2009-04-09, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laserlasse
Det var inte så jag menade men hon var där med honom pga sitt missbruk och vist ska hon ta sitt ansvar men jag tycker att hon fick ett alldeles för strängt straff för inblaningen i brottet.

Drogpåverkan upphäver inte ansvar! Man är ansvarig för vad man gör, alltid. Tar man droger och gör fruktansvärda saker så är man ändå ansvarig, eftersom man själv stoppade i sig drogerna.

Jag tycker att Östbergs straff var rimligt, 25-livstid för två mord.
Citera
2009-04-09, 16:31
Medlem
RickardTheBraves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YONI
Hur svenska folket kommer att reagera och handla efter att Tony har suttit i 28 år i fängelse kan inte jag idag sitta här och sia om. Kanske kommer de att anse att han har sonat sitt straff? Något som vi faktiskt inte har en aning om. Din jämförelsen med läget idag haltar väldit mycket.

Men det som människor har kämpat för i AÖ sak är att hon skall överföras till svensk kriminalvård. Att hon direkt skall frisläppas har aldrig varit den primära frågan.

Det jag menade med min första post att folk nu hyllar Annika och välkomnar henne med öppna armar, trots att inte bott i Sverige sedan hon var 10-12 år.
Citera
2009-04-09, 16:38
Medlem
Kenty-59s avatar
Notan för transporten: 684 800 kronor

Citat:
Överföringen av morddömda Annika Östberg från USA till Sverige kostade 684 800 kronor.

Det visar ett dokument från Kriminalvården som Aftonbladet tagit del av.

– Det är alltså hyra av flyg och lite expenser kring det, säger Fredrik Wilhelmsson, systemförvaltningschef vid Kriminalvården.

Varför använde man sig inte av reguljärt flyg?

– Det kan jag faktiskt inte svara på.

Enligt en beräkning som Kriminalvården gjort blev den totala kostnaden för transporten 684 800 kronor.

– Lejonparten är för flygresan, som kostade 630 000 kronor eller något i den stilen, säger Fredrik Wilhelmsson.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4868768.ab
Ja det ska kostas på när man har så här celebra gäster som kommer på besök..
Man kan ju undra vad det är för expenser som kostat 54.000;..
Citera
2009-04-09, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melongrass
Kan hon fortfarande svenska tro?

Hon lärde sig Svenska från födseln och bodde här tills hon var 11år gammal. Tar max ett par veckor så pratar hon flytande igen. Sitter i ryggraden när man man lärt sig ett språk som barn.
Citera
2009-04-09, 16:49
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenty-59

Väl spenderade pengar!

Finns så otroligt mer bortkastade skattepengar än denna utgift. Dessutom är kostnaden så liten att den varken gör från eller till.
Citera
2009-04-09, 16:51
Medlem
Atlantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenty-59

Minst en amerikansk tjänsteman var tvungen att följa med transporten tills hon var i svenskt förvar på svensk mark. Jag gissar omkostnader för hans vistelse och hemresa utgör en del av de 54k.
Citera
2009-04-09, 16:59
Medlem
laserlasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsSparta
Drogpåverkan upphäver inte ansvar! Man är ansvarig för vad man gör, alltid. Tar man droger och gör fruktansvärda saker så är man ändå ansvarig, eftersom man själv stoppade i sig drogerna.

Jag tycker att Östbergs straff var rimligt, 25-livstid för två mord.
Jag menar att straffskalan är väldigt hög i USA mot för i sverige.
orimligt hög straffskala..
Hon mördade ingen så hennes straff borde ha varit 2-3 år
Citera
2009-04-09, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Väl spenderade pengar!

Finns så otroligt mer bortkastade skattepengar än denna utgift. Dessutom är kostnaden så liten att den varken gör från eller till.

då kan vi ju kasta bort ännu mera pengar efter som någon lågpannad idiot har bestämt att pundarn ska få komma hit till Sverige, eller hur, vi kanske borde kolla hur det ser ut i ryska fängelser??
Citera
2009-04-09, 17:02
Medlem
genseriks avatar
Citat:
Väl spenderade pengar!

684 800:- vilket makalöst slöseri... Skulle pundaren hem hade det räckt med några economybiljetter max 30 000. Hur mycket mer ska denna parasit kosta?

Håller dock med om att det finns onödiga utgiftsposter men bara för det behöver man inte skapa en till!
Citera
2009-04-09, 17:03
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
Väl spenderade pengar!

Då kan ju du erbjuda dig att stå för en del av kostnaden, så slipper vi andra det.
Citera
2009-04-09, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laserlasse
Jag menar att straffskalan är väldigt hög i USA mot för i sverige.
orimligt hög straffskala..
Hon mördade ingen så hennes straff borde ha varit 2-3 år

Jag menar att straffskalan är väldigt låg i Sverige mot USA (och många andra länder).

Att man inte trycker på avtryckaren betyder inte att man är oskyldig. Annika var med och distraherade offren, planerade det första mordet och hon laddade även om vapnet. De agerade medvetet och i samförstånd, och därför är hon givetvis skyldig. Hon erkände sin delaktighet och fälldes för mord.

Tanken på att endast den som utför det sista steget skall kunna fällas är märklig. Är man med och hejar på och deltar (som i Kungsholmenmordet), om man är med och skjuter men det går inte att bevisa vem som avfyrade det dödande skottet (Malexandermorden), om man trampar offret på händerna så att ens partner i lugn och ro kan avrätta offret (Åmselemorden) eller om man är med och planerar, distraherar offer och laddar om vapnet (Österberg) - ska man gå fri då? Det tycker inte jag, det tycker man inte i USA och det tycker inte heller det svenska rättsväsendet.
Senast redigerad av ThisIsSparta 2009-04-09 kl. 17:08.
Citera
2009-04-09, 17:46
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av watson6669
Då kan ju du erbjuda dig att stå för en del av kostnaden, så slipper vi andra det.

Står ju redan för en del, genom skatten. Elementärt, min käre Watson.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in