2009-04-07, 12:01
Medlem
marinkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YONI
Kanske inte så märkligt ändå, hennes historia berör och att hon suttit i ett tufft fängelse i USA, betydligt många fler år än vad mördare sitter här hemma.
Svårt för mig att kalla henne mörderska då hon ej höll i pistolen. Men medhjälpare till mord är det helt klarlagt och hon var alls inte oskyldig. Mannen som hon var tillsammans med, den riktige mördaren hängde sig själv för att helt fegt undslippa straffet. Annika stod ensam kvar och har nu sonat för sin del i brottet.

Hon var ung, dum och påtänd.

Alla historier om fängslade personer berör om de beskrivs som offer istället för gärningsmän/kvinnor.
Varför berör hennes historia mer än andras som sitter i fängelse världen över?
Många dessutom oskyldiga.
Är det för att hon svenska?
Vi får nog respektera andra länders rättskipning om vi ska begå brott där.
Vi kanske ska börja döma de utländska medborgare här som begår brott efter deras länders straffskalor? Ingen dum idé faktiskt..
Citera
2009-04-07, 12:05
Medlem
oboypakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atlantis
Varför är det synd om henne efter 28 år i finkan? Du svarar inte på min fråga. Att kalla det för att vara allmänt stökig och knarkig när man mördat två personer är ju också ett jävla sätt.

Nej, jag är inte intresserad av att flytta till Iran eller Afghanistan. Jag tycker inte att brottslingar ska stenas till döds. Och jag tycker att tre årtionden i fängelse är ett väldigt milt straff för två mord.

Så vad kommer bli bättre av att hon får ett par årtionden i fängelse till?

Hur länge bör hon sitta inlåst enligt dig? 40år? 50år? kanske 60år är tillräckligt?

För att svara på din fråga angående varför det är synd om henne så är svaret: jag tycker synd om nån som måste sitta inlåst i en cell i 10 220 dygn oavsett vad dom har gjort.
Om man anser personen för farlig för att ha ute i samhället så ska dom såklart vara inlåsta länge, men inte i syftet att straffa eller göra de anhöriga till offren nöjda.
Citera
2009-04-07, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Archer-R
Tror inte den förra boken dragit in så värst mycket pengar, dom har/hade "Son of sam" lagarna i många stater i USA, bland annat Kalifornien. Men har för mig dom avskaffade den 2002 dock.
Hur som helst, lagen innebar att dömda personer ej skulle kunna tjäna pengar på brotten, varken direkt eller indirekt. Direkt menas med att mördaren ej t.ex kan ärva pengar från offret eller tjäna pengar på brottet, typ om man står som mottagare på en livsförsäkring som offret tecknat.

Indirekt syftade på att böcker, filmer och dyl som gjordes och innefattade brottet du dömdes för, skulle den dömde ej kunna tjäna pengar på heller.
Hur dom exakt utformades och verkställdes vet jag dock ej, men för några år sedan så tog det upp i högsta domstolen i USA om jag inte har helt fel, där bland annat vissa filmer togs upp som exempel. Där nu levande personer (fria eller inspärrade) gestaltats, och "mindre" allvarliga brott varit en betydande del av filmen, och frågan som togs upp då var hur lagen ställer sig till det. Om du t.ex sitter för mord, och en film görs om dig, men mordet nämns inte, utan bara mindre brott såsom misshandel och dyl nämns. Ska du få tjäna pengar då?

Men oavsett, så tvivlar jag hennes bok sålt såå super mycket. Dock har jag själv läst den, sångfågel el ngt liknande hette den. Den var faktiskt helt ok, hon är definitivt INTE oskyldig, men straffet och/eller utlämningen ska jag inte diskutera i detta inlägget. Men vissa saker som polisen gjorde mot henne medans hon var anhållen, är helt omänskligt.

ENLIGT HENNE!!!
Citera
2009-04-07, 12:17
Bannlyst
Har hon medverkat till mord så tycker jag att hon kan sitta på kåken och ruttna. Svenska rättsväsendet är en lekstuga, hade hellre haft Arnold som ledare för Sverige.
Citera
2009-04-07, 12:19
Medlem
Atlantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oboypaket
Så vad kommer bli bättre av att hon får ett par årtionden i fängelse till?

Hur länge bör hon sitta inlåst enligt dig? 40år? 50år? kanske 60år är tillräckligt?

Jag tycker att livstid är ett fullt rimligt straff för två brutala och hänsynslösa mord.
Citera
2009-04-07, 12:20
Medlem
wonderlands avatar
Har hon skött sig examplariskt tycker jag inte hon ska behöva sitta av många år till, ja, jag är för hårda straff. Men ex. 35 år tycker jag är tillräckligt om det inte finns mycket att anmärka på.
Citera
2009-04-07, 12:24
Medlem
YONIs avatar
När skall människor lära sig att det är människans grymma/felaktiga handlingar som vi skall fördöma och straffa?!
Citera
2009-04-07, 12:29
Medlem
j0h2ns avatar
free mumia!

Skönt för henne att få komma hem, om det nu blir så. 28 år ska ingen drogmissbrukande medhjälpare behöva sitta.
Citera
2009-04-07, 12:34
Medlem
Balle Ankas avatar
Varje fall med massmördare som släpps ut "för att det är så synd om dem" gör mig mer och mer övertygad om att dödsstraff är sunt och borde återinföras i Sverige...
Citera
2009-04-07, 12:38
Medlem
oboypakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atlantis
Jag tycker att livstid är ett fullt rimligt straff för två brutala och hänsynslösa mord.

Men jag fick aldrig något konkret svar på fråga vad som kommer bli bättre om hon sitter ett par årtionden till? Hon anses ju inte vara något hot mot samhället längre.

Vad, enligt dig, är grunderna för att hålla henne inlåst i resten av sitt liv?
Är det för att skydda oss andra i samhället? för att straffa henne ytterliggare? för att visa för framtida mördare att mord är fel? för att ge någon slags bot till offrets anhöriga? för att slösa på skattebetalares pengar? vad bygger du grundandet att hon borde få livstids fängelse på?
Citera
2009-04-07, 12:41
Medlem
Lustigt hon lär få komma ut snart, medans vår egen axmyr suttit sen 1982 i sverige. Tragiskt.
Citera
2009-04-07, 12:43
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Jag gör inte det, hon sköt inte därför inte heller skyldig till mord.
Medhjälp - jomenvisst, men hon är inte "triggerman" och ska därför inte heller dömas för mord.

Punkt.

Sedan finns det en lustig lite sak ang Hitler, det brukas sägas som regel att när man drar in Hitler och Nazismen i en diskussion som inte alls handlar om det är det för att man håller på att förlora diskussionen.

Det blir en slags slägga att slå vilt med, "ifall Hitler inte gasade Judarna själv, då är han inte skyldig, är det det du säger". Fan hur ska man kunna svara på den frågan och vilken relevans har den till det aktuella fallet? Var det Himmler som var iklädd Annikas skinn eller hur menar du?

Nej taskig retorik mannen.

Distraherar man en person så att pojkvännen ska få möjlighet att skjuta honom och hjälper man till att ladda om vapnet så är man definitivt skyldig till mord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in