2017-05-12, 17:12
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Håller helt med dig!

Vad gäller RS:s så är det uppenbart att han har en grandios självuppfattning. Han tycker han är bättre och finare än folket i Dottevik, vilka han beskriver som patrask. Han söker uppmärksamhet i medierna för att få det beröm han anser sig vara berättigad. Han visar tecken på empatilöshet och har inte ens empati för små barn. Det är uppenbart att han är personlighetsstörd och han finner sin själsfrände i SÅC.

Jag uppfattar denne RS som lätt förståndshandikappad, men det kan ju bero på hjärnskadan han ådragit sig. Förövrigt verkar han ytlig och rigid, dock ej snobbig.
Småpojkarnas familj uppfattar jag som en genomsnittlig "svenssonfamilj", med hela/rena/harmoniska barn och närvarande föräldrar. Ser inte minsta tecken på bristande omvårdnad, dysfunktion eller annat "oroande" där.
SÅC, en hokuspokus-professor med bristande kompetens och alldeles för mycket fantasi.
Citera
2017-05-12, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Hela historien låter konstig, ett barn kommer med en teckning och föräldern river sönder den inför barnet? Vem gör så?
Kanske en dålig förälder? Snarare borde väl fadern sagt "det var ju fint nu åker vi och fiskar" för att sedan lägga undan teckningen. Hoppas vi får klarhet i allt som har med dessa tveksamma uppgifter att göra.

Det är så mycket som är märkligt med historien om den påstådda teckningen att jag starkt betvivlar dess existens.
  1. Att Christian överhuvudtaget skulle ha ritat en detaljerad redogörelse över hur han och Robin dödat Kevin samma kväll
  2. Att denna teckning skulle ha ritats för att övertyga pappan och styvmamman att det var sant att Kevin låg vid vattnet när han lika gärna kunde sprungit ut och visat dem
  3. Att denna teckning inte längre finns kvar
  4. Att pappan skulle ha rivit sönder och kastat bort teckningen – för som du påpekar, vem gör så?
  5. Att barnen under utredningens gång ritat teckningar som ett sätt att ”berätta” hur de gick till när de dödade Kevin enligt Hjelmgrens rapport
  6. Att pappan skulle ha återskapat teckningen
Finns det någon tänkbar anledning till att pappan skulle ha återskapat Christians teckning? För att pappan ska gå med på att återskapa teckningen så måste han ju först gå med på att teckningen överhuvudtaget existerat. Då borde det väl räcka med hans muntliga redogörelse över var teckningen föreställde?

Jag gissar att SÅC antingen ljög för att ”rätta till” sitt pinsamma misstag, eller så sa han fel eller har blandat ihop det. Att det är Christian som har "återskapat" den sönderrivna teckningen, vilket ger den noll i bevisvärde.
Citera
2017-05-12, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryff
Hur dum är man inte om man sväljer journalisternas nya oemotsagda sanning 20 år efteråt?
Journalisterna har minsann läst in sig på fallet och konfronterar åklagare, polis och socialtjänst som glömt och gått vidare.
Joy Rahman?Kieth Cederholm? Så nu skall pojkarna ha ekonomisk ersättning för att ha mördat.
Det är väldigt osannolikt att 2 st döms på lösa grunder. Det är journalisternas oemotsagda påstående. För att polis och åklagare inte minns alla detaljer när dom blir påhoppade...
Nej barn var inte rättslösa för 20 år sedan....dom satt inte ensam med polisen.

Jag kan hålla med dig om att det är tveksamt att efter 20 år ifrågasätta detaljer och vittnesuppgifter. Men i detta fall är ju allt inspelat med video nästan. Detta och generella dokumenterade omständigheter räcker för att inse att utredningen är galen.
Citera
2017-05-12, 17:21
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Alltså, efterföljande åsikter i Nyhetspanelen med Hamilton, Greider och Dahlman går inte av för hackor. Steffo visade redan under intervjun med SÅC sin åsikt men här blir de kölhalade av panelen. SÅC med anhang blir kallade både knasbollar och dumhuvuden.
Mycket roande. Och tragiskt.

https://www.youtube.com/watch?v=PBlMYXssnuM
Citera
2017-05-12, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Jag uppfattar denne RS som lätt förståndshandikappad, men det kan ju bero på hjärnskadan han ådragit sig. Förövrigt verkar han ytlig och rigid, dock ej snobbig.
Småpojkarnas familj uppfattar jag som en genomsnittlig "svenssonfamilj", med hela/rena/harmoniska barn och närvarande föräldrar. Ser inte minsta tecken på bristande omvårdnad, dysfunktion eller annat "oroande" där.
SÅC, en hokuspokus-professor med bristande kompetens och alldeles för mycket fantasi.

Min uppfattning om RS grundar sig på hur han uttalade sig och betedde sig när det begav sig. Nuförtiden är han hjärnskadad och säkert inte som förut. Håller med om att R:s & C:s familj verkar det inte vara några som helst fel i. Styvmamma älskar barnen som om de var hennes egna.
Citera
2017-05-12, 17:32
Medlem
hyfies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
Byskvaller. Lämna Kevins föräldrar utanför. Dom har lidit tillräckligt. Påhopp och beskyllningar är förjävligt lågt!

Är det verkligen byskvaller, det här med att Kevin syntes med flera pedofiler? Visst var det samma dag som han dog, t.om. Har för mig att jag läst att det har sagts av förhörda vittnen, men jag kan ha fel. Jag anser att man som förälder inte bör lämna en 4-åring vind för våg, och det är någonting jag står för, oavsett om du tycker det är ett påhopp.

Citat:
En familj med väldigt dåligt minne verkar det som. "Minns inte" brukar annars vara en vanlig kommentar av skyldiga. Att inte minnas en sån här händelse kan jag delvis köpa av en då 5-åring,men när man är 7,8 år minns man absolut. Som vuxen,dvs pappan är det inget snack om att "inte minnas".

Du talar ju emot dig själv. Precis som du säger, så lär man minnas om man var i 7-årsåldern och begick mord. Om man är skyldig lär man således knappast svara; "Jag minns inte", utan ljuga och säga "Nej, det var inte jag som gjorde det."
Citera
2017-05-12, 17:45
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dale-Cooper
Det är så mycket som är märkligt med historien om den påstådda teckningen att jag starkt betvivlar dess existens.
  1. Att Christian överhuvudtaget skulle ha ritat en detaljerad redogörelse över hur han och Robin dödat Kevin samma kväll
  2. Att denna teckning skulle ha ritats för att övertyga pappan och styvmamman att det var sant att Kevin låg vid vattnet när han lika gärna kunde sprungit ut och visat dem
  3. Att denna teckning inte längre finns kvar
  4. Att pappan skulle ha rivit sönder och kastat bort teckningen – för som du påpekar, vem gör så?
  5. Att barnen under utredningens gång ritat teckningar som ett sätt att ”berätta” hur de gick till när de dödade Kevin enligt Hjelmgrens rapport
  6. Att pappan skulle ha återskapat teckningen
Finns det någon tänkbar anledning till att pappan skulle ha återskapat Christians teckning? För att pappan ska gå med på att återskapa teckningen så måste han ju först gå med på att teckningen överhuvudtaget existerat. Då borde det väl räcka med hans muntliga redogörelse över var teckningen föreställde?

Jag gissar att SÅC antingen ljög för att ”rätta till” sitt pinsamma misstag, eller så sa han fel eller har blandat ihop det. Att det är Christian som har "återskapat" den sönderrivna teckningen, vilket ger den noll i bevisvärde.

Mycket bra inlägg.
Vill bara påpeka att enligt Hjelmgrens rapport "knycklade" pappan ihop teckningen, inte "rev sönder" som SÅC hävdade.

Formuleringarna i stycket där denna händelse beskrivs i Hjelmgrens rapport anser jag tyder starkt på att uppgifterna kommer från ett barn:

Citat:
Sjuåringen ville övertyga pappan om att det var sant, att Kevin låg vid sjön, och tog fram ett papper som han ritade på för att beskriva hur det såg ut. Han ritade teckning över hur de busbråkade, när Kevin inte orkade andas längre och när bröderna satt och vilade. Pappan knycklade ihop papperet och slängde det. Sjuåringen bytte kläder, de skulle ha varit blöta.
Citera
2017-05-12, 17:48
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Byskvaller. Lämna Kevins föräldrar utanför. Dom har lidit tillräckligt. Påhopp och beskyllningar är förjävligt lågt!
Knappast byskvaller. Kevin tiggde mat i grannskapet. Två föräldrar som fullständigt skiter i sitt barn och som senare ska omhuldas för att de lidit när de förorsakat sin egen sons död. En fullständigt motbjudande tanke. Här hängs polisen RS ut med skratt om att han förtjänat att bli påkörd av en bil men de har jävla bottenskrapen till föräldrar ska man inte få ha en åsikt om. Groteskt! De förtjänar en egen dokumentär och att dras ordentligt i skiten.
Citera
2017-05-12, 17:58
Medlem
thedarkmatterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hyfie
Är det verkligen byskvaller, det här med att Kevin syntes med flera pedofiler? Visst var det samma dag som han dog, t.om. Har för mig att jag läst att det har sagts av förhörda vittnen, men jag kan ha fel. Jag anser att man som förälder inte bör lämna en 4-åring vind för våg, och det är någonting jag står för, oavsett om du tycker det är ett påhopp.

Alla vet hur hans liv såg ut, om det funnits tillstymmelse till lögn borde den oroliga mormodern kvickt dementerat Något av allt det som skrivits i media (och av polis) om hans liv - och inte enbart att de inte är knarkare... Men men, man behöver ju inte ägna sig åt victim blaming bara för att hans liv var tragiskt.

Senast idag fanns en artikel i Arvika Nyheter med en granne som vittnat redan -98 (och detta skrevs om redan då), hur hon samma dag Kevin dog reagerat när hon sett honom ensam (som vanligt) i Dotteviks affär, där han köpte en glass, och personalen sa åt honom att gå hem - och han behövde åka över stora vägen på sin trehjuling hem.

Detta med att han hållit en pedofil i handen samma dag - det är enbart rykten vad jag vet, har inga bra källor på det.
Citera
2017-05-12, 18:02
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hyfie
Är det verkligen byskvaller, det här med att Kevin syntes med flera pedofiler?

RS själv säger detta i programmet Ondskan (c:a 14:45)
https://www.viafree.se/program/samhalle/ondska/sasong-1/avsnitt-6
Citera
2017-05-12, 18:04
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thedarkmatters
Alla vet hur hans liv såg ut, om det funnits tillstymmelse till lögn borde den oroliga mormodern kvickt dementerat Något av allt det som skrivits i media (och av polis) om hans liv - och inte enbart att de inte är knarkare... Men men, man behöver ju inte ägna sig åt victim blaming bara för att hans liv var tragiskt.

Senast idag fanns en artikel i Arvika Nyheter med en granne som vittnat redan -98 (och detta skrevs om redan då), hur hon samma dag Kevin dog reagerat när hon sett honom ensam (som vanligt) i Dotteviks affär, där han köpte en glass, och personalen sa åt honom att gå hem - och han behövde åka över stora vägen på sin trehjuling hem.

Detta med att han hållit en pedofil i handen samma dag - det är enbart rykten vad jag vet, har inga bra källor på det.

Källan är rapporten från Hjelmgren, sidan 16:

Citat:
mycket pekade i inledningsskedet mot pedofilspåret. Flera pedofiler hade setts tillsammans med Kevin den aktuella dagen, en känd pedofil hade till och med hållit honom i handen då de gick över en gata. Man visste att en av pedofilerna hade fotograferat barn och aldrig kunde krama ett barn utan att begå övergrepp. Det fanns dokumenterade pedofiler som bodde i Dottevik. (En av dem kom senare att dömas till 5 års fängelse då det visat sig att han utsatt en 3-åring för sexuellt våld.)

http://ninahjelmgren.com/dok/Kevin-fallet.pdf
Citera
2017-05-12, 18:05
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
Mycket bra inlägg.
Vill bara påpeka att enligt Hjelmgrens rapport "knycklade" pappan ihop teckningen, inte "rev sönder" som SÅC hävdade.

Formuleringarna i stycket där denna händelse beskrivs i Hjelmgrens rapport anser jag tyder starkt på att uppgifterna kommer från ett barn:

OM det är sant att pappan knycklade ihop teckningen - varför? Det är ju att tydligt visa att "jag tror inte på dig". Oavsett om sönerna är skyldiga eller oskyldiga, man ska ta barn på allvar. Visade dig sig sedan att de ljugit, då fick man ta ett samtal om det efteråt, när detta framkommit.

OM det stämmer, det som bröderna berättat, att det inte skulle pratas om - varför? Varför tysta ner? Oavsett om bröderna var skyldiga eller inte så måste man lyssna på deras tankar, bekräfta dem. Om nu föräldrarna inte ville/orkade el dyl prata om detta med sina söner, fick barnen prata med någon annan? Oavsett om de var skyldiga eller oskyldiga, så måste det ha varit hemskt för dem att få gå med detta inom sig under så många år, utan att få prata med något om sina tankar och känslor. (Om de nu inte hade tillgång till det.)

Har det kommit fram någon förklaring till varför (om det nu var så) barnens kläder (byxor?) var blöta? Om de inte varit vid vattnet, hur kunde kläderna i så fall ha blivit blöta? Finns annan förklaring?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in