2011-06-13, 19:27
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymflashbackare
Om en person begår två fall av grov misshandel och ett fall av misshandel, vore det fel då att säga att personen är dömd för tre fall av misshandel?
Fel är det väl inte, men en helt sanningsenlig bild är det inte man ger när man buntar samman olika brott eller olika grader av rubriceringar i en enda.
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymflashbackare
För grov misshandel och misshandel är ungefär som mord och dråp, jag tror du förvirras av att orden är så olika. Om det hade hetat grovt mord och mord så hade du nog inte haft problem med att titulera Annika Östberg trippelmörderska.
På ett ungefär, ja. Jag har aldrig sagt att det är någon häpnadsväckande skillnad på rubriceringarna (tvärtom) men det finns en viss skillnad och det motiverar att man håller isär uttrycken. Du har tidigare skrivit om att skillnaden mellan mord och dråp är svårare att avgöra än mellan grov misshandel och vanlig misshandel, det talar ju i viss mån för att du ändå inser skillnaden.
Citat brottsbalken:
"1 § Den som berövar annan livet, döms för mord till fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller på livstid. Lag (2009:396)."
"2 § Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till de omständigheter som föranlett gärningen eller eljest att anse som mindre grovt, dömes för dråp till fängelse, lägst sex och högst tio år."
Ett mord är en allvarligare form av dråp, på samma sätt som ett rån är en allvarligare form av stöld. Finns inte en käft som blandar ihop dessa 2 brottsrubriceringar. Därför är jag lite förvånad över att just du mixar ihop förstnämnda 2 eftersom du normalt har huvudet på skaft - och framförallt eftersom du tycker att media förskönat bilden av Annika Östberg. Det är dubbelmoral.