2006-08-29, 17:11
Medlem
athombears avatar
Hörde uttrycket " Does the pope shit in the woods " i ngn b-film häromdagen.
Vad menas med detta uttryck, och finns det ngn passande motsvarighet på svenska?
Citera
2006-08-29, 17:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av athombear
Vad menas med detta uttryck, och finns det ngn passande motsvarighet på svenska?

Skulle kunna tänka mig att det är en variant av att man vill framhäva en sanning genom att påpeka en annan, som t ex om du frågar mig om catherine
zeta jones är snygg, så ställer jag motfrågan; är jorden rund?...

Does the pope shit in the woods? Nä, det gör han naturigtvis inte och då kan man anta att han som svar på en given nejfråga ställde denna motfråga.

Detta är bara en teori dock.
Citera
2006-08-29, 17:37
Medlem
Egon3s avatar
Bidrag efter Brofsteels linje: Äter kaniner gräs?

I någon C-film har jag sett textremsan »Är pengar gröna?«. I ett land där alla papperspengar är gröna, så är nämligen följande fråga en omskrivning av »Självklart!«

-- Is money green?

För mig är enbart gröna sedlar en bekräftelse på hänsynslös okänslighet mot minoriteter, i det fallet minoriteten synskadade.
Citera
2006-08-29, 17:54
Medlem
brtkrbzhnvs avatar
Citat:
Det är rimligtvis en pseudokontamination med Does a bear shit in the woods? och Is the Pope catholic? som ingående uttryck.
Citera
2006-08-29, 19:06
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brtkrbzhnv
Det är rimligtvis en pseudokontamination ...
Briljant!

Med hänsyn till att hela björnskiten är kvar i resultatet så kan man väl ändå stryka pseudo- och tala om en ren kontamination. För den rene är allt rent!

Edit: Fast vid närmare eftertanke, kontaminerar inte påven på latrin??
Citera
2006-08-29, 22:59
Medlem
athombears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brofsteel
Skulle kunna tänka mig att det är en variant av att man vill framhäva en sanning genom att påpeka en annan, som t ex om du frågar mig om catherine
zeta jones är snygg, så ställer jag motfrågan; är jorden rund?...

Does the pope shit in the woods? Nä, det gör han naturigtvis inte och då kan man anta att han som svar på en given nejfråga ställde denna motfråga.

Detta är bara en teori dock.

Det låter faktiskt som om det skulle kunna stämma. Även om jag inte minns i vilket sammanhang det användes.
Fan vad tråkigt att det inte verkar vara ett allmänt vedertaget uttryck, som jänkarna slänger ur sig på daglig basis....
Citera
2006-08-29, 23:17
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Det låter faktiskt som om det skulle kunna stämma.
Jag har hört det förklaras precis så som brtkrbzhnv gör, och det är också den förklaring som ges i The Urban Dictionary:

http://www.urbandictionary.com/defin...n+the+woods%3F

"Pseudokontamination" är väl dessutom träffande, då det ju rimligen rör sig om en medveten sammanblandning.
Citera
2006-08-30, 10:25
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
... som jänkarna slänger ur sig på daglig basis....
Sedär en pseudoanglicism för »on a daily basis«!

Statusen pseudo- därför att skrivaren uppenbarligen var medveten om det anglosaxiska idiomet i original.
Citera
2006-08-31, 16:20
Medlem
andfrekas avatar
connectivity? Vad betyder det?

Vad betyder det engelska ordet connectivity egentligen? Och finns det ett bra svenskt ord för det? Sammanhanget är medicinska instrument som ska konfigureras.

Tack på förhand
Citera
2006-08-31, 16:31
Medlem
k4r4t3k4n4k4ss avatar
anslutningsbarhet är väl det jag kommer på på rak arm. Beror på sammanhanget?
Citera
2006-08-31, 16:53
Medlem
Black_panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andfreka
Vad betyder det engelska ordet connectivity egentligen? Och finns det ett bra svenskt ord för det? Sammanhanget är medicinska instrument som ska konfigureras.

Tack på förhand

Här kommer några tänkabara synonymer:
-Sammanlänka
-Sammanfläta
-koppla samman
-knyta an
-ansluta

I det medicinska sammanhanget vore sammanlänkning, möjligheten att koppla samman etc...det bästa!

Lycka till
Citera
2006-08-31, 16:53
Medlem
andfrekas avatar
Anslutningsbarhet är nog ett bra ord. Jag tänker använda det tills vidare iallafall. Tack kr43....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in