2026-08-14, 11:19
Medlem
Kanske består namnet på en maträtt, nämligen pasta carbonara, att det är riktlinjer på just den maträtten.
Citera
2026-08-14, 12:02
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Tråden har endast 37 sidor, i alla fall som jag har det inställt.
Varför har du då skrivit på sidan 122?
Jo, jag vet, du har ändrat en gång i tiden till visa mer inlägg per sida, du är inte den vassaste kvinen i lådan inser man.

Två du redan fått filmen
, så detta hjälpte dig inte heller
Och ändrar du tillbaka till 10 igen, ja, då är det sidan 110 filmen finns på, och de som kan matte de kan räkna ut det ändå.

Men för göra det än jobbigare för dig att smita, så inlägg 1312 då, och efter som du är inte så vass...
Och det finns gott om källor om du inbillar dig försöka dra det kortet igen
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
Kanske består namnet på en maträtt, nämligen pasta carbonara, att det är riktlinjer på just den maträtten.
De alla är rätt lika, så det faller inom riktlinjer.
En del har någon mer ingrediens, och hela ägg, och ägg stannat, och dessa är närmare att vara carbonara än dagens puritanska och pga dess ålder berättar något.

Annars är det en rätt intressant diskussion, jag/vi(Vi är då de som tycker de olika carbonara är goda med.) tycker dom alla är jätte goda(Utom de två jag inte testat, men helt säker på de är goda med.).
Och sen har vi de som inte ens fattar vad carbonara är som rätt, och försöker inbilla sig de andra varianterna inte är goda och tom äckligt har jag hört innan.

Undrar vad som går fel och när man inbillar sig det bara finns en carbonara och att ingen annan ska få heta carbonara.
För en sak är säker, det är inte sagt av kunskap av att hävda en.
Och en intressant sak som följer med, de totalvägrar titta på filmen med alla källor om carbonaren och vad som är carbonara.
Är dom så rädda, eller vad är det ens om?

Trodde att läsa sig något var något bra, men tydligen inte för dessa.
Citera
2026-08-15, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Men för göra det än jobbigare för dig att smita, så inlägg 1312 då, och efter som du är inte så vass...
Och det finns gott om källor om du inbillar dig försöka dra det kortet igen
Jag har full förståelse för att vissa använder grädde.
  • Man kan inte laga mat
  • Man har misslyckats med äggblandningen
  • Man ska inte servera rätten a la minute
  • Man har råkat värma rätten
Citera
2026-08-15, 11:23
Medlem
klybans avatar
Citat:
Jag har full förståelse för att vissa använder grädde.
  • Man kan inte laga mat
  • Man har misslyckats med äggblandningen
  • Man ska inte servera rätten a la minute
  • Man har råkat värma rätten
Det är så enkelt att de som använder grädde gör en carbonara, och finns inget du kan göra åt det

Du borde titta på filmen i inlägg 1312 som har massa källor också, så lär du dig något istället för visa din okunskap om carbonara.
Och höra en gång till vad du föredrar för carbonara, det vet ingen ens är för ett argument, vet du ens?
Citera
2026-08-15, 12:55
Medlem
Sladdarens avatar
Jag struntar i alla svar på mina inlägg ang detta med Original

Så här ser jag på saken även om den är personlig :

1. Originalet kommer ifrån nåt annat land möjligtvis eller ifrån vårt land men mest sannolikt ifrån nåt annat land eller flera där själva råvaran byggdes och grundformen / embryot av anrättningen

2. Sen landade originalet i Sverige. Svenskarna tog originalet och gjorde rätten eller råvaran till sitt egna original med sina egna kryddor och sätt och val. Försvenskade den

3. Originalet kom med tiden att förändras utifrån originalet i Sverige så den fick en ny standard

4. Standarden kom sen att ochså ändras med olika inriktningar och kryddval, alltså valmöjligheter

5. Går du utanför valmöjligheterna bryter du både emot originalet och standarderna. Då kan du inte titulera rätten för sitt ORIGINAL som är = Köttbullar med gräddsås och potatismos (eller oftast bara klassiska svenska köttbullar). Internationellt är rätten känd över hela världen som "Swedish meatballs".

Du får inte använda den titeln, så äre bara. Du får använda vilken titel som helst med inte dessa 3 när du går utanför valmöjligheterna Det finns ingen lag som styr det men du gör dig själv en stor otjänst genom att påstå nåt som inte är sant. När du lägger curry i köttbullarna och kantareller i gräddsåsen och stekt potatis till inkl inlagda picklade morötter och blomkål och svartvinbärsgele till DINA SVENSKA KÖTTBULLAR. och Inte dessa 3 titlar ovan
Senast redigerad av Sladdaren 2026-08-15 kl. 12:58.
Citera
2026-08-15, 15:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
...

Du får inte använda den titeln, så äre bara. Du får använda vilken titel som helst med inte dessa 3 när du går utanför valmöjligheterna Det finns ingen lag som styr det men du gör dig själv en stor otjänst genom att påstå nåt som inte är sant. När du lägger curry i köttbullarna och kantareller i gräddsåsen och stekt potatis till inkl inlagda picklade morötter och blomkål och svartvinbärsgele till DINA SVENSKA KÖTTBULLAR. och Inte dessa 3 titlar ovan

Vad svamlar du om din tomte? Det går alldeles utmärkt att kalla vilka köttbullar som helst för Swedish meatballs.
Citera
2026-08-15, 17:01
Medlem
Citat:
Man har inte grädde i en carbonara. Om du vill hävda annat så får du väl berätta det, inte skicka en jävla film. Jag ska inte behöva klicka på en extern länk för att diskutera här.
Får jag fråga varför du upprepade gånger bad klyban att länka videon igen om du ändå inte tänkt titta?

Här har du för övrigt beskrivningen med tydliga tidsstämplar

Citat:
Carbonara is treated today like a dish with strict rules: guanciale, pecorino, egg, pepper, and nothing else. But when we went back through the earliest printed sources — from a 1939 newspaper mention, to a 1952 Chicago restaurant recipe, to La Cucina Italiana in 1954, Luigi Carnacina in 1960, Ada Boni in 1964, and beyond — the story was much stranger, richer, and more alive. In this episode, we cook the carbonara timeline: lardons fried in butter, pancetta, garlic, Gruyère, cream, onion, wine, parsley, guanciale, pecorino, and the slow making of the modern “traditional” carbonara.

00:00 Carbonara Before the Rules
00:29 1939: The Name Before the Recipe
01:10 1952: The First Trace of a Carbonara Recipe
01:36 1952 Chicago: The First Complete Carbonara
04:18 1954: La Cucina Italiana’s Garlic and Gruyère Carbonara
06:23 1955: The Missing Italian Carbonara Cookbook
06:49 1960: Guanciale Arrives — With Cream
08:56 1964: Ada Boni’s Onion, Wine and Parsley Carbonara
10:53 1966: The Modern Carbonara Shape Appears
12:21 Carbonara Was Still a Living Recipe
12:57 The Codification of "Traditional" Carbonara
14:08 Final Thoughts
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-08-15 kl. 17:09.
Citera
2026-08-15, 17:36
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulinar
Vad svamlar du om din tomte? Det går alldeles utmärkt att kalla vilka köttbullar som helst för Swedish meatballs.

Nä då får du göra det klassiska tyvärr. Swedish meatballs är inte tex Tsukune – Japanska kycklingköttbullar som du ändå vill kalla swedish meatballs. Du få kalla japanska för det svenska men då pekar alla mot dig. Iaf alla tomtar med vettet i behåll och hånskrattar åt dig, vrider sig på backen av skrattkramper så saliven flyger eller bara tycker du är så tokig att de småflinar bara

En spade är en spade - swedish meatballz

blandfärs gärna
grädde el mjölk
ströbröd
ägg
lök mm ska ingå då
Senast redigerad av Sladdaren 2026-08-15 kl. 17:39.
Citera
2026-08-15, 19:30
Medlem
Citat:
Det är så enkelt att de som använder grädde gör en carbonara, och finns inget du kan göra åt det

Du borde titta på filmen i inlägg 1312 som har massa källor också, så lär du dig något istället för visa din okunskap om carbonara.
Och höra en gång till vad du föredrar för carbonara, det vet ingen ens är för ett argument, vet du ens?
Det finns de som gör en bea med pulver från påse också. Och vem vet, det kanske finns de som gör en riktig bea också, men anser att den blir godare om man tillsätter en skvätt grädde i slutet.

Såklart jag inte kan göra något åt det.
Citera
2026-08-15, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Får jag fråga varför du upprepade gånger bad klyban att länka videon igen om du ändå inte tänkt titta?

Här har du för övrigt beskrivningen med tydliga tidsstämplar
Bad jag verkligen om en film till källa? I så fall ber jag om ursäkt.

Jag har dock letat fram annat, bland annat Wikipedias italienska sida om rätten, och inser att jag har haft fel om varifrån rätten kommer och hur den kanske från början tillreddes.

Anser dock fortfarande att man inte behöver grädde i en carbonara, kan inte se någon vits med det. Är för övrigt en fan av grädde.
Citera
2026-08-15, 19:57
Medlem
klybans avatar
Citat:
Det finns de som gör en bea med pulver från påse också. Och vem vet, det kanske finns de som gör en riktig bea också, men anser att den blir godare om man tillsätter en skvätt grädde i slutet.

Såklart jag inte kan göra något åt det.
Försöker du inbilla dig pulver gör bea?(Men nej, grädda gör de inte godare, och varför, jo, för en pulver är pulver, och en riktig bea är en riktig bea, och pulver, skojar du med med ett så dåligt exempel?

Och att en carbonara är inget statiskt recept?
Och carbonara berättar en som kan ha grädde, men såklart, du vägrar titta på filmen som har känner och krossar din värld.
Titta på inlägg 1312 och lär dig något, och har källor för alla saker den säger om carbonara.

Det är lugnt, förstår du inte vill ha din värld bli raserad av saklig het och fakta, och källor som stödjer det.

Vill du försöka igen?
Citat:
Bad jag verkligen om en film till källa? I så fall ber jag om ursäkt.

Jag har dock letat fram annat, bland annat Wikipedias italienska sida om rätten, och inser att jag har haft fel om varifrån rätten kommer och hur den kanske från början tillreddes.

Anser dock fortfarande att man inte behöver grädde i en carbonara, kan inte se någon vits med det. Är för övrigt en fan av grädde.
Dock har filmen källor som berättar att en carbonara kan ha grädde.
Kolla på på klippet på 1312 inlägget, så lär du dig något.

Stora frågan är vad du väntar på, vet du ens?
Citera
2026-08-15, 20:03
Medlem
Citat:
Försöker du inbilla dig pulver gör bea?(Men nej, grädda gör de inte godare, och varför, jo, för en pulver är pulver, och en riktig bea är en riktig bea, och pulver, skojar du med med ett så dåligt exempel?

Och att en carbonara är inget statiskt recept?
Och carbonara berättar en som kan ha grädde, men såklart, du vägrar titta på filmen som har känner och krossar din värld.
Titta på inlägg 1312 och lär dig något, och har källor för alla saker den säger om carbonara.

Det är lugnt, förstår du inte vill ha din värld bli raserad av saklig het och fakta, och källor som stödjer det.

Vill du försöka igen?
Försöka igen med vad? Det står garanterat bea på Knorrs påsar, och det står garanterat bea på burkarna hos ICA. Och en del anser att det är bea.

Citat:
Dock har filmen källor som berättar att en carbonara kan ha grädde.
Kolla på på klippet på 1312 inlägget, så lär du dig något.

Stora frågan är vad du väntar på, vet du ens?
Jag har redan konstaterat att vissa recept på carbonara innehåller grädde, och att det tidvis har varit en ingrediens i rätten, och att den inte ursprungligen kommer från Italien.

Jag anser att man inte behöver grädde i en carbonara, att det tillför lika lite i en sådan som grädde skulle göra i en handslagen bea.

Så visst hade jag fel gällande hur originalet såg ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in