Citat:
Ursprungligen postat av yatzy_winner
Detta är en stor politisk sensation! Om det är Rosenbadsregimen som har lyckats få till detta frisläppande så har regim Reinfeldt lyft i mina ögon nåt otroligt! Jag anser att detta smäller högre än mordet på Olof Palme. Ingen, absolut ingen hade väntat sig detta. Kan tänka mej att amerikanska medier som är ProBush är helt stumma nu.
Detta är ochså en tydlig markering från Obama/Biden gentemot föregående Bushregim. "Det är dags att ändra det ni gjorde fel", är utan tvekan budskapet till föregående regim.
Är du alldeles rysk, Yatzy? Du har ju noll rätt i vad du skriver...
1) Deasy har inte blivit "frisläppt". Hon har överförts till ett svenskt fängelse för att där avtjäna resten av sitt (amerikanska) livstidsstraff. Hon kan dock komma ut tidigare om Kaliforniens Parole Board tidsbestämmer straffet eller guvernören benådar henne, men detta är inte troligt så länge som den mördade polismannens familj motsätter sig tidsbestämning (i Kalifornien har mordoffrens anhöriga ett avgörande inflytande på om livstidsstraff skall tidsbestämmas eller ej).
2) "detta smäller högre än mordet på Olof Palme!" Ja, så kan man ju också uttrycka sig...
3) "Kan tänka mig att amerikanska medier som är ProBush är helt stumma nu". Bortsett från att 99 procent av alla amerikanska medier är ANTI-Bush så kan man utgå från att den amerikanska pressen skiter i Deasy. Hon har noll intresse.
4) Obama/Biden - båda två f.ö. varma förespråkare av dödsstraffet - har absolut noll att säga till om vad gäller icke-federala brott som ligger under delstaterna. Om dessa båda herrar skulle börja lägga sig i hur Kalifornien tillämpar sina lagar skulle det bli en fet jävla skandal...
Allt är fel, Yatzy... Men här är DEN ENDA orsaken till Deasys överföring till Sverige:
Pengar.
Kaliforniens misskötta ekonomi i kombination med finanskrisen har lett till att man inte har kunnat bygga ut fängelserna i den takt som behövts. Det finns just nu en helt absurd överbeläggning av fångar på anstalterna. För att minska på trycket försöker man just nu att bli av med så många utländska medborgare som möjligt - och de är ganska många med tanke på att Kalifornien är en sådan invandrarstat. Det är av detta skäl som Deasy nu kan komma till Sverige. Basta.