2016-12-11, 01:24
Citat:
Ursprungligen postat av zamma
Nej. Man förtjänar ingenting.

Jo det gör man, ingen är felfri, inte ens du.
Citera
2016-12-11, 02:15
Medlem
zammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan99
Jo det gör man, ingen är felfri, inte ens du.
Sa inget om att vara fel fri. Vad det nu skulle innebära.
Så du känner på alvar att oavsätt vad du ställer till med hur många liv du än förstör. Så förtjänar alla ändå alltid en ny chans? Om inte var går gränsen? Ser du problemet?
Citera
2016-12-11, 02:30
Citat:
Ursprungligen postat av zamma
Sa inget om att vara fel fri. Vad det nu skulle innebära.
Så du känner på alvar att oavsätt vad du ställer till med hur många liv du än förstör. Så förtjänar alla ändå alltid en ny chans? Om inte var går gränsen? Ser du problemet?

Jo jag ser problemet men Annika Östberg är dömd som medskyldig. Enligt domen så höll hon inte i vapnet. Där skiljer sig svensk och amerikansk lagstiftning och tycker nog att hon suttit inne tillräckligt länge och sonat sitt brott.

Vad skulle du säga om ett fängelsestraff för egen del för något din pojkvän gjort?
Citera
2016-12-11, 03:40
Medlem
zammas avatar
Citat:
Jo jag ser problemet men Annika Östberg är dömd som medskyldig. Enligt domen så höll hon inte i vapnet. Där skiljer sig svensk och amerikansk lagstiftning och tycker nog att hon suttit inne tillräckligt länge och sonat sitt brott.

Vad skulle du säga om ett fängelsestraff för egen del för något din pojkvän gjort?
Man får ta vad lagen säger. Varför skulle det göras undantag?
Citera
2016-12-11, 04:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnissturken
Hon var dömd redan innan livstidsstraffet för att ha mördat sin granne, dock med kniv och inte med yxa som någon här i tråden påstår. Och det gjorde hon alldeles själv utan inblandning av någon ondskefull pojkvän.

Vad beträffar morden på restaurangägaren Torre och polismannen Helbush så är det riktigt att domstolen inte fastställt att hon avlossat de dödande skotten. Hon dömdes för att gemensamt och i samråd med sin pojkvän utfört morden, bland annat så distraherade hon polismannen så att denne vände ryggen till pojkvännen så denne kunde skjuta polismannen. Därefter så uppmanade hon pojkvännen att hjälpa till att gömma liket. Efter en vild biljakt stoppades Östberg och hennes pojkvän, pojkvännen öppnade då eld med ett av vapnen medan Östberg laddade om åt honom medan han bytte till det andra vapnet. I häktet så skyllde Östberg och pojkvännen på varandra. Något klarhet i vem som faktiskt skjutit Torre och Helbush har aldrig klarlagts helt och hållet.

Hon hade alltså utan tvekan blivit dömd till livstid för mord i Sverige också. Svensk lag och kalifornisk lag skiljer sig inte alls vad beträffar medgärningsmannaskapet. Du kan enkelt jämföra med ett av de kändaste fallen av medgärningsmannaskap, Malexanderfallet, där domstolen inte ansåg att det spelade någon roll vem som sköt eftersom alla ändå varit införstådda och aktiva i att begå gärningen.

Eller som Annika Östberg själv sagt i Skånska Dagbladet:

Det är faktiskt viktigt att poängtera att de enda som försökt framställa Östberg som oskyldig och offer för ett orättvist amerikanskt rättssystem är svenska journalister. Östberg själv har aldrig framställt sig själv som oskyldig.

Jag föreslår också att du läser krönikorna "Annika Östberg framställs som oskyldig - det är hon inte." av Oisin Cantwell och "Välkommen hem Annika." av Leif GW Persson. Dessa förklarar att Östberg inte alls är oskyldig och att hon hade dömts för morden som gärningsman även i Sverige. Alltså inte friats eller dömts för medhjälp.

Mycket BS du skriver.
Jag har läst allt det där och hört henne själv berätta om händelseförloppet. Stämmer inte med vad du skriver.

Nu har hon sonat sitt straff,räcker inte det? Hon sköter sig,har jobb/sysselsättning,hon är äldre.

Hon förlorade dessutom sin son när hon satt i amerikanskt fängelse,hur mådde hon då,tror du?

Jag föreslår att du läser hennes egna skrivna bok.

Lägg din tid på de aktuella brottslingar vi har i vårt land istället.
Citera
2016-12-11, 11:45
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
Mycket BS du skriver.
Jag har läst allt det där och hört henne själv berätta om händelseförloppet. Stämmer inte med vad du skriver.
Vad är det inte som stämmer och vad har du för källor?

Jag har gett dig tre trovärdiga länkar som styrker mina påståenden!
Citera
2016-12-11, 22:36
Medlem
Citat:
Hon var dömd redan innan livstidsstraffet för att ha mördat sin granne, dock med kniv och inte med yxa som någon här i tråden påstår. Och det gjorde hon alldeles själv utan inblandning av någon ondskefull pojkvän.

Vad beträffar morden på restaurangägaren Torre och polismannen Helbush så är det riktigt att domstolen inte fastställt att hon avlossat de dödande skotten. Hon dömdes för att gemensamt och i samråd med sin pojkvän utfört morden, bland annat så distraherade hon polismannen så att denne vände ryggen till pojkvännen så denne kunde skjuta polismannen. Därefter så uppmanade hon pojkvännen att hjälpa till att gömma liket. Efter en vild biljakt stoppades Östberg och hennes pojkvän, pojkvännen öppnade då eld med ett av vapnen medan Östberg laddade om åt honom medan han bytte till det andra vapnet. I häktet så skyllde Östberg och pojkvännen på varandra. Något klarhet i vem som faktiskt skjutit Torre och Helbush har aldrig klarlagts helt och hållet.

Hon hade alltså utan tvekan blivit dömd till livstid för mord i Sverige också. Svensk lag och kalifornisk lag skiljer sig inte alls vad beträffar medgärningsmannaskapet. Du kan enkelt jämföra med ett av de kändaste fallen av medgärningsmannaskap, Malexanderfallet, där domstolen inte ansåg att det spelade någon roll vem som sköt eftersom alla ändå varit införstådda och aktiva i att begå gärningen.

Eller som Annika Östberg själv sagt i Skånska Dagbladet:

Det är faktiskt viktigt att poängtera att de enda som försökt framställa Östberg som oskyldig och offer för ett orättvist amerikanskt rättssystem är svenska journalister. Östberg själv har aldrig framställt sig själv som oskyldig.

Jag föreslår också att du läser krönikorna "Annika Östberg framställs som oskyldig - det är hon inte." av Oisin Cantwell och "Välkommen hem Annika." av Leif GW Persson. Dessa förklarar att Östberg inte alls är oskyldig och att hon hade dömts för morden som gärningsman även i Sverige. Alltså inte friats eller dömts för medhjälp.

Detta är intressant. Drapet pa grannen - en knarklangare - genomförde hon själv, nästan tio ar före nästa allvarliga brott. Detta har vad jag vet förtigits i tidningarna, som endast nämnt de tva personer som hennes pojkvän mördat.
Citera
2016-12-12, 01:01
Medlem
Ghandis avatar
Dom som skulle straffas nu är dom hjärndöda journalisterna som daltat med henne o skrivit snyftstorys om henne.

hemsk journalistik.
Citera
2016-12-12, 16:00
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Du yrar ju! Svensk lag och kalifornisk skiljer sig inte alls vad gäller medgärningsmannaskap! Hon hade blivit dömd för mord även i Sverige! Det är inte fastställt vem sköt i Malexander heller men man dömde ändå de tre för mord.
Citat:
Om man deltar i ett mord så att man är att betrakta som medgärningsman så blir man dömd för mord och inte medhjälp eller annat. Östbergs roll i morden var så stor att det inte spelar någon roll vem som höll i vapnet. Och domstolen har inte fastställt att det var pojkvännen som sköt. De amerikanska domstolen sade att det spelar ingen roll vem som skjutit - precis som i Malexanderfallet och många andra svenska fall.
Citera
2016-12-12, 18:50
Medlem
Citat:
Vad är det inte som stämmer och vad har du för källor?

Jag har gett dig tre trovärdiga länkar som styrker mina påståenden!

Mycket som inte stämmer. Orkar inte söka källor. Hon var i alla fall inte med att planera och distrahera isamband med polismorden.

Och är det ändå inte så att hon sonat sitt straff och nu är är förändrad,äldre 65? Du tror man är samma människa som 25-åring?

Läs hennes självbiografi.
Citera
2016-12-12, 18:54
Medlem
Clay Allisons avatar
Men hallå, Östberg har ju de facto avtjänat sitt straff. Hon är överförd till Sverige och här tillbringade hon den sista tiden av sitt fängelsevistelse. Efter frigivning är hon väl fri? Oavsett om hon fick ett för lindrigt eller hårt straff, fick mildare behandling pga kvinna eller vad det kan vara, så sitter vi nu med facit i hand.

Pundaren fick komma hem och är numera fri.
Citera
2016-12-12, 21:29
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Mycket som inte stämmer. Orkar inte söka källor.
Du orkar skriva dynga på Flashback men du orkar inte googla?
Citat:
Hon var i alla fall inte med att planera och distrahera isamband med polismorden.
Hon är dömd för det att just ha distraherat men även skaffat undan liket.
Citat:
Och är det ändå inte så att hon sonat sitt straff och nu är är förändrad,äldre 65? Du tror man är samma människa som 25-åring?
Vad har det med saken att göra?
Citat:
Läs hennes självbiografi.
Det har jag gjort och hon hävdar inte att hon är oskyldig i den. Läs den!
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Men hallå, Östberg har ju de facto avtjänat sitt straff. Hon är överförd till Sverige och här tillbringade hon den sista tiden av sitt fängelsevistelse. Efter frigivning är hon väl fri? Oavsett om hon fick ett för lindrigt eller hårt straff, fick mildare behandling pga kvinna eller vad det kan vara, så sitter vi nu med facit i hand.

Pundaren fick komma hem och är numera fri.
Årets mest intetsägande ordbajseri. Ja, hon är fri och ja, vi vet alla om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in