2017-05-11, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
"Han bötte honom på stenarna", säger 5 åringen i utdrag av förhör som visats på TV.Som svar på vad brorsan gjorde med Kevin. Någon med kännedom om det lokala språkbruket, har idé om vad det betyder?

Knuffade.
Citera
2017-05-11, 09:28
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Om man sorterar bort att dokumentären är hårt vinklad, finns det överhuvudtaget NÅGONTING överhuvudtaget som pekar på pojkarna som GM utöver en femårings svammel? Att de inblandade stollarna som ledde utredningen säger att dylikt finns ger jag inte ett vitten för.

Hur kan någon anse det rimligt att två småpojkar som är ute på gården och leker med andra barn plötsligt och utan att någon märker det (trots att flera vittnen hållit ett öga på dom hela tiden) slinker iväg, sextorterar och mördar den yngre gossens bästa vän med en pinne, flyttar honom en bra bit och ger honom en vikingabegravning på en lastpall (allt utan att lämna ett uns forensiskt material såsom hår, fibrer, fingrar eller fotavryck) för att sedan återvända till sin familj en timme senare och ge sig ut på sorglös fisketur?

Min teori är att idotpolisen, precis som han själv medger i dokumentären inte hade en susning om vad som hänt efter att hans huvudspår (de två tonåringarna) kallnat och så att säga grävde där han stod. Pojkarna var de enda som överhuvudtaget fanns i utredningen och därför fick de bli GM för att rädda bandymuppens karriär.
Citera
2017-05-11, 09:31
Medlem
bruschens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Intressant det du skriver om syskonposition, för jag arbetade en period med en pojke som var i tidig skolålder och hans lillebror. Storebrodern hade problem med impulskontroll och kunde vara väldigt sadistisk mot andra barn. Lillebrodern hade överhuvudtaget inga sådana problem, utan var hur glad och go som helst. Det underliga (tyckte man då) var att lillebrodern som var två år yngre, ofta hängde med på storebrors upptåg och utbröt konflikter med andra barn så la han sig inte i, hämtade hjälp eller så, utan kunde t ex sätta sig och leka medan storebror gjorde något annat barn illa, han var inne i sin egen värld och bad storebror om hjälp att t ex hålla fast någon så var han, som ALDRIG ensam var dum mot andra barn, snabbt där och hjälpte till och tycktes inte ha några känslomässiga bekymmer med det. Nu vet jag inte om den situationen/relationen är jämförbar med dessa aktuella bröders, men jag kom att tänka på det när jag läste det du skrev.

Ja, det låter som det jag försökte beskriva. I ditt fall så verkar det vara en mer dysfunktionell konstellation, men de båda barnens relation i ditt fall kan ju faktiskt ha varit bra, trots den äldre broderns problem.

Får lite samma intryck som Quick här också: Först är alla eniga om att Quick är den värste seriemördaren vi någonsin haft, och efter Råstams och Josefssons böcker är alla helt eniga om att så inte är fallet. Både före och efter är alla lika övertygade, men om helt olika saker. Fårskocken springer från den ena ytterligheten till den andra. Inte för att jag säger att den ena eller andra positionen är den riktiga, utan mer om den stora massans beteende.

Har det nämts något om hemförhållandena hos bröderna? Jag antar att två syskon ur en medelklassfamilj med stabila hemförhållanden inte hade fått samma behandling i polisförhör, oavsett hur övertygade polisen var om deras skuld.
Citera
2017-05-11, 09:32
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Tror inte att Dan Josefsson har något intresse att utveckla den saken. Hans "dokumentär" har ett annat mål.
vette faen om DJ hade dragit igång detta projekt och släppt ut FUPen i offentligheten om där fanns oomkullrunkeliga bevis för att han inte har på fötterna....
Citera
2017-05-11, 09:34
Bannlyst
Kevin knuffar i den äldsta av bröderna i vattnet han blir arg och knäar Kevin stenhårt mellan benen (därav skadorna i underlivet) Sedan satt sig gränsle över Kevin och tryckt pinnen över halsen tills han avled.

Så kan det ha gått till
Citera
2017-05-11, 09:36
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fornamn.efternamn
Som jag uppfattar det har han hör sin fru säga detta "jag har hört det av Eva"

När har hon sagt detta till honom skulle i allafall jag vilja veta
Du tror inte de har träffat efter polisen varit där och Eva berättade då vad som hänt? Långsäkt?
Citera
2017-05-11, 09:37
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PGUllhammar
Kevin knuffar i den äldsta av bröderna i vattnet han blir arg och knäar Kevin stenhårt mellan benen (därav skadorna i underlivet) Sedan satt sig gränsle över Kevin och tryckt pinnen över halsen tills han avled.

Så kan det ha gått till
Fast då borde väl brodern varit genomblöt när han kom hem straxt därefter?
Citera
2017-05-11, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Igni-ferroque
Så uppgifterna om att pojkarna tecknat en bild och blöta byxor visade sig vara en vandringssägen.
Kvar finns en mor som pressas på psykakuten och till slut tror att ett barn kanske ändå sagt något om Kevin. När polisen insisterar. De andra vuxna känner inte igen detta. En vuxen säger sig ha koll på barnen hela tiden via köksfönstret. Dessutom ej modern till de misstänkta barnen. Ett annat barn som är 10 säger att de är där hela tiden.

Det bandade förhör som visades i SVT var i mina ögon skrämmande. För mig var det självklart att barnet fantiserade och sökte bekräftelse från den vuxna genom att försöka gissa sig till "rätt" svar. Notera pauserna. Detta verkar inte Sandberg bry sig om.

Om det inte finns andra bandade förhör som visar en helt annan bild så är detta skandal.

Dessutom visar det sig att barnet pekar ut fel plats. Anger fel mordmetod (2 ggr!). Pekar ut fel hus. Pekar ut en mängd andra barn med ytterst varierande utseende. Och även pekar ut god jul.

Flera poliser upprepar dessutom att de kände stor press osv. Borde inte förundersökningsledarens roll vara att se till att alla bortsåg från det här och istället gjorde jobbet "som vanligt"? Här känns det som man hamnat i ett läge där man kör på de barn som ändå säger att de varit där. Även om där visar sig vara fel plats...

Det måste till något väldigt övertygande och nytt i bevisväg för att få mig att tro att barnen gjort detta.

Bra sammanfattat. Case closed.

Men nästa vecka kommer SÅC ridande in i staden och rör till det...;0)
Citera
2017-05-11, 09:43
Medlem
Manu79s avatar
Kollade polisen upp möjliga pedofiler, barnmördare och andra intressanta för utredningen misstänkta typer som bodde i närheten av Dottevik vid tiden för mordet? Det känns som att polisen låste in sig på ett spår vilket var bröderna och RS+åklagare ville hellre hitta en syndabock snabbt än hitta den som har mördat Kevin. Sedan tar man in kändisen och lögnaren SÅC och på så sätt skapar bilden av att bröderna gjort detta.
Summa kardemumma, mördaren går fri, två småbarn döms oskyldiga och ännu en rättsskandal är faktum!
Citera
2017-05-11, 09:45
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Har detta varit uppe i tråden tidigare så ber jag om ursäkt... Hur som helst, GW verkar inte vara särskilt övertygad om gossarnas skuld...

http://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/det-ar-valdigt-konstigt--och-valdigt-obehagligt/
Citera
2017-05-11, 09:46
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bpjan
Det där tolkade jag faktiskt bara som att hon berättade för honom hur en vallning går till, dvs vad han förväntas göra. Att han ska gå, visa och berätta samtidigt.
Jag också, men som vi ser det är högst tvivelaktig för oss vuxna vad menar hon eller de
Hur fan en 5åring ska veta då vad eller hur hon menar.
Hon kanske sagt: du ska gå dit och visa och berätta hur kevin mördades
då tänker 5åringen nu ska jag berätta en saga
och i den saga kan även God Jul vara mördare med en kniv i kevins mage
Citera
2017-05-11, 09:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gregor-Samsa
Fast då borde väl brodern varit genomblöt när han kom hem straxt därefter?

Vad vet vi om att föräldrarna berättar den exakta sanningen om vad som skedde? Dom vill väl inte ha på sitt samvete att deras barn mördat ett annat barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in