2014-04-08, 22:08
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skribent-1
Att svenska myndigheter värnade så mycket om Annika beror väl endast på att hon var kvinna. Om det varit en man som mördat en polis bl.a. i utlandet så hade ingen lyft ett finger.

Jo, det är tydligt att det är så. Det är fantastiskt hur mycket media (och staten) har vurmat för lilla Annika.

Det här jag tänkte skriva nu kanske har varit på tapeten tidigare i tråden, men det finns ju en bok om mörderskan - 'Ögonblick som förändrar livet'. Beskrivningen är:

Citat:
Annika Östbergs öde har fängslat svenska folket. Alla kan begå ett misstag men i Annika Östbergs fall fick det digra konsekvenser.

Det här är en bok om val. Om ögonblickval i livet som inte verkar livsavgörande men som är det. Varje val, varje handling, stora som små, bär med sig konsekvenser. Som liknelsen med en fjärils vingslag. De val jag gjort i mitt liv har skapat svallvågor som för evigt berör mitt livs hav. Att stå öga mot öga med detta faktum är både en djupgående och skrämmande upplevelse. (Ur förordet)

I en mycket stark skildring berättar Annika Östberg med egna ord om sitt dramatiska liv, ett liv som börjar i det trygga Sverige, med mor- och farföräldrar och kompisar, men som förändras drastiskt då hon flyttar till USA med sin mamma. Annika Östberg dras in i en allt våldsammare spiral av droger och kriminalitet och hon hamnar till slut i ett amerikanskt fängelse där hon tillbringar 28 år av sitt liv.

Boken skildrar fängelselivets mycket hårda villkor men berättar också om ljusglimtar mitt i allt det mörka; ögonblick av skönhet, kärlek, värme och hopp. När Annika Östberg nästan övergivit hoppet om att få se sitt hemland igen händer det ofattbara. Hon får komma hem och år 2009 sätter hon åter sin fot på svensk mark. Sedan maj 2011 är Annika Östberg officiellt fri från Kriminalvården. Hennes nya liv med fria val - börjar nu.

Den här meningen i början och sista meningen som jag underlinat visar på det fantastiska - alla kan begå ett misstag och hennes nya liv med fria val alltså. Kan väl inte finnas många som begått så många misstag som just henne? Vilka val var inte fria innan? Vem tvingande henne att börja använda droger och hitta kriminell kille och vara med och panga ihjäl en krogägare och en polis? Det vill jag veta.

Vi får väl se om x antal år när 'Stureplansskjutaren' blir en fri gubbe, kanske det kommer ut en bok där slutklämmen är: nu börjar Zethraeus nya liv med fria val.

Eller varför inte den här inledningen på en ny bok om Lasermannen (om/när han kommer ut): alla kan begå ett misstag i livet.
Citera
2014-04-08, 22:59
Medlem
Zcapegoats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Jo, det är tydligt att det är så. Det är fantastiskt hur mycket media (och staten) har vurmat för lilla Annika.

Det här jag tänkte skriva nu kanske har varit på tapeten tidigare i tråden, men det finns ju en bok om mörderskan - 'Ögonblick som förändrar livet'. Beskrivningen är:

Den här meningen i början och sista meningen som jag underlinat visar på det fantastiska - alla kan begå ett misstag och hennes nya liv med fria val alltså. Kan väl inte finnas många som begått så många misstag som just henne? Vilka val var inte fria innan? Vem tvingande henne att börja använda droger och hitta kriminell kille och vara med och panga ihjäl en krogägare och en polis? Det vill jag veta.

Vi får väl se om x antal år när 'Stureplansskjutaren' blir en fri gubbe, kanske det kommer ut en bok där slutklämmen är: nu börjar Zethraeus nya liv med fria val.

Eller varför inte den här inledningen på en ny bok om Lasermannen (om/när han kommer ut): alla kan begå ett misstag i livet.
När jag läste den texten fick jag en lite vämjelig smak i munnen. Att fattiga människor i U-länder stjäl för att de ska kunna få mat på bordet kan jag ha förståelse för och där kan man inte direkt prata om fria val, men denna kvinna har för sjutton bott i Sverige och USA och fått både en andra och tredje chans. Det är en fullständig självklarhet att samma förringande av det egna ansvaret inte hade skett om det var en man. "Stackars Tony Olsson var bara ett offer för omständigheterna" är ju något vi aldrig kommer att få läsa.
Citera
2014-10-18, 01:25
Medlem
Alltså jag haraldrigriktigtförståsd vad hon gjorde egentligen? Var jj hennes pojkvän som sköt? Hört en massa om han hon laddade pistolen osv men stämmer det? Kunde hon inte sagt att hon vart borttövad av honom eller liknande? Har sökt med hittar aldrig nått hon gjorde egentligen?
Citera
2014-10-18, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yolo1234
Alltså jag haraldrigriktigtförståsd vad hon gjorde egentligen? Var jj hennes pojkvän som sköt? Hört en massa om han hon laddade pistolen osv men stämmer det? Kunde hon inte sagt att hon vart borttövad av honom eller liknande? Har sökt med hittar aldrig nått hon gjorde egentligen?

Ta och läs tråden, där finns det gott om länkar till förhör, domar, vittnesmål . Det finns definitivt anledning att misstänka att mordet på krögaren var planerat, vid mordet på polisen agerade man på samma sätt . Det första mordet i lägenheten klarade ju hon sig undan, hon lönade det amerikanska samhällets generositet genom att begå/var behjälplig med två mord till.
Citera
2014-10-18, 20:02
Medlem
Quoters avatar
Citat:

Nu ska vi inte gräva ner oss så mycket i det som har varit, tänk på att alla människor kan begå ett misstag eller 500 i livet. Det var ju hennes tidigare person som begick alla grova brott, inte hennes nya inkarnation som handlar om hennes nya liv med fria val.
Citera
2014-10-19, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Nu ska vi inte gräva ner oss så mycket i det som har varit, tänk på att alla människor kan begå ett misstag eller 500 i livet. Det var ju hennes tidigare person som begick alla grova brott, inte hennes nya inkarnation som handlar om hennes nya liv med fria val.
Jojo, jag personligen tkr dock priset hon fick betala var "lite" väl mkt.
Citera
2014-10-19, 08:48
Medlem
Citat:
Jojo, jag personligen tkr dock priset hon fick betala var "lite" väl mkt.

Uppenbarligen har det ju fungerat, enligt de journalister, präster och flyktingsamordnare som varit i kontakt med henne så är det ju en fantastisk person som vi alla har enormt mycket att lära oss av. Så 25år+ i amerikanskt fängelse har onekligen positiva effekter. Eller så är vittnesmålen starkt påverkade av omdömesförmågan hos de som avgett dem....
Citera
2016-07-06, 06:25
Medlem
laserlasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skribent-1
Att svenska myndigheter värnade så mycket om Annika beror väl endast på att hon var kvinna. Om det varit en man som mördat en polis bl.a. i utlandet så hade ingen lyft ett finger.
Och rickard viking flinga
Citera
2016-07-06, 07:31
Medlem
Afrosvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laserlasse
Och rickard viking flinga
Svenska myndigheter har aldrig försökt få honom fri.

Han fick ingenting av svenska staten då han anträdde svensk mark.

Han har inte hyllats i media, sommarpratat osv.
Citera
2016-07-06, 08:12
Medlem
Är det någon som har koll på vad belätet har för sig i dag, nu när kamerablixtarna slocknat och morgonsofforna inte lyser lika välkomnande och självklara längre.. Hur går det med de "fria valen" ?
Citera
2016-12-08, 00:01
Medlem
trickydicks avatar
Någon som vet vad hon gör idag? Det mediala intreset har avtagit helt, varför?
Citera
2016-12-08, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Någon som vet vad hon gör idag? Det mediala intreset har avtagit helt, varför?

Intresset svalnar snabbt, eftersom hennes brotts"karriär" är över. Hennes story är ju gammal och känd, och varför intervjua henne ännu en gang om samma saker?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in