Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-12-04, 23:16
Medlem
Kallixs avatar
Jag tar med mig en fråga från den förra tråden.
nackepa skrev:
Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
I just detta fall så fälldes CS i TR på en mycket svag bevisning till skillnad från många andra fall. Därför går det inte att lita på någon slags statistik här som du tycks göra. Tvärtom är det nog så att just i sådana här fall, där någon fällts med svag bevisning, ändras ganska ofta utslaget i HR.
Min fråga:
Ang. fetmarkering. Kan du ge exempel på det.
2008-12-04, 23:20
Medlem
Farmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hobbesstuga110
Vi får hoppas det - iallafall om man som jag, tror CS är skyldig. Det skulle dock sitta fint med ännu något nytt fakta eller nya bevis. Fast jag är ändå mer spänd på om åklagare lyckas sätta mer press på CS än vad som var fallet i TR. Om åklagare skulle lyckas med konsstycket att få CS i "gungning" och ge sig in i försvar av hennes uppenbara lögner för att på så sätt, möjligen, få fram någon sorts erkännande...

Tror inte att detta är inom det rimligas gräns. Hon verkar vara en iskall psykopat. Sådana är väldigt svåra att få i "gungning". (Det hade varit av stort värde om detta hade gått att få fram i RPU:n, som hon ju inte medverkade i.) Men jag tror nog ändå att allt hittills, sammantaget, räcker för en fällande dom. Fast - visst - nya fakta eller nya bevis (ytterligare indicier, vittnesbevisning, teknisk bevisning) skulle ytterligare stärka ÅK:s sak.
2008-12-04, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmen
Tror inte att detta är inom det rimligas gräns. Hon verkar vara en iskall psykopat. Sådana är väldigt svåra att få i "gungning". (Det hade varit av stort värde om detta hade gått att få fram i RPU:n, som hon ju inte medverkade i.) Men jag tror nog ändå att allt hittills, sammantaget, räcker för en fällande dom. Fast - visst - nya fakta eller nya bevis (ytterligare indicier, vittnesbevisning, teknisk bevisning) skulle ytterligare stärka ÅK:s sak.

Jag tyckte nog då jag läste "direktrapporteringen" i kvällspressen att åklagarna var lite "tama" i sina frågeställningar. Att man bara "släppte" vissa svar utan att spinna vidare på svaret...
2008-12-04, 23:27
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Jag läste JB:s idag. SÅC:s är inte inlämnat än. Man bör nog läsa båda innan man kan börja spekulera i betydelse för målet. RPU:n på CS är iallafall mer diger än JB:s utlåtande, som är en komplettering och alltså inte något som är ämnat att ersätta det som redovisades i TR. Han har granskat EJ:s journaler, videofilmade förhör, EJ i TR samt gjort en egen neurologisk undersökning av EJ 21/11 (2009 ), då hon samtidigt genomgick magnetresonanstomografisk undersökning.
Inte för att jag kan förstå varför man ska lägga någon vikt vid SÅCs utlåtande... men han kanske har skärpt till sig efter Qvicks nya utspel?

Ang. det fetmarkerade. Det låter som han gjort en ordentlig genomgång och undersökning. Jag har ingen aning om vad en "magnetresonanstomografisk undersökning" innebär. Någon form av magnetröntgen?
2008-12-04, 23:33
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmen
Nu sovrar vi bland argumenten, eller?? Rätt sak på rätt plats i rätt tråd vore på sin plats. Likaså så låter vi bli att skälla och svära åt varandra, diskuterar för- och emot givetvis men med mer respekt än i de förra två trådarna?! (Glåpord och svordomar hör barnaåren till.)

Idag har det inkommit ett nytt utlåtande betr. E:s ev. minnesbilder från den 17/3. Tror ni meddebattörer att detta kommer att stärka åklagarens sak? Jag tror det!
Det kan under inga som helst omständigheter försvaga den.
2008-12-04, 23:37
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Ang. det fetmarkerade. Det låter som han gjort en ordentlig genomgång och undersökning. Jag har ingen aning om vad en "magnetresonanstomografisk undersökning" innebär. Någon form av magnetröntgen?
Ja, en skiktröntgen med magnetresonansteknik, som möjliggör att skapa sig en tredimensionell bild av hjärnan. Det är den mest ambitiösa visualiseringsteknik av en levande hjärna som finns för rutinbruk.
2008-12-04, 23:38
Medlem
Farmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det kan under inga som helst omständigheter försvaga den.

Det där var väl ändå hängslen och livrem a´la Sträng, Hamilkar?! Nåväl, det tror inte jag heller. Jag tror att det kan förstärka FG:s sak. Vad tror du? Kan detta vara något som fäller bommen mot CS håll, eller?
2008-12-04, 23:40
Medlem
Tantaloras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hobbesstuga110
Jag tyckte nog då jag läste "direktrapporteringen" i kvällspressen att åklagarna var lite "tama" i sina frågeställningar. Att man bara "släppte" vissa svar utan att spinna vidare...

Tänkte också på det. Hoppas åklagaren frågar vidare nu i Hovrätten. Så frågetecken förhoppningsvis kan rätas ut.

En annan sak. Det vittne som skall vittna om att CS inte ville ha ett fast förhållande.
Min erfarenhet säger mig att så säger alla, innan man har fått klartecken från den andre i förhållandet. -Nej, vi är bara kompisar, nej, vi är bara KK. Nej vi träffas bara då o då. Nej, vi har bara lite kul ihop. Även om den som säger så VILL ha ett fast förhållande mest i hela världen! Är man osäker försöker man verka cool.
Hon kanske kände på sig att han inte var så intresserad. Då säger man sånt.

Hur många vet efter ett par dagar, kanske en vecka att denn(e)a person ska jag satsa ett seriöst förhållande på?

Det är ju CS som ville vara den som bodde i villan med T. Hon flög till Sverige.

Är det någon som har läst hennes resedagbok? Vad har hon skrivit i augusti 2007?
Var var hon då? Förutom hemma hos Dimitrios släkt, på ön Siroz (Syros?) och i Pireus?
2008-12-05, 00:20
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hayenna
Varför tror du att FG erbjöd sig att dra tillbaka vittnet? Tvekar hon på sanningshalten i hennes uttalande eller vill hon helt enkelt inte slösa bort tid och är övertygad om att hennes fall håller ändå?

FG är envis och vittnet redan kallat. Det är HovR som måste besluta om vittnet ska strykas. Jag tror att hon insåg att hon kan ha misstagit sig på vittnet. Det tyder bl a hennes uttalande om ytterligare frågor till vittnet redan denna vecka på. Vore hon helt lugn kunde frågorna vänta tills kvinnan vittnar i HovR. Åklagarsidan skulle inte fråga försvaret om de går med på att plocka bort vittnet, om de var övertygade om sanningshalten i vittnets berättelse.

Citat:
Ursprungligen postat av limaha
Denne venninnen er lite trolig det nye vitnet for aktoratet, men muligens en av forsvarets? Jeg får det ikke til å stemme.....Er du sikker på at det nye vitnet traff CS på Kreta?? Mener det er langt unna der hun skulle ha befunnet seg, men det kan selvsagt være så siden CS ble igjen i Hellas..... Undrer bare.....

Åklagarsidan kallade det nya tyska vittnet. CS har namngett tre personer som enligt henne kan styrka att hon inte var på Kreta uppgiven tid. PIE:s kontor har försökt nå dessa men bara haft en dag på sig och inte samma resurser som polis och åklagare. Ingenstans i förundersökningen framgår att CS skulle ha varit på Kreta då (om man bortser från en felaktig uppgift, om semesterflirtresan, som T senare rättar).
2008-12-05, 00:22
Medlem
Carl Hamiltons avatar
hobbesstuga110 får en tillsägelse för OT

// Mod
2008-12-05, 00:36
Medlem
Zabina66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tantalora
Det vittne som skall vittna om att CS inte ville ha ett fast förhållande.
Min erfarenhet säger mig att så säger alla, innan man har fått klartecken från den andre i förhållandet. -Nej, vi är bara kompisar, nej, vi är bara KK. Nej vi träffas bara då o då. Nej, vi har bara lite kul ihop. Även om den som säger så VILL ha ett fast förhållande mest i hela världen! Är man osäker försöker man verka cool.
Hon kanske kände på sig att han inte var så intresserad. Då säger man sånt
Precis, man kan i grunden bete sig svårflörtad för att nå sitt mål ..
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Ang.besatthet.
För mig skulle det vara ett mer besatt beteende att kontinuerligt ringa T, gång på gång skriva mail, sms:a i "tid och minut", ta kontakt med hans kompisar och fråga ut dem, trakassera, låta det ta över sitt liv + det jag skrivit ovan (ladda ner bilder från internet på familjen, kartlägga m.m.) Och utifrån detta kan jag inte se att CS varit besatt med den definitionen som jag gör av begreppet.
Besatthet behöver inte visa beteende enligt ovan.
Man kan spela svårflörtad, svårfångad för att få någon på kroken.
Kvinnans list övergår mannens förstånd, ????
2008-12-05, 01:07
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frubeate
Det nya tyska vittnet

Vittnet: Den exakta ordalydelsen minns jag inte nu, men den här mannen befann sig i en annan relation och där fanns det två barn. Jag tänkte för mig själv att hon då borde glömma det. För mig var det helt klart att mannen bara hade varit ute efter en semesterrelation. Sedan sade hon att man skulle kunna "ändra" på det. Jag blev förvånad över yttrandet. Jag minns inte exakt, men för mig framgick det klart att det var väl barnen hon hade nämnt som var orsaken till krisen. Sedan sa hon vidare till mig att det där med barnen "skulle man ju kunna lösa". Jag undrade förvånad för mig själv vad hon menade med detta.

http://vlt.se/artikelmall.asp?version=841905

Av vad som står ovan tycker jag det låter som om CS uttrycker att man skulle kunna ändra på det faktum att T befann sig i en relation.
Sedan kopplar hon också inn barnen: "Det där med barnen skulle man ju kunna lösa"

Jag tror att detta vittne verkligen träffat CS.
Hon känner tydligen till att CS haft en "semesterrelation."
Att semesterrelationen har ett nytt förhållande där det finns två barn.
Vittnet kände igen CS direkt då hon såg bilden i tidningen.

Citat:
Polisen: Är ni säker på att ni känner igen denna kvinna på fotot som den kvinna ni talat med i Grekland?
Vittnet: På fotot i tidningen hade hon solglasögon på sig. När jag talade med henne hade hon inga solglasögon.
Polisen: Kan ni uppge vid vilken tidpunkt ni talade med denna kvinna?
Vittnet: Jag tror att det var under min vistelse från 15 augusti till den 20 augusti.

Inga raka svar där.

Kom ihåg följande. FUP lades upp på TPB. Rikstäckande tysk media rapporterade om detta. I FUP finns en felaktig uppgift om Kreta sommaren (eller till och med augusti?) 2007. Den rättas flera sidor senare av T. Kan det verkligen helt uteslutas att någon har läst om fallet och valt att hjälpa till så att en barnamördare ska fällas även i högre instans?

http://www.bild.de/BILD/news/vermischtes/2008/09/10/kindermorde-von-arboga/grausame-obduktionsfotos-im-internet.html

Auf der schwedischen Internetseite „The Pirate Bay“ stehen amtliche Obduktionsbilder der ermordeten Kleinkinder Max und Saga.
http://www.neuepresse.de/newsroom/hannover/dezentral/hannover/art1067,679925

http://www.haz.de/newsroom/regional/art185,680242

Enbart några exempel.

Jag ser fram emot kvinnans vittnesmål och försvarets eventuella vittnen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in