2011-06-08, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Hon anses ha avtjänat sitt straff och hon är nu en fri människa. Om man vill reagera så är det på systemet och inte henne.
Nej hon har avtjänat 30 år av ett straff på 45 år och är villkorligt frigiven sedan en dryg månad tillbaka. Prövotiden utgår 2026-05-02 och då är påföljden till fullo verkställd och hon kan sägas vara fri. Hittar hon på mer djävulskap under de kommande 15 åren kan allt detta komma att ändras...
Citera
2011-06-08, 19:54
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymflashbackare
Jag har kallat henne för trippelmörderska vilket är hennes rätta beteckning då hon är dömd för att ha mördat tre personer. Låt vara att ett av morden rubricerades som en något mildare form av mord, men likväl mord.

Du har gjort det upprepade gånger men det stämmer inte. Hon är dömt som för att ha dödat 3 personer. 2 gärningar rubricerades som mord och den första som dråp. Mord och dråp är rubriceringsmässigt tätt förknippade med varandra men skillnad finns och det finns ingen anledning att försöka sudda ut den.

Tidigare har du gjort dig lustig över att media förskönat bilden av henne men du gör ju samma sak själv - fast tvärtom. Du har därmed gjort dig skyldig till dubbelmoral, ringa brott. Straffet blir 15 minuter i skamvrån med en dumstrut på huvudet. Detta domslut är enhälligt och kan inte överklagas.
Citera
2011-06-08, 20:03
Medlem
Anonymflashbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Du har gjort det upprepade gånger men det stämmer inte. Hon är dömt som för att ha dödat 3 personer. 2 gärningar rubricerades som mord och den första som dråp. Mord och dråp är rubriceringsmässigt tätt förknippade med varandra men skillnad finns och det finns ingen anledning att försöka sudda ut den.
Vem som helst med minsta basala juridiska kunskap skulle kalla någon som mördat tre personer för trippelmörderska. Ingen skulle invända och säga att eftersom ett mord var något lindrigare (utfört med kniv i ilska) så ska hon kallas för dubbelmörderska istället.
Citera
2011-06-09, 00:03
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Hon är fri men det innebär inte att inte andra har rätt att fördöma henne.

Vaför skall hon fördömas?

Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Nej hon har avtjänat 30 år av ett straff på 45 år och är villkorligt frigiven sedan en dryg månad tillbaka. Prövotiden utgår 2026-05-02 och då är påföljden till fullo verkställd och hon kan sägas vara fri. Hittar hon på mer djävulskap under de kommande 15 åren kan allt detta komma att ändras...

Jo, det har du rätt i. Men hon lever nu i frihet och skall behandlas som vilken vanlig person som helst.

Citat:

Tidigare har du gjort dig lustig över att media förskönat bilden av henne men du gör ju samma sak själv - fast tvärtom. Du har därmed gjort dig skyldig till dubbelmoral, ringa brott. Straffet blir 15 minuter i skamvrån med en dumstrut på huvudet. Detta domslut är enhälligt och kan inte överklagas.

ROFLMAOPIMP

Citat:
Vem som helst med minsta basala juridiska kunskap skulle kalla någon som mördat tre personer för trippelmörderska. Ingen skulle invända och säga att eftersom ett mord var något lindrigare (utfört med kniv i ilska) så ska hon kallas för dubbelmörderska istället.

Skall man se juridiskt på det så är det skillnad mellan mord och dråp.
Citera
2011-06-09, 00:07
Medlem
Anonymflashbackares avatar
Citat:
Ja, fast på samma sätt som skillnaden mellan misshandel och grov misshandel - dock vill jag påstå att det är större skillnad och mer lättdefinierad skillnad mellan misshandel och grov misshandel än vad det är mellan mord och dråp.

Därför som lagparagrafen för mord just hänvisar till paragrafen för mord.
Citera
2011-06-09, 00:22
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Vem som helst med minsta basala juridiska kunskap skulle kalla någon som mördat tre personer för trippelmörderska.

Ovanstående mening instämmer jag i så mycket som det bara är möjligt att instämma med någon, men poängen är att Annika Östberg inte mördat 3 personer. Existerar fortfarande inte anledning att kalla saker vid dess orätta namn.
Citera
2011-06-09, 16:38
Medlem
För att avgöra eran lilla tvist så kan vi väl alla i fortsättningen kalla henne för "trippeldöderska"?
Citera
2011-06-09, 23:08
Medlem
The.other.sides avatar
Citat:
Vaför skall hon fördömas?

Därför att hon är en trippelmördare.

Jo, det har du rätt i. Men hon lever nu i frihet och skall behandlas som vilken vanlig person som helst.

Hon kan och skall aldrig behandlas "som vilken person som helst". Vilken person som helst mördar inte.

Det är säkert skillnad juridiskt. Det är ofta som juridiken och den allmänna rättsuppfattningen avviker. För den mördade är det dock fortfarande lika irreversibelt oavsett om vi juridiskt kallar mordet för "dråp" eller inte
Fet text = mina svar.
Citera
2011-06-09, 23:22
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The.other.side
Vilken person som helst mördar inte.

Oaktat hur vi klassificerar hennes samlade handlingar av dödligt våld så skulle vara intressant att höra dig utveckla vad du tror gjorde Annika Östberg till en mördare, eftersom du säger att vem som helst inte begår mord. Var det i hennes fall predestinerat redan från start eller var det tillfälligheter som avgjorde?
Citera
2011-06-09, 23:37
Medlem
The.other.sides avatar
Citat:
Oaktat hur vi klassificerar hennes samlade handlingar av dödligt våld så skulle vara intressant att höra dig utveckla vad du tror gjorde Annika Östberg till en mördare, eftersom du säger att vem som helst inte begår mord. Var det i hennes fall predestinerat redan från start eller var det tillfälligheter som avgjorde?
Ja, jag tror att hennes uppväxt och kanske även genetik bidrog till att hon begick dessa hemska handlingar. För det första växte hon inte upp med sin biologiske far vilket statistiskt är en stor nackdel i dessa sammanhang, sen flyttade hon också i unga år, jag vet inte vilken uppfostran hon fick men den misslyckades ju kan vi konstatera.

Men ärligt talat, jag skiter i varför hon mördade, jag tror på människans fria vilja. Jag nöjer mig med att konstatera att hon valt att mörda och att detta gör henne till en usel människa som skall föraktas
Citera
2011-06-12, 04:29
Medlem
Vill bara säga detta, synd att det svinet inte fick ruttna i fängelse. Och alla idioter som tycker synd om henne, shit alltså.

Tycker ni synd om alla mördare som suttit 25(?) år i fängelse ? Eller bara dom som dödat en polis ? Kanske borde hon tatuera in en tårdroppe vid ögat ?

Och sen var hon sommarpratare också, så sjukt det kan bli...Fan vad arg man blir över sådant.
Citera
2011-06-12, 07:09
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The.other.side
Fet text = mina svar.

Nonsenssvar.

Hon har avtjänat(avtjänar) sina straff och får därmed anses ha sonat sina brott. Varför vill du döma henne två gånger?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in