2026-08-11, 15:08
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Och jag anser det vara okunnigt att behöva grädde i en carbonara. Enda anledningen som jag kan se är att man misslyckats med äggblandningen, alternativt att man vill kunna servera den under lång tid, typ som lunch med brickservering.
Det är carbonarans recept som säger grädda, är du svårt okunnig verkligen?
Citat:
Ursprungligen postat av Ljusberg
Vad du personligen anser är helt irrelevant för diskussionen.
Det är korrekt att laga carbonara med grädde, och lika korrekt att laga carbonara utan grädde.

Grädde i pastasåser är jättegott, men det betyder inte att grädde passar i all mat.
Användaren saknar den intelligens för förstå den enkla.
Citat:
Absolut. Men det behövs inte i en carbonara. Där får man krämighteten istället av äggen.

Att det ens förekommer tror jag beror på att man tror att carbonarans krämighet beror på grädde.
Vadå behövs?
Vad betyder det ens?
Det är en god ingrediens för en riktig carbonara, och nyttigare än äggulor.
Citat:
Grädde i carbonara förekommer för att det alltid har gjort det, sedan rätten började kallas spaghetti carbonara har den gjorts bl.a på grädde.

Om man gillar grädde i pastasås så behövs det såklart grädde.
Du kan aldrig få ägg att smaka grädde.
Och en sak till, man behöver inte ägg heller för göra det krämigt och inte heller använder grädde.
Då måste ju den ingrediensen vara rätt, och med den skeva argumentet vi får av hen.
Citat:
Är du riktigt säker på det? Har du någon källa som inte är en film?

Jo, du kan få samma krämighet av ägg som av grädde i en carbonara. Det är ju det som är grejen med rätten.

Jag rekommenderar dig verkligen att beställa den på en riktigt bra restaurang som gör den a la minute, du kommer svimma av lycka.
Filmen har ALLA källor till det dom säger där.
Och det hade du vetat om du tittade på den

Du kan få samma krämighet med andra saker, därför är argumentet att vi måste använda dom istället för grädde och äggulor.

Ja, carbonara med grädde är guda gott, det har du rätt i.(Grattis en gång fick du något rätt.)
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Enig.

Man gör ju som man vill såklart, men jag skulle aldrig våga beställa en carbonara på en restaurang, iaf inte utan att fråga hur de gör den först. Jag vill ha min som Stiffinger och Beckahästen, men det beror väl på att min italienska farsa gör den så, så jag är uppväxt med det.

Läste förresten om en som ville ha sin pasta kokt i 20 min, för de åt aldrig pasta hemma hos henne när hon var liten. Hon ville ha spaghettin som hon fick den i skolan. Inget fel i det såklart, men de flesta är nog överens om att det inte är riktigt så det är meningen att den ska vara.
Det är en sak att säga vad man föredrar, en sak att ljuga och säga det inte är en carbonara om det är grädde i.
Lögnen respekterar ingen, egen smak, sure, inga problem alls för mig.

Och jag äter den på många sätt, och lärt mig två nya carbonaras, en där man dränerar av fettet från pancettan, inget pastavatten, helt ägg, och rör om flitigt tills ägget har stannat.

Och sen en med vitt vin, persilja och vitlök.

Dom carbonara ska jag testa något längre fram.
Citat:
Ursprungligen postat av Marqueso2
Alltid lika töntigt att "försvara" rätten och gatekeepa vilka ingredienser som ska i. Det finns inte ett enskilt recept för rätten som kan anses vara korrekt. Man vet inte hur ursprungsreceptet såg ut, eftersom man inte vet hur rätten uppstod. Teorierna avlöser varandra men ett svar lär aldrig nås.

Vilken ost eller vilket fläsk som används, huruvida mejeriprodukter ska i, om det ska vara hela ägg eller bara äggulor, lök eller vitlök eller ingetdera, ärtor - ja, alla dessa frågor förblir obesvarade, alla är lika mycket rätt och fel.

Däremot kan man ju kartlägga de tidigaste recepten som finns för rätten - till exempel första gången som guanciale förekom 1960, där även grädde fanns med i samma recept. En sådan sak gör att det blir bisarrt att nu 60 år senare stå och säga att en ingrediens är korrekt och den andra inte.

Som fenomen är Carbonara-mannen annars oerhört intressant. En kombination av en allmän utbredd fascination för det enkla och relativt tråkiga italienska köket tillsammans med den uppåtgående trenden med män som allt oftare lagar mat på ett "tävlingssätt" har lett till en uppsjö av dessa olidliga Carbonara-män.
Det man vet är att första gången man ser carbonara recept nedskrivit och är av en restaurang i USA, och en coleminerr wifes recept 1952.
Det är första, sen omnämnts tidigare men inte gett mycket mer.
Om jag minns så var första omnämningen 1902.
Citat:
Jag kan laga mat.
Stackare, det är verkligen inte samma sak.

Det är precis som att jag säger jag kan spela fotboll, inte faan är jag någon messi för detta
Citat:
Ursprungligen postat av monsterstalker
Folk som äter sin carbonara utan grädde & veganer som steker en morot till lunch och tycker det är jättegott lägger jag i samma hög.

Man kan absolut göra carbonaran utan grädde & man kan äta den där stekta moroten men hur kul och gott är det?

Mat ska vara nåt mer än bara bukfylla.
Yup, du kan göra carbonara med grädde och utan grädde, bägge är carbonara.(Ja, om man nu följer det övriga i dessa carbonara recept.
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Där håller jag med dig, och därav lite min motvilja mot grädde i just carbonara. Jag tycker den ger en bismak som inte ska vara där (det bli för sött). Är man van att en rätt ska smaka på ett visst sätt så är man. Jag vill t.ex. heller inte ha grädde i köttfärssås, men vet att många har det. I många rätter tycker jag dock det är underbart med grädde, och man gör ju som man vill.
Själv gör jag hellre andra rätter än köttfärssås om det ska vara grädde i, de blir godare än med köttfärssås.
Men smaken är som baken och delad, dock är det även carbonara om det är grädde i.

Sen vad du föredrar är en annan sak, och det kan man ha respekt för, inte denna lögnare här som påstår det inte är carbonara om det är grädde i.
Citera
2026-08-11, 15:29
Medlem
Beckahestens avatar
Undrar lite över det här med tillbehör, är det tillåtet att ha ruccola till carbonara?
Det har jag nämligen då jag odlar det på sommaren. Har en känsla av att italienarna inte tycker man ska ha det...

Den optimala carbonaran enligt mig:

Guanciale som steks så fettet sipprar ut.
Äggula eller hela ägg hopvispat med en bra pecorino och svartpeppar.
Lite pastavatten.

Bronsvalsad pasta, funkar med olika sorters spaghetti och även radiatori-makaroner.

Dekoration och tillbehör: Fermenterad kampotpeppar, mera peppar från kvarnen och ruccola. Lite mer pecorino strösslat på.
Citera
2026-08-11, 15:45
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beckahesten
Undrar lite över det här med tillbehör, är det tillåtet att ha ruccola till carbonara?
Det har jag nämligen då jag odlar det på sommaren. Har en känsla av att italienarna inte tycker man ska ha det...

Lite pastavatten.

Bronsvalsad pasta, funkar med olika sorters spaghetti och även radiatori-makaroner.

Dekoration och tillbehör: Fermenterad kampotpeppar, mera peppar från kvarnen och ruccola. Lite mer pecorino strösslat på.
Inget som omnämns med carbonara, men vem bryr sig, det kan ju vara gott för det.
Citera
2026-08-11, 15:47
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beckahesten

Lite pastavatten.

Den skulle du gärna få bjuda mig på! Och ruccola tycker iaf jag låter gott till, det är ju typ "färsk peppar" i någon mån.
Citera
2026-08-11, 15:49
Avslutad
Citat:
Jag kan laga mat.

Du vill inte se någon av källorna som redovisas, och du vill inte äta carbonara på en restaurang som behärskar rätten.

Vad vet du överhuvudtaget om carbonara? Förrutom det du hittar på själv?

Och om det är just krämigheten du hakar upp dig på så behövs ju inte ens ägg.
Då klarar du dig fint med olja och charkprodukten.
Citera
2026-08-11, 15:59
Medlem
klybans avatar
Citat:
Du vill inte se någon av källorna som redovisas, och du vill inte äta carbonara på en restaurang som behärskar rätten.

Vad vet du överhuvudtaget om carbonara? Förrutom det du hittar på själv?

Och om det är just krämigheten du hakar upp dig på så behövs ju inte ens ägg.
Då klarar du dig fint med olja och charkprodukten.
Det är nog så enkelt att hen läst något som säger detta är carboanara och med grädde är det inte.
Sen har han grävt ned sig i detta och gjort efter, säkert jätte gott.
Men kan aldrig tänka mig lika bra som ett proffs gör, men nära är bra nog, dock utan restaurang erfarenheten av carbonara.
Så är hen i en position att hen inte ens vet.

Själv åt jag carbonara på restauranger, inte av den absolut eliten, men okey restauranger, och det var före puritanerna.
De var goda allihopa, och det var rätt olika mellan ställena, men samtliga hade en äggula i ett skal på pastan.
Citera
2026-08-11, 16:30
Medlem
Hermi-Tages avatar
Den stora fråga är alltså om det är tillåtet att kalla en pastarätt innehållande grädde för Carbonara?

Kan man göra Janssons frestelse med kryddsill
Måste moussaka ha bechamelsås på toppen
Får man ha ärtor i guckamåle?
Kan man ha majonäs i pesto

Listan kan göras lång.
Citera
2026-08-11, 16:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hermi-Tage
Den stora fråga är alltså om det är tillåtet att kalla en pastarätt innehållande grädde för Carbonara?

Listan kan göras lång.

Ja, man kan absolut kalla det carbonara om den är gjord på grädde, det har man gjort sen rätten började serveras. Grädde ingår i dom första carbonararecepten.

I ’guckamåle’ kan du ha vad fan du vill då det är ett ord du har hittat på själv.

Majonnäs i pesto kan ju funka om du vill, det brukar kallas pesto aioli.
Det du menar med pesto heter pesto alla genovese.

Pesto är egentligen bara ett ord för röra, så du kan göra en ’pesto hermi-tage’ som du har vad du vill i, sålänge det är en grovmixad/mortlad/hackad röra.
Citera
2026-08-11, 16:49
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
Ja, man kan absolut kalla det carbonara om den är gjord på grädde, det har man gjort sen rätten började serveras. Grädde ingår i dom första carbonararecepten.

I ’guckamåle’ kan du ha vad fan du vill då det är ett ord du har hittat på själv.

Majonnäs i pesto kan ju funka om du vill, det brukar kallas pesto aioli.
Det du menar med pesto heter pesto alla genovese.

Pesto är egentligen bara ett ord för röra, så du kan göra en ’pesto hermi-tage’ som du har vad du vill i, sålänge det är en grovmixad/mortlad/hackad röra.

Måste Carbonara innehålla speciella ingredienser eller kan man köra med kräm-fräsch istället för grädde eller kanske ärtvisp om man vill ha ett veganskt alternativ till Grädde.
Citera
2026-08-11, 16:51
Medlem
klybans avatar
Citat:

Listan kan göras lång.
Ja, enligt 1960 Luigi Carnaciba Le grande cucina så har carbonaran detta.

Men ja, du gjort en Jansons frestelse med kryddsill, för det är vad du gjort då¨.

Måste en mussaka ha..., vad är det för konstig sak?

JA, du gör en gucamle med ärtor då.

Såklart du kan ha majonnäs i peston om det är vad du vill ha.
Citera
2026-08-11, 16:58
Avslutad
Citat:
Måste Carbonara innehålla speciella ingredienser eller kan man köra med kräm-fräsch istället för grädde eller kanske ärtvisp om man vill ha ett veganskt alternativ till Grädde.

Creme fraiche går jättebra.
Eller bara olja om du inte vill ha mejeriprodukter.
Senast redigerad av Ljusberg 2026-08-11 kl. 17:00.
Citera
2026-08-11, 17:00
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Ja, enligt 1960 Luigi Carnaciba Le grande cucina så har carbonaran detta.

Men ja, du gjort en Jansons frestelse med kryddsill, för det är vad du gjort då¨.

Måste en mussaka ha..., vad är det för konstig sak?

JA, du gör en gucamle med ärtor då.

Såklart du kan ha majonnäs i peston om det är vad du vill ha.

Hela frågan är egentligen semantisk huruvida en rätt kan behålla namnet även om ingredienserna byts ut.
Matnamn fungerar som varumärken/kategorier med (informellt) överenskomna kriterier, och frågan blir var gränsen går för hur mycket man kan avvika innan namnet lämnar chatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in