2023-04-07, 20:29
Medlem
Ungefär som med tex toastskagen, en del har ex pepparrot i sin vilket är gott, men hade inte Tore Wretman när han uppfann rätten som lär vara originalet. Bra att rätter utvecklas och kanske t.o.m blir godare. Men att krogar kallar sin carbornara och använder grädde är falsk marknadsföring.
Att man kanske tillsätter pepparrot i en toastskagen är väl en sak. Men visst är löjligt att det finns dom som blir helt galna.
Händer att jag gör en "carbonara" med bacon, grädde, vitlök, svartpeppar, parmesan och den blir jävligt god..
Citera
2023-04-07, 20:32
Medlem
HassanVonEssens avatar
Ja vad ni än gör, undvik den taskiga "Guancialen" som finns att köpa i olika saluhallar i landet. Fullproppad med nitriter och skit. Ska du göra en äkta Carbonara får du svårt att hitta ingredienser i Sverige. En äkta Guanciale innehåller nämligen inga jävla cancersalter.

Här verkar man kunna beställa äkta Guanciale: https://www.salumificiovitali.com/en/guanciale-stagionato/

Smaken är som natt och dag jämfört med nitritkakan de skivar upp i Östermalmshallen.
Senast redigerad av HassanVonEssen 2023-04-07 kl. 20:38.
Citera
2023-04-07, 20:36
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187
Ungefär som med tex toastskagen, en del har ex pepparrot i sin vilket är gott, men hade inte Tore Wretman när han uppfann rätten som lär vara originalet. Bra att rätter utvecklas och kanske t.o.m blir godare. Men att krogar kallar sin carbornara och använder grädde är falsk marknadsföring.
Att man kanske tillsätter pepparrot i en toastskagen är väl en sak. Men visst är löjligt att det finns dom som blir helt galna.
Händer att jag gör en "carbonara" med bacon, grädde, vitlök, svartpeppar, parmesan och den blir jävligt god..

Bra exempel. De flesta svenskar skulle väl tycka det är udda och överdrivet fyrkantigt att klaga på en skagen med dill i, exempelvis. Det normala är att maträtter utvecklas. Italiensk traditionalism är konstig, och svenskar som anammar den är ännu konstigare.
Citera
2023-04-07, 20:37
Bannlyst
Vem fan äter carbonara ens förutom eurofittor
Cringe
Citera
2023-04-07, 20:43
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XfileDK
Cringe

Pasta generellt är en tråkigare och omständligare variant av varma mackor ungefär. Bröd är mkt godare än pasta.

Italienare har någon konstig hantverksstolthet kring sina mjölklimpar, som dessvärre är så övertygande att hela världen blandar ihop den med god smak. Många puritaner i tråden har också hänvisat till att det är "svårare att få till" utan grädde, som om det gör maten godare.
Citera
2023-04-07, 20:47
Medlem
Sinnerstens avatar
Helt jävla urspårad tråd.

TS är helt klart inne på något, sen är det många som totalt saknar läsförståelse.

Jag har testat med grädde, utan grädde, med bacon, pancetta, guanciale.
med pecorino, med parmesan, med olika blandningar, med olika sorters pecorino och parmesan.
Utan vitlök, med vitlök osv.

Det är en väldigt god rätt att experimentera med och jag har blivit bra på att laga mat på kuppen då man fattar bla ingredienser bättre.
Går att ha till mycket.

Går att göra samma resa med att leta efter perfekt dillkött.

Men har du vitlök i dillkött så är det inte klassiskt dillkött, så enkelt är det.
Senast redigerad av Sinnersten 2023-04-07 kl. 20:51.
Citera
2023-04-07, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Helt jävla urspårad tråd.

TS är helt klart inne på något, sen är det många som totalt saknar läsförståelse.

Jag har testat med grädde, utan grädde, med bacon, pancetta, guanciale.
med pecorino, med parmesan, med olika blandningar, med olika sorters pecorino och parmesan.
Utan vitlök, med vitlök osv.

Det är en väldigt god rätt att experimentera med och jag har blivit bra på att laga mat på kuppen då man fattar bla ingredienser bättre.
Går att ha till mycket.

Går att göra samma resa med att leta efter perfekt dillkött.

Men har du vitlök i dillkött så är det inte klassiskt dillkött, så enkelt är det.

Grejen är att när du experimenterar med den så blir det något annat.
Sen är italienare riktigt hårda när det gäller deras mat, ändrar man lite i ett klassiskt italienskt recept så tar de väldigt illa upp.

Jag håller med om att en carbonara där det är tunn bacon och grädde i inte är en carbonara.

Smaken är inte i närheten av vad en carbonara ska smaka när det är bacon och grädde i.
Citera
2023-04-07, 21:02
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfrulle
Grejen är att när du experimenterar med den så blir det något annat.
Sen är italienare riktigt hårda när det gäller deras mat, ändrar man lite i ett klassiskt italienskt recept så tar de väldigt illa upp.

Jag håller med om att en carbonara där det är tunn bacon och grädde i inte är en carbonara.

Och så var vi igång igen. Läsförståelsen.

Jag kör utan grädde, men har testat alla "varianter".
Senast redigerad av Sinnersten 2023-04-07 kl. 21:06.
Citera
2023-04-07, 21:06
Medlem
mingtians avatar
Glöm gröna ärtor
Citera
2023-04-07, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av denandrasidan
Så fort man kommenterar en video på YouTube, gör ett inlägg på ett forum eller pratar med någon i verkligheten och råkar nämna en ingrediens man gillar att ha i sin carbonara som kanske inte är helt traditionell blir de mästrande, nedsättande och pretentiösa:

"Haha! I en äkta carbonara är det ingen grädde! Man ska ha ääääkta pecorino från en familjegård i Toscana, ingen fake från ICA! Och så ska det vara guaaaanciiiaaale. Själv köper jag guanciale i Östermalmshallen. Riktigt fiiiint. Bara nybörjare som inte vet vad de gör har bacon. Vadå vitlök?? Det är inte traditionellt! Kom över till mig nån gång så ska du få smaka en ÄKTA carbonara! "

Jag tvivlar på att majoriteten av dessa har varit i Italien och smakat en "äkta" carbonara, än mindre pratat med någon italiensk mormor som lagat carbonara i 50 år.

Varifrån kommer denna sjukliga fascination för en "äkta carbonara"? Varför tror folk att de är mästerkockar för att de inte har grädde i carbonara? Vilka är det som sitter och skriver alla inlägg på Flashback och Youtube? Varför bryr de sig? Och nu menar jag svenskar. Italienare är ett kapitel för sig...

Diskutera.

Edit: Den här tråden handlar alltså inte om recept, utan om vilka det är som känner behov av att påpeka vilka ingredienser som får eller inte får ingå i en äkta carbonara.
Nu har väl iofs de flesta svenskar varit i Italien, det är världens populäraste resmål, och älskat av svenskar. Men det är väl som med allt annat, om man vet något så vill man att världen ska få veta att man är litet mer insider än vad de är.

Men framförallt, händer det ofta att du diskuterar carbonaraingredienser med folk?
Citera
2023-04-07, 21:23
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av denandrasidan
Jag förstår att det kan finnas mer eller mindre "äkta" recept. Frågan är varför du känner att du måste påpeka det. Gör du så varje gång någon pratar mat? Till exempel om någon gillar att ha rödlök i sina köttbullar i stället för gul. "Det är inte äkta svenska köttbullar!" Det måste vara jobbigt att bjuda dig på mat.
Brukar röra ihop sådant jag tycker är gott i min alldeles egna Carbonara, det blir grädde, svamp och ibland även blå castello och jag kallar anrättningen för PerniWhas carbonara och sedan skiter jag högaktningsfullt i att en del tittar snett på anrättningen och gnäller om att den inte är "äkta". Näe, så kan det vara men det blir en rätt som tilltalar mig och mina smaklökar.
Citera
2023-04-07, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XfileDK
Cringe
Vad exakt är en eurofitta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto