Citat:
Ursprungligen postat av psrab
Annika Östberg är inte frigiven. Det enda som bestämts är att hon förflyttas och får avtjäna resten av sitt straff här i Sverige. Sverige har, så vitt jag förstår, förbundit sig att inte släppa ut AÖ enl svensk praxis. Så det är fortfarande frigivningsnämnden i Kalifornien som bestämmer tiden för en eventuell villkorlig frigivning. Det kan alltså sluta med att AÖ får sitta på "Hinsan" fram till sin död.
Möjligt att det blir så, i vilket fall som helst så kan hon i Sverige få permissioner och frigång och så massmedialt styrd som rättsväsendet och kriminalvården är så lär hon få permissioner och frigång rätt snabbt.
AÖD kommer troligen att få ett mottagande av svensk media som en
nationalhjälte - detta trots att hon faktiskt är minst lika skyldig som tex
Andreas Axelsson eller
Helge Fossmo.
Jag blir fortfarande irriterad på den där jävla idioten
Stina Dabrowski och hennes intervju med Schwarzenegger då han säger "hon har begått grova brott" och Stina rättar förnumstigt med "nej, hennes pojkvän gjorde ju brotten" och vittnar där med sin totala okunnighet och förakt för tittarna.
AÖD hade blivit dömd till livstid i Sverige också.
AÖD har dessutom ingen reell koppling till Sverige. Hon vill till Sverige för sociala skyddsnätet och frigivning.
Alldeles oavsett detta tycker jag att hon gjort sin tid och bör släppas ut. Det är tråkigt att det är Sverige som får bereda plats för henne.