Hon knarkar, hon tog betalt för sex..när jag gick i skolan lärde jag mig att man då var en pundare och en hora.

Lärde du det dig i skolan? Synnerligen märklig skola i så fall. Och dessutom talar du i presens. Nåsåvara om hon var en hora, eller om hon var en knarkare. Det ger dig inte rätt att kalla en människa slyna. Det spelar ingen roll vad denna människa är, igår eller idag. Man kallar ingen människa slyna, knarkarjävel eller whatever. Aldrig.

Citat:
Exakt. Därför får man kanske se till att man inte begår brott i USA om man inte vill sitta av straffet. Precis som man inte smugglar knark i vissa asiatiska länder...vissa saker gör man bara inte om man tycker om sitt liv i nuvarande form.

Jodu, naturligtvis överväger man saken noga innan man begår ett brott. I all synnerhet när man kommer till ett land som ett barn, och när landet inte förklarar för barnet i vilket land det har hamnat. Men det spelar faktiskt ingen roll. Tror du att Annika hade något att välja på, så långt fram i det drogberoende som hon var? Och all familj som faktiskt fortfarande brydde sig fanns i Sverige?

Nu är jag säker på att det finns många fakta som talar både mot Annika Östberg och mot mina argument, men å andra sidan torde det finnas några för oss också. Det jag är hundra procent säker på, är dock att FN:s stadgar om mänskliga rättigheter är ett rättesnöre att rikta sig efter, och det lär ingen någonsin kunna rubba mig från. De säger att alla ska kunna leva ett människovärdigt liv, bland annat.

Citat:
Du vet att anledningen att Thailand slutade låta svenskar sitta av straffen i Sverige var att vi bara släppte dem va?

Du vet också att kriterierna för fällande dom är helt annorlunda i Thailand än här, eller hur? Tror nog inte det är helt fel för drogsmugglare - som verkligen är skyldiga - att sitta några år i Thailändskt fängelse och verkligen se hur det funkar här i livet. Men inte i 25 år. Definitivt inte. Däremot är jag övertygad om att Thailand gärna dömer tonåringar som fan inte hade en aning om hur allvarligt det de gjorde var, och där drar jag paralleller till bl.a. Östbergs fall.

Måhända jag drog in andras generella åsikter i denna tråd alltför mycket, framför allt när det gällde rastillhörighet, men enligt min erfarenhet är de som gjort inlägg mot Östbergs överföring till Sverige också medlemmar som anser att "rasfrämlingar" ska ut och att svenskar är bäst, och i många fall ofelbara. Därför är Östberg amerikan, och får stå sitt kast. Enfald, enligt min mening.
Citera
2005-09-06, 04:06
Medlem
papa_ogens avatar
Valdigt intressant trad.

Jag tycker sverige lagger nasan i blot i manga fragor som inte ror oss. Visst ar hon en svensk medborgare, men hon bodde i USA, gjorde ett grovt brott i USA och bor darfor straffas av USA och USA ska bestamma om hon ska skickas till sverige eller ruttna i en isoleringscell resten av livet.

Om hon var i ett svart drogberoende da brottet skedde, har familj och vanner i sverige spelar foga roll.

Varfor ska man sarbehandla en brottsling bara for att den ar svensk ? Jag ar ledsen tjejen men du far sta for vad du gjort, tyvarr var det i "fel" land.

Daremot om rattsvasendet i Kalifornien tycker att hon ska resa hem och avtjana sitt straff i Sverige. sa visst.
Citera
2005-09-06, 07:01
Medlem
Pastor Sulas avatar
Hon sitter förbannat bra där hon sitter.
Citera
2006-12-24, 03:50
Medlem
SanTiagos avatar
Låt den där äckliga horan sitta kvar i staterna, finns inget i Sverige som skulle gynnas av att hon kommer tillbaka.
Möljigt iofs att FI får ännu en hardcoreflata i sina led, som dom kan utnyttja och slänga upp hennes tillsynes sönderknarkade ansikte på affischer.
Citera
2006-12-24, 09:59
Medlem
Kricas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanTiago
Låt den där äckliga horan sitta kvar i staterna, finns inget i Sverige som skulle gynnas av att hon kommer tillbaka.
Möljigt iofs att FI får ännu en hardcoreflata i sina led, som dom kan utnyttja och slänga upp hennes tillsynes sönderknarkade ansikte på affischer.

Du var tvungen att bumpa en över 1 år gammal tråd för att skriva det totalt värdelösa och meningslösa inlägget? Fast å andra sidan så va de ganska intressant läsning. Det e jävligt tyst om den där tösen nu för tiden.....
Citera
2006-12-24, 13:41
Medlem
CGGHs avatar
Låt pundarludret rutta borta i staterna.
Citera
2006-12-24, 13:59
Medlem
SanTiagos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krica
Du var tvungen att bumpa en över 1 år gammal tråd för att skriva det totalt värdelösa och meningslösa inlägget? Fast å andra sidan så va de ganska intressant läsning. Det e jävligt tyst om den där tösen nu för tiden.....
Jag såg inte att den var gammal, jag bläddrade bara bland trådar och fann den här, den låg ganska långt fram.
Citera
2006-12-24, 14:04
Medlem
charlieparkers avatar
Kan det inte vara eftersom hon är en pundarhora? Hon knarkar, hon tog betalt för sex..när jag gick i skolan lärde jag mig att man då var en pundare och en hora.

En folkölspatriot som talar och sin barndomsskola?
Vilka drev den skolan då? Försöker se framför mig när läraren talar om för sina lärjungar att en drogmissbrukare och prostituerad egentligen bara är en pundare och hora...
Verkar vara en sådan där "Combat 2,8 %" skola...
skärp dig din lilla fascistoida snorvalp! Vi är många som är trötta på att betala dyra skattepengar på asociala, ouppfostrade, och korkade skinheads.
Citera
2006-12-24, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SanTiago

Jag håller med dig till punkt och pricka. Låt pundar-mørdar-ludret ruttna i Kalifornien, till alla PK-iternas stora førtret

Och God Jul førresten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in