2017-05-11, 08:52
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Det var ju inte alla som visste om att gärningsmannen hette God Jul och att mordvapnet var ett mjölkpaket... Helt uppenbart var de inblandade med sådan insider-information.

Jag fattar ärligt inte att man förhör barn på det där sättet. Rent nonsens.

Bläckfisken var visst inblandad också på nåt hörn…
Citera
2017-05-11, 08:54
Medlem
Caracallass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linosa
Jo, absolut! Men jag tror inte man tänkte så.
Det har du nog rätt i. Man tänkte inte på hur man korsförhörde och stressade upp en 5-åring och en 7-åring som till sist sa det de ville höra efter en tids hjärntvättning. Man tänkte nog inte på hur skulden skulle påverka pojkarnas och familjens hela liv .
Man tänkte nog bara på att få syndabockar, en fjäder i hatten för att ha löst fallet så galant och att slippa lägga ner mer jobb på en mordutredning.Det var nog det enda de tänkte på.
Senast redigerad av Caracallas 2017-05-11 kl. 09:00.
Citera
2017-05-11, 09:04
Medlem
Som lekman tycker jag videoförhören som ligger på Aftonbladet känns väldigt amatörmässigt, vilken jobbig tant och sedan att de använder ordet mörda är väl knappast särskilt smart, för då stänger man ju helt dörren för olycka eller lek som gått snett, plus att ordet mörda är väldigt hemskt för barn.

Många barn tar saker jävligt bokstavligt, om de t ex råkar trampa ihjäl en myra och man frågar "hur MÖRDAR man myror"? så skulle ett rimligt svar ur barnperspektiv kunna vara "man skjuter myran med pistol eller man sticker kniv i den" istället för "man trampar på den", därför att för barnet var det ju bara en olyckshändelse att myran dog och de fattar inte varför man då börjar prata om mord, men är inte tillräckligt verbala för att förklara det och då fabulerar de ihop saker om att mörda myror med pistol istället.
Citera
2017-05-11, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Jag vill sammanfatta Rolf Sandbergs bidrag till detta fall, eller snarare rättsövergrepp, till INKOMPETENS och MAKTMISSBRUK. Tillika anser jag att han begått flera grova TJÄNSTEFEL. Jag hoppas att hans agerande kommer att synas i sömmarna efter dokumentärens avslöjanden och när nu FU åter öppnats upp.
Kanske även psykisk misshandel...?
Citera
2017-05-11, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caracallas
Det har du nog rätt i. Man tänkte inte på hur man korsförhörde och stressade upp en 5-åring och en 7-åring som till sist sa det de ville höra efter en tids hjärntvättning. Man tänkte nog inte på hur skulden skulle påverka pojkarnas och familjens hela liv .
Man tänkte nog bara på att få syndabockar, en fjäder i hatten för att ha löst fallet så galant och att slippa lägga ner mer jobb på en mordutredning.Det var nog det enda de tänkte på.

Nu sa jag iofs inte det. Så din tes är att pojkarna är skyldiga?
Citera
2017-05-11, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough

Vad gjorde killen som mördade 3åringen 2003?
Vilken var det? Sabina?
Citera
2017-05-11, 09:10
Medlem
bruschens avatar
Jag har två barn som är i samma ålder som de här båda bröderna. Relativt ofta är det något man behöver locka ur dom för att få klart för sig hur det gått till och vad som hänt. Vid dessa tillfällen är det helt klart så att de pratar inte om de inte känner förtroende för dig, och väljer att berätta. De behöver inte ljuga för att undanhålla information, de kan bara börja svamla och "missförstå" någon detalj eller prata om något annat (lite som Carl Bildt gör när han inte vill svara).

En annan sak handlar om ålder och position i syskonskaran. En 4-5 åring som inte är delaktig något, ser inte ett skit av det som sker runtomkring, det kan däremot en 7-åring göra. Ett yngre syskon som har ett äldre syskon med kopplar också ofta bort sitt ansvar över situationen och lämnar över det till den äldre. Det har jag sett med mina barn och otaliga andra. Tänk efter själva utifrån er position i syskonskaran. En brasklapp i sammanhanget är att syskonen behöver naturligtvis ha en sund relation för att tryggheten hos den yngre skall infinna sig.

Jag tycker inte att det är konstigt att barnen svarar som de gör i polisförhören. Det går inte riktigt att dra några slutsatser från det. Vidare så har man väldigt lite tid på sig innan barnen rör ihop dina frågor med vad som verkligen har hänt och inget går att lita på längre. 15 förhör låter extremt mycket, även om det rör en händelse som ett mord som rimligen borde gjort djupt intryck på dem båda, om de varit med om den.
Citera
2017-05-11, 09:15
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Ja all bevisning är oerhört svag av det jag sett hittills i dokumentären.

Det skulle också finnas något som pojkarna kände till "som man bara kan veta om man varit på plats".
Vad är det?
Det hade ju varit ett starkt bevis, men det har inte presenterats.
Med tanke på utredningen i övrigt kan man tänka sig att även det är en tolkning under pressen att lösa fallet.
Tror inte att Dan Josefsson har något intresse att utveckla den saken. Hans "dokumentär" har ett annat mål.
Citera
2017-05-11, 09:17
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula

Finns det någon vettig anledning att visa så mycket från 5-åringens intervjuer men knappt något från 7-åringens? Speciellt om man nu vill visa vad som hände. Fanns det verkligen inget mer intressant ur 7-åringens intervjuer? Var är intervjuen med den som 5-åringen pekade ut som mördare? Robert. Vi kan också konstatera att lillbrorsan inte beter sog helt normalt.

Det är ju femåringen som är den primära källan för alla påhitt som associerar pojkarna med Kevins död, så självklart är det femåringens förhör man fokuserar på.

Att sjuåringen ens placeras i närheten av mordplatsen beror på ett uppslag från RS som passerar genom femåringen.

Allt hänger på femåringens fantasier. Polisen väljer ut de fantasier man kan bygga vidare på, alternativt planterar förslag som femåringen får "bekräfta".
Citera
2017-05-11, 09:21
Medlem
"Han bötte honom på stenarna", säger 5 åringen i utdrag av förhör som visats på TV.Som svar på vad brorsan gjorde med Kevin. Någon med kännedom om det lokala språkbruket, har idé om vad det betyder?
Citera
2017-05-11, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bruschen
Jag har två barn som är i samma ålder som de här båda bröderna. Relativt ofta är det något man behöver locka ur dom för att få klart för sig hur det gått till och vad som hänt. Vid dessa tillfällen är det helt klart så att de pratar inte om de inte känner förtroende för dig, och väljer att berätta. De behöver inte ljuga för att undanhålla information, de kan bara börja svamla och "missförstå" någon detalj eller prata om något annat (lite som Carl Bildt gör när han inte vill svara).

En annan sak handlar om ålder och position i syskonskaran. En 4-5 åring som inte är delaktig något, ser inte ett skit av det som sker runtomkring, det kan däremot en 7-åring göra. Ett yngre syskon som har ett äldre syskon med kopplar också ofta bort sitt ansvar över situationen och lämnar över det till den äldre. Det har jag sett med mina barn och otaliga andra. Tänk efter själva utifrån er position i syskonskaran. En brasklapp i sammanhanget är att syskonen behöver naturligtvis ha en sund relation för att tryggheten hos den yngre skall infinna sig.

Jag tycker inte att det är konstigt att barnen svarar som de gör i polisförhören. Det går inte riktigt att dra några slutsatser från det. Vidare så har man väldigt lite tid på sig innan barnen rör ihop dina frågor med vad som verkligen har hänt och inget går att lita på längre. 15 förhör låter extremt mycket, även om det rör en händelse som ett mord som rimligen borde gjort djupt intryck på dem båda, om de varit med om den.

Intressant det du skriver om syskonposition, för jag arbetade en period med en pojke som var i tidig skolålder och hans lillebror. Storebrodern hade problem med impulskontroll och kunde vara väldigt sadistisk mot andra barn. Lillebrodern hade överhuvudtaget inga sådana problem, utan var hur glad och go som helst. Det underliga (tyckte man då) var att lillebrodern som var två år yngre, ofta hängde med på storebrors upptåg och utbröt konflikter med andra barn så la han sig inte i, hämtade hjälp eller så, utan kunde t ex sätta sig och leka medan storebror gjorde något annat barn illa, han var inne i sin egen värld och bad storebror om hjälp att t ex hålla fast någon så var han, som ALDRIG ensam var dum mot andra barn, snabbt där och hjälpte till och tycktes inte ha några känslomässiga bekymmer med det. Nu vet jag inte om den situationen/relationen är jämförbar med dessa aktuella bröders, men jag kom att tänka på det när jag läste det du skrev.
Citera
2017-05-11, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
"Han bötte honom på stenarna", säger 5 åringen i utdrag av förhör som visats på TV.Som svar på vad brorsan gjorde med Kevin. Någon med kännedom om det lokala språkbruket, har idé om vad det betyder?

https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rml%C3%A4ndska

Kanske det?

(Knuffade)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in