Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-06, 16:49
  #10297
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Du kan väl för f-n inte både kalla familjen Svensson-familj och peka ut dem som ett mördarband.

Du har häckat i denna tråd konstant i veckor men vet inte basic-saker som att föräldrarna var inlagda på psyket, inte samtidigt, men i varsin omgång...

Jag ser det inte alls som dömande eller nedvärderande på något sätt, många har problem till och från med psyket (även sk "Svenssons"), och detta måste ha varit en extremt pressande situation som säkert kan knäcka de flesta.

Aldrig pekat ut de utan endast sagt det möjligtvis sett eller varit delaktiga i kevins död. Okej i omgångar säger du, vilka datum lades de in? Och den biologiska mamman till pojkarna var väl aldrig inlagd?
Citera
2017-07-06, 16:56
  #10298
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salzsalino
Aldrig pekat ut de utan endast sagt det möjligtvis sett eller varit delaktiga i kevins död. Okej i omgångar säger du, vilka datum lades de in? Och den biologiska mamman till pojkarna var väl aldrig inlagd?
Så enlig dig är det en "Svensson-familj" som antingen är delaktiga i mord eller förtiger vittnesuppgifter om ett mord (varför?).
Om du har så mycket tid att lägga på idiotiska inlägg på fb kanske du istället skulle lägga lite mer tid på att ta reda på fakta? Ta reda på datumen själv som en övning...

Nej, som du säger, den biologiska mamman var inte inlagd. Däremot styvmamman och pappan.

Du sätter stor tilltro till pappans "dagboks-uppgifter" när han var nedbruten på psyk lång tid efter brottet. Detta trots att dessa uppgifter inte pekade ut hans barn som delaktiga i sig. Varför skulle han inte ha berättat det tidigare när han var frisk? Det finns noll logik i det resonemanget. Men varför bry sig om logik...
Citera
2017-07-06, 19:46
  #10299
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Så enlig dig är det en "Svensson-familj" som antingen är delaktiga i mord eller förtiger vittnesuppgifter om ett mord (varför?).
Om du har så mycket tid att lägga på idiotiska inlägg på fb kanske du istället skulle lägga lite mer tid på att ta reda på fakta? Ta reda på datumen själv som en övning...

Nej, som du säger, den biologiska mamman var inte inlagd. Däremot styvmamman och pappan.

Du sätter stor tilltro till pappans "dagboks-uppgifter" när han var nedbruten på psyk lång tid efter brottet. Detta trots att dessa uppgifter inte pekade ut hans barn som delaktiga i sig. Varför skulle han inte ha berättat det tidigare när han var frisk? Det finns noll logik i det resonemanget. Men varför bry sig om logik...

Kanske ville han inte inse att hans söner varit delaktiga/sett mordet och försökte hålla de detaljer borta. Att han vad nedbruten osv är lätt att skylla på vem fan kommer ens på såna detaljer att skriva om sina egna barn annars. Spelar ingen roll hur påtänd han var. Finns väl säkert med detaljer i tidigare förhör då det kommit fram liknade uppgifter och därmed styrktes misstanken efter pappans texter.

Som det stod i Expressen så hade ju pappan till pojkarna fått frågan "tror du dina söner har något med kevins död att göra?"

Då svarade han "JA". Varför i hela fridens namn skulle han svara så om han inte trodde de? Det var EN VECKA efter och då var han inte inlagd på psyk.



Och nej exakt den biologiska va INTE inlagd så sluta försök få det framstå som att alla fick någon masspsykos och hittade på saker om sina egna barn. Orimligt.
__________________
Senast redigerad av Salzsalino 2017-07-06 kl. 19:50.
Citera
2017-07-06, 23:57
  #10300
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salzsalino
Kanske ville han inte inse att hans söner varit delaktiga/sett mordet och försökte hålla de detaljer borta. Att han vad nedbruten osv är lätt att skylla på vem fan kommer ens på såna detaljer att skriva om sina egna barn annars. Spelar ingen roll hur påtänd han var. Finns väl säkert med detaljer i tidigare förhör då det kommit fram liknade uppgifter och därmed styrktes misstanken efter pappans texter.

Som det stod i Expressen så hade ju pappan till pojkarna fått frågan "tror du dina söner har något med kevins död att göra?"

Då svarade han "JA". Varför i hela fridens namn skulle han svara så om han inte trodde de? Det var EN VECKA efter och då var han inte inlagd på psyk.



Och nej exakt den biologiska va INTE inlagd så sluta försök få det framstå som att alla fick någon masspsykos och hittade på saker om sina egna barn. Orimligt.

Det är som att prata med en vägg. DU påstod nyss att detta med psykiska problem troligen var en efterhandskonstruktion.
Citat:
Ursprungligen postat av Salzsalino
Kan alla sluta skylla på att föräldrarna var så "psykiskt sjuka" så de skulle fantisera ihop saker. Tror inte de va dåliga föräldrar eller så psykiskt instabila. Känns som en efterhandskonstruktion.

Håller du fast vid det, eller var det ditt vanliga selektiva tänkande som slog till igen?

Helt klart så har du noll koll på vad man kan få svaga/sjuka människor att erkänna under stor och lång press. Om du läser på lite så kommer du bli förvånad.
Citera
2017-07-07, 07:19
  #10301
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salzsalino
Kanske ville han inte inse att hans söner varit delaktiga/sett mordet och försökte hålla de detaljer borta. Att han vad nedbruten osv är lätt att skylla på vem fan kommer ens på såna detaljer att skriva om sina egna barn annars. Spelar ingen roll hur påtänd han var. Finns väl säkert med detaljer i tidigare förhör då det kommit fram liknade uppgifter och därmed styrktes misstanken efter pappans texter.

Som det stod i Expressen så hade ju pappan till pojkarna fått frågan "tror du dina söner har något med kevins död att göra?"

Då svarade han "JA". Varför i hela fridens namn skulle han svara så om han inte trodde de? Det var EN VECKA efter och då var han inte inlagd på psyk.



Och nej exakt den biologiska va INTE inlagd så sluta försök få det framstå som att alla fick någon masspsykos och hittade på saker om sina egna barn. Orimligt.

Jaga inte upp dig i onödan - om du läser långsamt och lugnt då ser du att det står "brödernas bonusmamma och pappa" i mitt tidigare inlägg
Citera
2017-07-07, 08:14
  #10302
Medlem
Jag tittade häromdagen på Hannes Råstam/SVTs Ulf-filmer -- de finns på YouTube -- och tycker det är slående vilka likheter det finns mellan SVT:s olika justitiemordsserier.

Jag blir allt mer övertygad om att SVT återkommande och avsiktligt vilseleder om rättssäkerheten.

Vad SVT:s journalister ser sig vinna på detta är jag osäker över -- jag tror dock att det är ganska okontroversiellt att nyhetsmedia mörkar och vilseleder om migrantkriminalititet och dylikt -- och i den frågan tycks motivet vara ideologiskt? En annan möjlighet är att de ser ohederligheten som ett karriärverktyg -- i vilket fall denna anklagelse de ofta återkommer till kan vara en projektion.

Inledningsvis -- när jag började se Ulf-filmerna -- lutade jag mot att Bo Larsson ('Ulf') nog kunde vara oskyldig -- men intervjuerna med Larsson och klippen från förhörsfilmerna fick mig att känna att trots allt som är skumt så är Larsson mer troligt faktiskt skyldig till sexuellt våld mot sin dotter.

Att kalla förhören med Christian Karlsson och Robin Dahlén 'tortyrlikande' tycker jag är patetiskt perspektivlöst, men jag tror faktiskt att det är en ganska rimlig beskrivning på en del av 'behandlingsformen' på HVB-hemmet Ekbacken. Samtidigt så finns det ändå ingen motsättning mellan detta och en skyldig Larsson!

Efter avslutat serietittande bläddrade jag runt på Flashback och blev inte förvånad när jag hittade Monica Dahlström-Lannes anklagelser om att SVT i Ulf-filmerna bedriver en 'ren kampanj', 'systematiskt utelämna[t] både viktiga fakta och bevisade fakta', att pressen hakat på 'utan kontroll', osv.

Dahlström-Lannes avslutar med bland annat denna fråga: 'Skall statlig television få finansiera rena partsinlagor och i samverkan med en försvarsadvokat?' Advokaten är Thomas Olsson -- delägare i advokatfirman Silbersky -- samma som nu också är anlitad i Kevinfallet.

Förutom 'folkhjälten' Thomas Olsson intervjuas självklart även den tredje statsmaktens alltid lika pålitliga expert Leif GW Persson. Mycket av Perssons cred tror jag kan förklaras med några populistiska och publikfriande uttalanden om migrantkriminaliteten, men i övrigt kan jag inte komma på någon fråga där nyhetsmedia inte har kunnat räkna med Perssons oreserverade stöd?

Efter Råstams bortgång verkar Dan Josefsson ha tagit över SVT:s 'grävmaskin' och välbeprövade manuskript. Någon konspirerar -- och antingen är det ett mycket stort antal poliser, åklagare, psykologer och andra inblandade i de av SVT påstådda justitiemorden -- eller så är det SVT-gänget själva!

Är Ulf-filmerna det första av SVT:s justitiemordsserier och mallen för de efterföljande?

[Monica Dahlström-Lannes: SVT:s Uppdrag granskning har snart förlorat all trovärdighet, Kvinnotryck 2004]

Sveriges televisions program Uppdrag granskning visade i februari det första programmet av fyra om den incestdömde mannen ”Ulf”. Programmen kan ses som en ren kampanj för att försvara den dömdes oskuld. Utan kontroll följde sedan pressen efter och ingen ifrågasatte programmets inriktning.

[//]

I programmet framställs den dömde och dennes familj som en helt vanlig familj. I domarna framgår dock att den dömde under årens lopp har haft kontakter med psykiatrisk klinik på grund av anpassningsproblem, personlighetsstörning och blandmissbruk samt att han befinner sig ångesttillstånd som han medicinerar mot. Han har också varit inlagd flera gånger på psykiatrisk klinik.

Familjen har haft omfattande problem och den dömde pappan har misshandlat flickans mamma och ofta hotat sina barn med våld. Han fälldes också för misshandel av den aktuella flickan i flera fall. Misshandeln är styrkt via rättsläkare, då målsägande har flera ärr på flera delar av kroppen och en skada i underlivet som styrker hennes berättelse.

Inte heller tar programmet upp att den dömde kan beslås med rena lögner, när åklagaren kan presentera andra konkreta bevis i form av intyg. Inte heller nämns att ”Ulf” kört på flickans fosterpappa i ett försök att komma iväg med den då tvångsomhändertagna flickan i sin bil. Han hade också vid ett tillfälle via brev uppmanat dottern att anmäla sin mors sambo för sexuella övergrepp.

[//]

I programmet antyds att Kenneth Lind har lockat fram minnesbilder som inte finns. Vissa försvarsadvokater använder rutinmässigt denna metod som benämns ”inplanteringsteorien”. Att en terapeut på cirka fem timmars samtal skulle kunna ”plantera” en historia som sträcker sig över en hel uppväxt faller på sin egen orimlighet. Snarare är det så att flickan äntligen fått förtroende för en vuxen. Detta bekräftas av att flickan börjar berätta efter det besöksförbud som utfärdats mot pappan.

[//]

Det fanns också misstankar om att ytterligare minst två män utnyttjat flickan. En av dem dömdes för grov misshandel och grov våldtäkt till fängelse i fem år och sex månader. Den andre frikändes, men har tidigare dömts till fängelse för sexuella övergrepp mot en av sina döttrar vid två tillfällen. Mannen erkände dessa brott.

[//]

Om barn och unga inte får stöd, är det mer regel än undantag med återtagande. Programmet borde ha undersökt varför flickan tog tillbaka sin första berättelse. Och nog är det märkligt att samma personer som utgår från att flickan ljugit ihop sin berättelse anser att hon talar absolut sanning när hon återtar densamma.

Uppdrag granskning påstod sig inte ta ställning i skuldfrågan, men visade på alla sätt sin partiskhet genom att systematiskt utelämna både viktiga fakta och bevisade fakta. Det som talade mot den dömde framfördes inte. Inte heller tidigare domar där han fällts för bland annat våldsbrott. Tingsrätt och hovrätt har däremot noggrant redovisat fakta och bedömt helheten.

[//]

I vilket syfte sänds detta program? Skall statlig television få finansiera rena partsinlagor och i samverkan med en försvarsadvokat? Vilket ansvar har SVT och Uppdrag gransknings redaktion? Hur kunde ni glömma huvudpersonen, offret, en flicka, ett barn?
Citera
2017-07-07, 09:17
  #10303
Medlem
Magro, är du tillbaks i tråden igen för att
stötta dina skeptiker och skapa förvirring.
Dina exempel borde passa i en egen tråd, t ex
"vi som tror på konspirationsteorier". Vad har
detta för relevans till ämnet förutom dina egna
fantasier.
Citera
2017-07-07, 11:56
  #10304
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezras
Magro, är du tillbaks i tråden igen för att
stötta dina skeptiker och skapa förvirring.
Dina exempel borde passa i en egen tråd, t ex
"vi som tror på konspirationsteorier". Vad har
detta för relevans till ämnet förutom dina egna
fantasier.

Tycker det va ett bra inlägg av magro då det visar på hur SVT jobbat innan och även där utelämnat viktiga detaljer.
Citera
2017-07-07, 13:48
  #10305
Medlem
?? Utelämnat viktiga detaljer ?? Vilka?? Är det någon som utelämnat viktiga detaljer är det väl RS.. som att bröderna har alibi te x.. det är en viktig detalj om du frågar mig.. ni silar mygg å sväljer kameler... ni som krampaktigt försvarar RS å co... ni är grundlurade ...och fortfarande kan ni inte acceptera detta... tror aldrig ni kommer ändra er... sorgligt...😭😭😭
Citera
2017-07-07, 14:15
  #10306
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salzsalino
Kanske ville han inte inse att hans söner varit delaktiga/sett mordet och försökte hålla de detaljer borta. Att han vad nedbruten osv är lätt att skylla på vem fan kommer ens på såna detaljer att skriva om sina egna barn annars. Spelar ingen roll hur påtänd han var. Finns väl säkert med detaljer i tidigare förhör då det kommit fram liknade uppgifter och därmed styrktes misstanken efter pappans texter.

Som det stod i Expressen så hade ju pappan till pojkarna fått frågan "tror du dina söner har något med kevins död att göra?"

Då svarade han "JA". Varför i hela fridens namn skulle han svara så om han inte trodde de? Det var EN VECKA efter och då var han inte inlagd på psyk.



Och nej exakt den biologiska va INTE inlagd så sluta försök få det framstå som att alla fick någon masspsykos och hittade på saker om sina egna barn. Orimligt.

Jag har undrat samma sak. Det kryper i hela kroppen när man läser om hur utredningen har gått till. Dessvärre måste jag säga att jag tror att både pappan och bonusmamman båda är väldigt svaga personer som tvivlar på sin egen kompetens, kanske t.o.m lågbegåvade. Såna människor är väldigt lättmanipulerade och man kan nog få de till vad som helst om bara rätt person ber om det, i det här fallet polisen.
Det här skulle nog med största sannolikhet aldrig hända idag. Ingen skulle låta sina barn utsättas för en sådan behandling.
Jag hoppas hela utredningen mot pojkarna ogiltigförklaras. Det finns inget bevisvärde i det som kom fram under de skandalöst hållna förhören. Pojkarna matades med fakta så att de tillslut lyckades säga något som Sandberg tog för ett erkännande.
Sandberg är precis lika tokig som Paolo Macchiarini, den egna framgången skymmer verkligheten.
För det första är det helt sjukt att kalla så små barn för mördare! En 5-åring och en 7-åring kan inte mörda någon! Visst det finns barn som har ganska grava psykiska sjukdomar redan som små, men det vet omgivningen om i så fall. Olycksfall kan säkert hända vid lek, men de här killarna är inte skyldiga till det. Det är någon annan som är mördare, en som faktiskt kan vara det.
Citera
2017-07-07, 14:31
  #10307
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exitsout
Jag har undrat samma sak. Det kryper i hela kroppen när man läser om hur utredningen har gått till. Dessvärre måste jag säga att jag tror att både pappan och bonusmamman båda är väldigt svaga personer som tvivlar på sin egen kompetens, kanske t.o.m lågbegåvade. Såna människor är väldigt lättmanipulerade och man kan nog få de till vad som helst om bara rätt person ber om det, i det här fallet polisen.
Det här skulle nog med största sannolikhet aldrig hända idag. Ingen skulle låta sina barn utsättas för en sådan behandling.
Jag hoppas hela utredningen mot pojkarna ogiltigförklaras. Det finns inget bevisvärde i det som kom fram under de skandalöst hållna förhören. Pojkarna matades med fakta så att de tillslut lyckades säga något som Sandberg tog för ett erkännande.
Sandberg är precis lika tokig som Paolo Macchiarini, den egna framgången skymmer verkligheten.
För det första är det helt sjukt att kalla så små barn för mördare! En 5-åring och en 7-åring kan inte mörda någon! Visst det finns barn som har ganska grava psykiska sjukdomar redan som små, men det vet omgivningen om i så fall. Olycksfall kan säkert hända vid lek, men de här killarna är inte skyldiga till det. Det är någon annan som är mördare, en som faktiskt kan vara det.


De får stå för dig att du tycker de är lågbegåvade. Oavsett så säger man inte att man tror sina barn haft ihjäl/deltagit i mordet på kevin om man verkligen INTE tror de. Hur lågbegåvad man än må vara.
Citera
2017-07-07, 15:20
  #10308
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magro
Jag tittade häromdagen på Hannes Råstam/SVTs Ulf-filmer -- de finns på YouTube -- och tycker det är slående vilka likheter det finns mellan SVT:s olika justitiemordsserier.

Jag blir allt mer övertygad om att SVT återkommande och avsiktligt vilseleder om rättssäkerheten.

Vad SVT:s journalister ser sig vinna på detta är jag osäker över -- jag tror dock att det är ganska okontroversiellt att nyhetsmedia mörkar och vilseleder om migrantkriminalititet och dylikt -- och i den frågan tycks motivet vara ideologiskt? En annan möjlighet är att de ser ohederligheten som ett karriärverktyg -- i vilket fall denna anklagelse de ofta återkommer till kan vara en projektion.
/Extremt mycket MLD-svammel blandat med dina egna förvirrande analyser/

Sådär ja Magro, då har du visat ditt rätta jag. Om man öht läser MLD och dessutom får för sig att denna totalsnurriga kvinna för fram en endaste normal tanke så förstår var och en att man helt kan bortse från dina inlägg.
__________________
Senast redigerad av habet 2017-07-07 kl. 15:22.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback