2017-05-17, 21:01
Medlem
/FORTS

Del 2

Frågan är också vad skadorna i Kevins underliv indikerade. Var det fråga om att någon sparkat honom i underlivet med kläderna på för att orsaka smärta eller var det fråga om något sexualsadistiskt? Eftersom Kevin haft byxorna neddragna när han hittades ligger väl slutsatsen om sexualsadism rätt nära till hands. Motargument?

Tvivlar dock på att det hade gått att ringa in en gärningsman bara genom en bra gärningsmannaprofil och genom vittnesmål och förhör. Att man inte tog DNA-prover och fingeravtryck från Kevins händer tycker jag är rätt underligt. Speciellt då man borde ha kunnat korrigera detta misstag i efterhand, i alla fall vad beträffar fingeravtrycken. Man hade ju kunnat kolla fingeravtryck på Kevins cykel och leksaker samt i mammans och morföräldrarnas respektive bostäder. Frågan är också om Sandberg kan ha insett att det var en tavla att inte ta fingeravtryck och DNA och om det var hans ansvar att begära att man skulle ta fram dylik information. En miss i detta avseende skulle kanske kunna vara en bidragande förklaring till den press Sandberg själv uppgav att han kände (han uppgav att han hade haft svårt att sova under den tid utredningen pågick). Ett senare beslut om att försöka ta fram Kevins fingeravtryck via undersökning av bostäder, cykel och leksaker skulle kanske också ha kunnat ge onödig uppmärksamhet åt tavlan att inte direkt ta fingeravtryck och DNA. Om mamman och morföräldrarna p g a provtagningen i bostäderna skulle komma att uppmärksammas på att man inte tagit Kevins fingeravtryck i ett tidigare skede och massmedia därigenom fått nys om detta så skulle kanske Sandberg riskerat att framstå som en klantskalle i media.

Jag vet inte om man generellt brukar snåla med den tekniska bevisningen i fall som rör minderåriga. Jag minns att man i Sturebyfallet i förundersökningen inte tagit med gärningsmannen Tims mobiltrafik med andra än den påstådda anstifterskan Tove trots att ett vittne sagt att Tim pratat med någon i mobilen en kort stund innan mordet och sagt ”Tove, jag ska, jag ska” eller ”jag ska, jag ska”. Verkar heller inte som om om Toves advokat begärde fram dessa uppgifter trots att en fejkad uppmaning från Tove att mörda brottsoffret borde ha kunnat fria henne. Tycker själv att det naturliga borde ha varit att ”dammsuga” Kevins kropp och kläder på eventuella DNA-spår, fibrer o dyl. Och att för sådana ändamål eventuellt spara kroppen, eller i alla fall kläderna, ungefär som när man sparade en del av Olof Palmes ryggrad. Men kanske är det så att Polisen har kvar Kevins kläder i någon låda någonstans?
Citera
2017-05-17, 21:03
Medlem
Det här är ju faktiskt bland det värsta jag sett. Man vill ju inte tro att det kan gå till såhär. Jag funderar lite över hur det här hade sett ut om det inte vore den familjen i Arvika, om det istället hade skett i en storstad med välutbildad familj osv?

Det här borde väl leda till stora skadestånd och inte minst till den upprättelse som familjen förtjänar.
Citera
2017-05-17, 21:04
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
För att inte tala om ömkliga föräldrar som fullständigt säljer ut sina egna barn.
Mamman blev grovt duperad -- och ingen av föräldrarna hade ju något val, endera ställde de upp eller också hade förhören drivits igenom med tvång.
Citera
2017-05-17, 21:05
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glashusfolket
Fyra och en halv timme pågick förhöret med Christian!!! TORTYR. Trötta , förvirrade, sönderpsykade små barn som bara vill gå hem. FY FAN för Rolf Sandberg och hans äckliga lilla team. Må dom straffas ordentligt. Vilken vrede jag känner. Att ge sig på barn, gamla , djur eller sjuka, svaga grupper som inte kan försvara sig är det LÄGSTA man kan göra. Så FULT!!!!! SKÄMS!!!!

Tortyren har fortsatt i 19 år.

På telefon, i verkliga livet, på facebook, på flashback......
Citera
2017-05-17, 21:05
Medlem
Undrar hur familjerna till poliserna i utredningen känner sig, de kan ju inte gilla att se att deras anhöriga närmast torterar små barn
Citera
2017-05-17, 21:06
Medlem
Z2361s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Jag kan bara konstatera att inte ens i min vildaste fantasi kunde jag föreställa mig att så många sk proffs kunde göra så många generalfel. Det här är ju för fan en kriminellt usel jävla utredning. Det är det enda som man kan få ut av det här.

Jag får backa på att man kunde lita på utredarna. Det är helt obegripligt att så många personer har lyckats hantera det här så uselt. Det är fan i mig riktigt skrämmande. Är det så här jävla illa så måste det ju rensas upp hos polisens utredare. Det lär ju inte se bättre ut idag...

Nej fy fan. Vilka jävla fittor. Jag ber om ursäkt till C och R. Det var bara helt omöjligt för mig att se att så många utredare med poliser var helt inkompetenta.

Det är katastrof! Tyvärr är ev. brott som utredarna begått preskriberade enligt GW. Det är väl denna tilltro till utredarna som gjort att föräldrar gått med på och trott på polisens metoder och förklaringar.
Citera
2017-05-17, 21:06
Medlem
BMC64s avatar
Om nån fortfarande tror på dåren Rolf Sandberg så är vederbörande dumma i huvudet på riktigt

jag kan dessutom säja att jag föst Herr Sandberg av en idrottsplan i början på 2000 talet, jag visste inte han han va snut då,, men han gapade å skrek som en rabiat på en femtonårig domare

han blev sedemera avstängd av värmlands förbund som ledare i den aktuella sporten
Citera
2017-05-17, 21:07
Medlem
Internhumors avatar
Ja, vad ska man säga? Tom på ord ärligt talat.

Varenda misstag och logiskt felslut i utredningen är dokumenterat i video- och pappersform. Nu sitter vi med en total social katastrof framför oss utan en enda "vinnare": Kevin, Bröderna, familjerna, utredarna och media. Alla förlorar.

Det som blottas i dokumentären är 1990-talets rester av folkhemmet i ett land slaget totalt i spillror.

Bara att få höra Sandberg såg hela orten med ord om att "alla" ljuger visar hur hela samhället var i total demoralisering. PÅ den brusiga videokassetten låter han som en nordkoreansk nyhetsuppläsare när han pratar med barnen.

Fy fan vilken rutten tid 1990-talet var.

En total krock mellan folkhemmets svart-vit tänkande paternalism och den framväxande socioekonomiska misären i det svenska samhället.

Bland det värsta jag har sett.
Citera
2017-05-17, 21:08
Medlem
Knackfrosts avatar
Jag undrar om de som skrev att R och C var definitivt mördare vågar komma fram nu

Kan rekommendera de som trakasserat R och C genom telefon etc. att gå och personligen be om ursäkt.
Citera
2017-05-17, 21:09
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novali
Gw ger sina tankar på svt2 just nu
Länk.
https://www.svtplay.se/video/1366890...t-17-maj-21-00
Citera
2017-05-17, 21:09
Medlem
Z2361s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salzsalino
Vi får väl se va eftermälet blir, det är väl nu alla tänker uttala sig när de sett alla avsnitt.

Vad har du för kommentarer om programmet? Du är nog den som flitigast argumenterat för att R och C är skyldiga.
Citera
2017-05-17, 21:10
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Mamman blev grovt duperad -- och ingen av föräldrarna hade ju något val, endera ställde de upp eller också hade förhören drivits igenom med tvång.

Det är fruktansvärt, som en del av samhället skäms jag. Det enda försvaret jag har är att jag aldrig i min vildaste fantasi trodde att det kunde gå till såhär 1998. USCH!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in