2011-07-13, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eyeism
Jag antar att du var sarkastisk med ditt inlägg. Om inte, varför skulle det vara relevant?

Om en människa tar annan person av daga genom våld föreligger ett strikt moraliskt ansvar för denna handling hos gärningsmannen. Man kan på goda skäl argumentera för att små barn inte är fullt ut ansvariga för sina handlingar. Men ett moraliskt ansvar går i sådana fall inte upp i rök, i den mån ett barn inte är ansvarigt för sina handlingar axlar den vuxne vårdnadshavaren detta fulla, oavkortade ansvar. På samma sätt som en hundägare är moraliskt ansvarig om hunden inte hålls under uppsikt, går bärsärk och äter upp någon, är en barnförälder moraliskt ansvarig om dess avkomma inte hålls under uppsikt, går bärsärk och dödar andra barn. Och vanliga människor har ett stort intresse av att veta vilka andra vuxna som på detta sätt är ansvariga för grova våldsbrott, vare sig det är psykopater som inte håller mordiska hundar under uppsikt eller föräldrar som inte gör detsamma gentemot mordiska barn.
Citera
2011-07-14, 00:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Amagi
Om en människa tar annan person av daga genom våld föreligger ett strikt moraliskt ansvar för denna handling hos gärningsmannen. Man kan på goda skäl argumentera för att små barn inte är fullt ut ansvariga för sina handlingar. Men ett moraliskt ansvar går i sådana fall inte upp i rök, i den mån ett barn inte är ansvarigt för sina handlingar axlar den vuxne vårdnadshavaren detta fulla, oavkortade ansvar. På samma sätt som en hundägare är moraliskt ansvarig om hunden inte hålls under uppsikt, går bärsärk och äter upp någon, är en barnförälder moraliskt ansvarig om dess avkomma inte hålls under uppsikt, går bärsärk och dödar andra barn. Och vanliga människor har ett stort intresse av att veta vilka andra vuxna som på detta sätt är ansvariga för grova våldsbrott, vare sig det är psykopater som inte håller mordiska hundar under uppsikt eller föräldrar som inte gör detsamma gentemot mordiska barn.
Du tror att föräldrarna till de barnen som mördade Kevin fick en stor saftig check, en ny villa och en klapp på axeln? Jag tror att de har fått lida tillräckligt genom åren. Att hänga ut de på FB lär inte göra någon nytta för dem eller för dig och alla andra i tråden som hetsar efter namn. Dessutom så tror jag att det har varit tillräckligt kloka till att byta namn, just för att slippa att bli förföljda för resten av livet.

Dessutom ser jag fortfarande inte varför det är "ytterst relevant" att deras identiteter kommer ut i ett fall som är 13 år gammalt.
Citera
2011-07-14, 10:40
Medlem
WSPRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoot4u
Det må vara längesen du postade inlägget, men här har du (och alla andra som är intresserade) rapporten.

Kevin-fallet
Jag kan till viss del förstå att RPS inte ville ge ut/stå bakom den rapporten. Det är väldigt mycket Rolf Sandberg i den (, och ibland framstår det som om Nina Hjelmgren bara är en spökskrivare i hans PR-stall. Jag kan naturligtvis inte bedöma om den beröm han får i rapporten är korrekt eller inte, men när han står som medförfattare till densamma så blir det stundtals skrattretande.

Samtidigt är det ju snarare beställaren av rapporten (Länspolisen i Värmland enligt NHs hemsida) som ska klandras för det; de borde ju förstått att det är olämpligt att att låta förundersökningsledaren vara medförfattare i en rapport som skall granska/redovisa den utredning han själv nyss genomfört.

Hur som helst: ett väldigt tragiskt fall, som tur var löstes det. Olösta barnamord är inte bra (inga olösta mord är ju bra, men ett olöst barnamord kan nog ligga kvar och tära på ett samhälle väldigt länge)
Citera
2011-07-14, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baraccas
Motbjudande människa med en förkastlig moral!

Den dagen snubben mördar någon av dina anhöriga så kommer du förstå vad jag menar...
Citera
2011-08-06, 01:49
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WSPR
Jag kan till viss del förstå att RPS inte ville ge ut/stå bakom den rapporten. Det är väldigt mycket Rolf Sandberg i den (, och ibland framstår det som om Nina Hjelmgren bara är en spökskrivare i hans PR-stall. Jag kan naturligtvis inte bedöma om den beröm han får i rapporten är korrekt eller inte, men när han står som medförfattare till densamma så blir det stundtals skrattretande.

Samtidigt är det ju snarare beställaren av rapporten (Länspolisen i Värmland enligt NHs hemsida) som ska klandras för det; de borde ju förstått att det är olämpligt att att låta förundersökningsledaren vara medförfattare i en rapport som skall granska/redovisa den utredning han själv nyss genomfört.

Hur som helst: ett väldigt tragiskt fall, som tur var löstes det. Olösta barnamord är inte bra (inga olösta mord är ju bra, men ett olöst barnamord kan nog ligga kvar och tära på ett samhälle väldigt länge)

Skrämmande rapport.

"Kevin var redan känd av polisen" Öh, han och någon mer hade åkt kana på en bil.......en kille på 4 år.

7-åringen och 5-åringen gjorde detta någon gång mellan kl. 17.15-17.45 och i rapporten kallas det mord!!!!! Även om mamman "pedagogiskt" hade utbildat dem i vad som händer vid kvävning så har jag svårt att tro att en 5-åring och en 7-åring kväver en kompis för gott. Ett bråk urartade och fick förödande konsekvenser men dagen efter ville de säkert leka med honom igen.

Att Kevin drev omkring som en strykarkatt och gick från hem till hem borgar inte för en trygg uppväxt så både hans liv och död verkar tragiska. "Sågs hand i hand med en känd pedofil" t ex.

Att inget mer hörts om bröderna är väl förhoppningsvis ett tecken på att de fått den hjälp de behöver. Vetskapen om vad de som barn förorsakade måste de leva med resten av sina liv. En livstidsdom om något.
Citera
2011-08-06, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disco Moskva
Jag hoppas verkligen att ingen börjar snoka efter killarnas identiteter.

"Gärningsmännen" var fem och sju år gamla när det här hände. Barn i den åldern har knappast konsekvenstänkande som kan omfamna ämnen som Döden och Att Döda på ett realistiskt sätt. Människans mentala mognad är fullgången först en bra bit efter pubertetens peak, runt 18-19 årsåldern brukar man tala om. De här killarna har fått sitt straff och de kommer fortsätta få det livet igenom. Att leva med vetskapen måste vara så överjävligt hemskt. De var barn och kunde inte förstå vad de gjorde, ändå kommer det för alltid ligga som ett klister på dem och skuldkänslorna och ångesten kommer vara den vuxnes.

Om man börjar applicera den vuxnes rationella tankar på barns handlingar så går vi en väldigt läskig framtid till mötes. Pedofiler och barnmisshandlare skulle hurra för full hals.

SÅ KLOK DU ÄR! TACK!
kLART SOM H-E de inte förstod vad de gjorde...i bland är FB riktiga dumhuven - Boken "Ohörda rop" handlar om Mary Bell - barnamörderskan som själv bliviit våldtagen och på andra sätt misshandlad sedan mkt späd ålder...
OM barn uppvisar sådana aggressioner VAR har de lärt sig det tror ni?
Citera
2011-10-19, 22:11
Medlem
Historien om mordet på lilla Kevin kom idag(19/10) upp igen på Efterlyst.

Kände en ganska obehaglig flashback eftersom man själv var "liten" på den tiden..det blev så påtagligt på det sättet.

Det jag undrar är, vad heter pojkarna(förövarna såklart)? Hur är deras bakgrund? Vad gör dem idag?
Senast redigerad av Möllis 2011-10-19 kl. 22:50.
Citera
2011-10-20, 10:25
Medlem
Natur_rutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Möllis

Kände en ganska obehaglig flashback eftersom man själv var "liten" på den tiden..det blev så påtagligt på det sättet.

Det jag undrar är, vad heter pojkarna(förövarna såklart)? Hur är deras bakgrund? Vad gör dem idag?

Det tänker jag med på ibland, vad blev det egentligen av de som mördade han? Vad gör de idag och var bor de? Hade de varit 3-4 år så kan jag ha förstått att de inte riktigt visste vad de gjorde men om jag inte minns fel så var den ena av dem 7? Att vid en sådan ålder uppvisa en sådan ondska att man sparkar sin döda lekkamrat i skrevet (eller om ordn. nu var omvänd) är så väldigt läskigt. Och varför han inte blivit uthängd här?

Ibland får jag minnesbilder från sjuårsåldern, speciella händelser så som när jag var på Legoland första gången Rimligtvis borde ju då 7-åringen ibland får minnesbilder av mordet, rädslan i Kevins ögon, sparken i skrevet och planen att gömma han för att sen förneka vad som hänt. Att man kan leva med något sådant är för mig helt otroligt.
Citera
2011-10-20, 13:28
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:

Tydligen har de varken växt upp med sina föräldrar eller med varandra utan placerades efter mordet i varsitt fosterhem, enligt Efterlyst. Det gör det på något vis än mer intressant att få veta hur det har gått för grabbarna, utan att för den skull vara intresserad av deras identiteter.
Citera
2011-10-21, 13:31
Medlem
Redbloods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Kom osökt att tänka på Mary Bell, ett barn som mördade två barn i Newcastle. Hon var ledaren och en annan flicka "hängde med". Mary Bell har nu själv barn men övervakas av de sociala myndigheterna.

Det var ingen rolig läsning http://en.wikipedia.org/wiki/Mary_Bell
Citera
2011-10-21, 13:40
Bannlyst
Någon som vet vad dem tilltalade gör idag? Finns det bild på dem i dagsläget?
Citera
2011-10-21, 15:35
Medlem
GasGlads avatar
Citat:

Jävlar vad fort tiden går, snart 13 år sen, vart tog de åren vägen??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in