2006-01-11, 22:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Musfarbrorn
Anyone används i nekande satser och frågesatser till exempel:

Have you seen anyone in the garden lately?
No, I haven't seen anyone.

Someone används i jakande satser t.ex:
I saw someone in the garden yesterday

Tackar
Citera
2006-01-11, 22:54
Medlem
Enders avatar
Och som vanligt när det gäller engelsk grammatik finns det undantag.

Anyone kan användas i jakande satser om betydelsen är "vem som helst":
"Anyone can see that."

Someone kan användas i frågor som ska bekräfta något frågeställaren redan vet. Exempel, man ställer följande fråga till en grupp där man vet att det finns vitnnen till händelsen i frågan:
"Can someone tell me who threw the rock through the window?"
Citera
2006-01-14, 12:10
Bannlyst
Plenty, a lot, many, much?

Fan jag blir galen!!!!!

Hur vet man vilket ord man ska använda när man ska säga "många/mycket" på engelska?
Det finns ju tusen olika ord för det, och det finns tydligen regler för det...

Någon som kan hjälpa mig att reda ut det här, för det skulle vara orehört tacksamt!

Förresten kanske vi skulle ha en klistrad engelskatråd där man kunde ställa enklare frågor?
Citera
2006-01-14, 13:10
Bannlyst
Ok hur skiljer jag på när det ska vara will eller going to?
Citera
2006-01-17, 03:02
Bannlyst
Will och going to är två mycket lika och svårskilda uttryck men givetvis finns det regler.
Will användes när det handlar om spontana situationer, situationer som inte påverkas av personliga beslut (t.ex. födelsedagar, helger, vädret), när man antar någonting samt erbjudanden, t.ex.:
I will get you a sandwich
I will call you tomorrow
Going to användes när man talar om någonting planerat, t.ex.:
I am going to Italy on friday
Båda kan användas när man förutspår framtiden eller gör en uppskattning av kommande resultat, t.ex.:
It will rain tomorrow
It is going to rain tomorrow

Vidare kan det kanske intressera att man formellt använder shall istället för will då man talar i första person medan man använder will för andra och tredje person. Ifall man vill lägga extra styrka i uttalandet vänder man dock på det hela och använder will för första person och shall för andra och tredje person.

Many och much är de vanligaste orden för att beskriva antal och mängd. Many används när man talar om saker som kan räknas i antal (flaskor, böcker) medan much används om saker som inte kan räknas (pengar, mjölk), t.ex.:
How much money have you got?
How many dollars have you got?

Samma sak gäller med a little och a few där det förstnämnda gäller saker som går att räkna och det senare motsatsen.

Du kan jämföra med de svenska orden:
Många = many
Mycket = much
Några = a few
Lite = a little
Citera
2006-01-17, 18:04
Bannlyst
Thanks for the help...
Citera
2006-01-17, 21:29
Medlem
En sak jag har tänkt på är att när folk säger exempelvis:
Citat:
It's all but over.
Så menar de att det är över när det för mig känns som om det betyder att det är allt utom över.
Citera
2006-01-18, 14:35
Medlem
Realizts avatar
Dear Mr. mr. mr Yours sincerely

Ska man skriva:
Mr.
mr.
mr

Alltså med versalt eller gement M, med eller utan punkt.

Är det verkligen bra att använda Dear i affärsbrev till personer man aldrig haft kontakt med tidigare? Jag ser det ofta. Vad finns det för bra alternativ. Jag har sett i en bok om affärsbrev där man rekommenderar att inleda brev med Gentlemen vilket ju låter rätt häftigt!

Jag söker också avslutande hälsningsfraser och nyanser bland dessa. Best regards och regards antyder ju uppenbarligen olika grad av inställsamhet.

Och så den viktigaste frågan om interpunktering efter hälsningsfrasen, vad är bäst:

Mr. Man,

concerning our ...

- - - - -
Mr. Man,

Concerning our...

- - - - -
Mr. Man

Concerning our...

- - - - -
Mr. Man!

Concerning our...
Citera
2006-01-18, 18:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av endler
En sak jag har tänkt på är att när folk säger exempelvis:Så menar de att det är över när det för mig känns som om det betyder att det är allt utom över.
Det innebär att det är allt utom över, ifall någon påstår annorlunda har de fel.
Citera
2006-01-18, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anaxarete
Det innebär att det är allt utom över, ifall någon påstår annorlunda har de fel.

Nej så är det inte och det är just det jag undrar över.

Exempel:
http://www.taipeitimes.com/News/worl.../06/2003287688
Citat:
Sharon's era all but over
[...]
Israel's media declared an end to the tumultuous Ariel Sharon era yesterday as the prime minister lay fighting for his life after suffering a massive brain hemorrhage.
Citera
2006-01-18, 19:23
Medlem
Nikolass avatar
Engelska ord

Jag har sökt i tre engelsk/svenska lexicon efter ordet "outages" men hittar inget svar.
Samma sak gäller det för ordet "blogs" vilket jag heller inte finner. Vad kan dessa ord betygda?
Citera
2006-01-18, 19:23
Bannlyst
Det är fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här