Citat:
Ursprungligen postat av YONI
Tråden kräver lite balans och sans anser jag. Men det är svårt att göra sig hörd ibland alla hämndlystna som anser att beslutet var fel.
Jag förstår inte varför ni blandar ihop en människas handlingar och människan. Ja, Annika Östberg har utfört onda handlingar och har dömts för detta helt klart. Dessa onda handlingar kan hon ej göra ogjort. Att förlåta onda handlingar kan inte ens jag göra. Men jag kan förlåta människan bakom.
Jag kan erkänna att det finns så pass grymma brott t ex mot barn som jag har svårt för att förstå hur den människan skulle kunna få förlåtelse någonsin.
Känner djupt för de människor som oskyldigt råkat ut för grymma brott. Att de inte får den hjälp och det stöd som de så väl behöver är skandal. Här krävs åtgärder från samhällets sida.
Oavsett hur många år framöver som AÖ måste sitta inlåst så kommer detta ej att hjälpa de anhöriga. Att vägra bära rollen som offer livet ut är en nödvändighet för att kunna gå vidare. Detta behöver de anhöriga hjälp med vilket de bevisligen inte har fått med tanke på deras fortsatta behov av hämnd.
Ska du tala om det för de anhöriga? Jag kan hålla med om att hon suttit inne ganska länge och är egentligen inte provocerad av seriemördarens flytt "hem". Det stötande är snarare den förljugna kampanj som drivits i svenska gammelmedier i ett par decennier, hennes fanclub, namninsamlingar och upprörda röster om "våran Annika", därtill på bekostnad av anhöriga vars liv förstörts för all framtid (och utmålats som simpla hämndlystna amerikaner).