Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-12-04, 22:43
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Vi väljer att låsa tråden som startades med anledning av den första rättegången i tingsrätten. Den här tråden ska handla om vad som händer och sker i Svea Hovrätt. Diskussioner kring alternativa gärningsmän och teorier som inte berör rättegången ska föras i tråden som handlar om just det. För er som inte har följt med i det här fallet från början rekommenderar jag er att söka i de gamla låsta trådarna. De flesta svaren på era frågor kommer ni att hitta där.

https://www.flashback.org/showthread.php?t=642190 - del 1 (låst)

https://www.flashback.org/showthread.php?t=644266 - del 2 (låst)

https://www.flashback.org/showthread.php?t=650569 - del 3 (låst)

https://www.flashback.org/showthread.php?t=720122 - del 4 om rättegången i tingsrätten (låst)

https://www.flashback.org/showthread.php?t=716940 - diskussioner om alternativa gärningsmän (öppen)

Eventuella synpunkter på modereringen ska inte tas i trådarna. Tycker man att något är fel ska man kontakta berörd moderator och framföra sitt ärende. Om man inte blir nöjd med svaret gäller följande ordning. Vi kommer att hårdbevaka den här tråden och inlägg som inte följer topic kommer att resultera i tillsägelser

1. Kontakta berörd moderator

2. Kontakta en annan moderator i samma forum

3. Kontakta admin eller admin X

4. Starta en tråd i Flashback

// Carl Hamilton - moderator
2008-12-04, 22:46
Medlem
Ok, då kör vi!

Enligt kvällspressen skrattade CS ännu igen också under denna rättegångsdag. Även om hennes försvarsadvokat skulle dra världens roligaste vits skulle nog de flesta människor kunna hålla sig för skratt i en liknande situation - iallafall om man inser vad som står på spel. Dels för CS:s egen del men också om respekt för anhöriga till offren. Detta oavsett om CS är skyldig eller inte.

Detta vittnar om en total avsaknad av empati och respekt för de mördade barnen - vilket jag tror är EXAKT den egenskap som krävs för att kunna planera, fullgöra och sedan dölja spåren efter en sådan handling.
Senast redigerad av hobbesstuga110 2008-12-04 kl. 22:50.
2008-12-04, 22:53
Medlem
Farmens avatar
Ny tråd - bra!

Nu sovrar vi bland argumenten, eller?? Rätt sak på rätt plats i rätt tråd vore på sin plats. Likaså så låter vi bli att skälla och svära åt varandra, diskuterar för- och emot givetvis men med mer respekt än i de förra två trådarna?! (Glåpord och svordomar hör barnaåren till.)

Idag har det inkommit ett nytt utlåtande betr. E:s ev. minnesbilder från den 17/3. Tror ni meddebattörer att detta kommer att stärka åklagarens sak? Jag tror det!
2008-12-04, 22:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hobbesstuga110
Ok, då kör vi!

Enligt kvällspressen skrattade CS ännu igen också under denna rättegångsdag. Även om hennes försvarsadvokat skulle dra världens roligaste vits skulle nog de flesta människor kunna hålla sig för skratt i en liknande situation - iallafall om man inser vad som står på spel. Dels för CS:s egen del men också om respekt för anhöriga till offren. Detta oavsett om CS är skyldig eller inte.

Detta vittnar om en total avsaknad av empati och respekt för de mördade barnen - vilket jag tror är EXAKT den egenskap som krävs för att kunna planera, fullgöra och sedan dölja spåren efter en sådan handling.

Tanken har inte slagit dig att det kan vara för att hon suttit isolerad rätt länge eller att hon döljer en viss nervositet?
2008-12-04, 22:57
Medlem
nackepas avatar
I de flesta fall fastställer HR tingsrättens bedömning. Kan det bero på att det i många fall finns en mycket stark bevisning i TR?

I just detta fallet var bevisningen väldigt svag eftersom man bortsåg från E:s utpekande. Finns inga riktiga, rejäla bevis. Bara indicier. Då tror jag att chansen är betydligt större att HR går emot TR och frikänner. Det verkar logiskt.

Finns det någon statistik på detta när HR går emot TR och frikänner? Kan man se något mönster på att bevisningen har varit svag i de fallen som HR har ändrat?
2008-12-04, 22:57
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:

Även om man befinner sig i en allvarlig situation kan man råka skratta. Kanske av nervositet, kanske för att försöka lätta upp inom sig.

Men precis som du skriver, hobbesstuga110, så handlar det också om respekt för offren och deras anhöriga. Därför bör man verkligen försöka avhålla sig från sådant beteende. Detta förstår de flesta.

Likadant under dagen - att hon satt och tittade i någon bok, och signalerade stort ointresse för vad som pågick.

Det gagnar inte CS att göra så, och det betyder för mig att hon just nu saknar empati och inlevelseförmåga. Hon framstår som väldigt obehaglig, till och med otäck.
2008-12-04, 22:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Farmen
Nu sovrar vi bland argumenten, eller?? Rätt sak på rätt plats i rätt tråd vore på sin plats. Likaså så låter vi bli att skälla och svära åt varandra, diskuterar för- och emot givetvis men med mer respekt än i de förra två trådarna?! (Glåpord och svordomar hör barnaåren till.)

Idag har det inkommit ett nytt utlåtande betr. E:s ev. minnesbilder från den 17/3. Tror ni meddebattörer att detta kommer att stärka åklagarens sak? Jag tror det!

Ja jag håller med en något sakligare ton vore trevligt, nya tag

Angående det nya utlåtandet...hm nej faktiskt inte, om inte ens tingsrätten som annars svalde det mesta , trodde på Es minne så tror jag inte HR gör det heller.
Men det beror ju helt och hållet på vad utlåtandet säger antar jag.
2008-12-04, 23:01
Medlem
Citat:

Vi får hoppas det - iallafall om man som jag, tror CS är skyldig. Det skulle dock sitta fint med ännu något nytt fakta eller nya bevis. Fast jag är ändå mer spänd på om åklagare lyckas sätta mer press på CS än vad som var fallet i TR. Om åklagare skulle lyckas med konsstycket att få CS i "gungning" och ge sig in i försvar av hennes uppenbara lögner för att på så sätt, möjligen, få fram någon sorts erkännande...
2008-12-04, 23:02
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ok, då kör vi!

Enligt kvällspressen skrattade CS ännu igen också under denna rättegångsdag. Även om hennes försvarsadvokat skulle dra världens roligaste vits skulle nog de flesta människor kunna hålla sig för skratt - iallafall om man inser vad som står på spel. Dels för CS:s egen del men också om respekt för anhöriga till offren. Detta oavsett om CS är skyldig eller inte.

Fetmarkering 1: Och när hon inte skrattade var hon djupt försjunken i bokläsande. Hon hade en del viktigt att läsa tydligen. Med tanke på hur lång tid hon suttit häktat, och kommer att förbli, kan man tycka att hon inte borde använda den här tiden till läsning.

Fetmarkering 2: Jag håller med till 100%.
2008-12-04, 23:02
Medlem
Frubeates avatar
Citat:

Jag tycker i allafall att det borde stärka åklagarens sak, och jag hoppas verkligen att det gör just det.

Alhem tror att det kommer att få en väldigt avgörande betydelse:
http://tv.vlt.se/broadcast/view/id/71206

Så får vi se vad SÅC drar upp ur hatten denna gång.......
2008-12-04, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Tanken har inte slagit dig att det kan vara för att hon suttit isolerad rätt länge eller att hon döljer en viss nervositet?

Då det gäller nervositeten tror jag att det är fler i rättsalen som upplever liknande känslor utan att skratta. Som sagt, mycket står på spel. Att hon suttit inspärrad ett tag kanske gör att man som utomstående inte kan se det logiska i att skratta under liknande förutsättningar.

Vet du om hon också suttit inspärrad länge inför förhandlingen som skedde i tingsrätten? Om det så att säga utlöste skrattsalvorna också denna gång?
2008-12-04, 23:09
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majrim
Men det beror ju helt och hållet på vad utlåtandet säger antar jag.

Jag läste JB:s idag. SÅC:s är inte inlämnat än. Man bör nog läsa båda innan man kan börja spekulera i betydelse för målet. RPU:n på CS är iallafall mer diger än JB:s utlåtande, som är en komplettering och alltså inte något som är ämnat att ersätta det som redovisades i TR. Han har granskat EJ:s journaler, videofilmade förhör, EJ i TR samt gjort en egen neurologisk undersökning av EJ 21/11 (2009 ), då hon samtidigt genomgick magnetresonanstomografisk undersökning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in