2017-05-11, 00:51
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fornamn.efternamn
Jo men han säger ju "Jag har hört det av Eva jag"

Menar han då att han hörde Eva säga detta under kvällen eller har Eva sagt detta till honom senare.

Har hon sagt det till honom efter att hon kom hem från sjukhuset eller innan.

Och vad har han sagt i förhören?
Att han hört av sin fru att barnen pratat om Kevin?

Vore bra om detta kunde redasut tycker jag

Pappan syftade på det Eva sa efter förhöret på psyket, d v s det hon verkar ha pressats att säga.
Citera
2017-05-11, 00:52
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fornamn.efternamn
Jo men han säger ju "Jag har hört det av Eva jag"

Menar han då att han hörde Eva säga detta under kvällen eller har Eva sagt detta till honom senare.

Har hon sagt det till honom efter att hon kom hem från sjukhuset eller innan.

Och vad har han sagt i förhören?
Att han hört av sin fru att barnen pratat om Kevin?

Vore bra om detta kunde redasut tycker jag
Fattar inte vad som är oklart och ska "redas ut"...
Han får höra att hans fru har sagt detta. Själv har han inte hört något.
Citera
2017-05-11, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mythknaeckarn
Ja det kan man väl enligt obduktionsrapporten. Död genom kvävning. Blåmärken på hals och underliv, kvävningsblödningar i ögonen. Liggandes på en lastpall i en vass. Svårt att få det till en olycka, någon måste åtminstone ha lagt Kevin på lastpallen och tryckt ut den, det hade han aldrig orkat själv.

Enligt GW måste det inte ha varit mord.
Citera
2017-05-11, 00:54
Medlem
Fan vilka sjuka människor det finns. Speciellt poliskåren som arbetade sämre än Kling och Klang. Att dom här ungarna skulle ha klarat av dessutom att ta livet av Kevin är en utopi. Krävs en hel del och dom var knappast heller typ av barn som skulle begått dådet. Kan man inte hänga upp den där rättspsykologen eller vad han var på torget då han med in inkompetens förstört livet för många. Trodde att Quick var det värsta fallet av misstag men det finns tydligen flertalet och samma idiot som medverkar.
Citera
2017-05-11, 00:54
Medlem
SigersonHolmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Ja, det är ett bra förslag. Jag har tänkt samma sak själv. Men, jag har samtidigt mycket svårt att tänka mig att någon bok överhuvudtaget (vare sig för barn eller vuxna) skulle beskriva att rösten ändras nära dödsögonblicket.
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Källa?

Som du vet finns inte så många olika källor att välja på. En del verkar vara rena vandringssägner som bara flyter omkring också.
Men om vi bortser från rykteskällor har vi: Ondskan avsnitt 6, Efterlyst avsnittet, Nina Hjelmgren kritiserade rapport som detta är taget från (sid 45) samt nu då Dokument inifrån. Sen finns förstås tidningsartiklar och nyhetsinslag.

Jag anger källan i första inlägget (och FB har en pil faktiskt för att spåra tråden bakåt).
(FB) Mordet på Kevin Hjalmarsson, 4 i Arvika 1998
Citera
2017-05-11, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du är helt uppenbarligen inte bekant med de pressetiska regelverket ...
Jo då, gift med en journalist i tio år

Varför skulle han ha blottat människor i ett gammalt fall och lämnat ut sådana detaljer?
Vad skulle "allmän intresset" vara? Att du vill "gotta" dig lite???
Det är ju den här dokumentären som är att gotta sig, ser du inte det?! Dan J har skapat denna för han vet att det är ett spektakulärt fall.
Nej, egentligen kunde man låtit bli att ta upp fallet överhuvudtaget men om man nu ska det så ...Deras liv...för att det kunde vara till nytta för föräldrar, för socialarbetare, för myndigheter, för alla som hamnar i svåra livssituationer. Det är ju enormt tragiskt och mer intressant att veta hur samhället tagit hand om pojkarna/familjen. Men nej, helst ingen doku alls på detta
Citera
2017-05-11, 00:59
Medlem
fornamn.efternamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Pappan syftade på det Eva sa efter förhöret på psyket, d v s det hon verkar ha pressats att säga.

Ja så kan det vara men det bör ju klargöras.

Sedan tycker jag det är märkligt att polisen skulle nöja sig med att styvmamman anser att hon "kanske ha hört" barnen nämna Kevin.

De måste ju finnas kompleterande förhör där hon utvecklar detta mer ingående tycker man.

Jäkligt svag bevisning i så fall att någon som mår dåligt och är intagen på psyk "kanske ha hört"
Citera
2017-05-11, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
I så fall kan ju mister Polis, åklagare och andra i utredningen motbevisa Josefsson rätt enkelt .. Eller hur?

Dom kan ju be Göran Lambertz att skriva en debattartikel.
Citera
2017-05-11, 01:01
Medlem
SigersonHolmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Har hon suttit på psyk tidigare?

Oavsett, märkligt att jag kunde förutse ratiot mellan intervjumaterial från 5 åringen och 7 åringen! Eller hur?

Man fick knappt se vad 7 åringen sa. ojojoj. Så ska en slipsten dras...

Om sista avsnitt 3 ägnas åt SÅC blir jag besviken. Jag är inte intresserad av argumentation ala guilt by association.

Hade varit mer intressant att ta del av 7 åringens berättelser och äntligen efter 19 år få en förklaring på alla märkliga detaljer som hävdas komma från berättelserna. Är det plantering/ledande frågor eller inte. Detalj för detalj. Det är nästan enda sättet att få hela detta bekymmer ur världen.

Att en numera ifrågasatt SÅC har haft en viss roll i den här utredningen tillsammans med många andra i liknade roll, det löser inte problemet rörande detaljernas ursprung.
Citera
2017-05-11, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Intressant. Jag förutsätter att du kan beskriva vad det är som han har utelämnat!?
Ja det kan jag, både vad som är utelämnat, vinklat, klippt i rättan tid, satt i "rätt" sammanhang men ja lägger inte tid på att gå igenom den här dokumentären igen för bevisa det för mindre uppmärksamma personer.
Citera
2017-05-11, 01:05
Medlem
fornamn.efternamns avatar
Citat:
Fattar inte vad som är oklart och ska "redas ut"...
Han får höra att hans fru har sagt detta. Själv har han inte hört något.

Som jag uppfattar det har han hör sin fru säga detta "jag har hört det av Eva"

När har hon sagt detta till honom skulle i allafall jag vilja veta
Citera
2017-05-11, 01:08
Medlem
Citat:
Klockren sammanfattning.

Många som skriver kan aldrig ha spenderat tid tillsammans med en 5-åring, det är något som är säkert.

Men snälla...tror du att personerna som skötte förhören ville sätta dit barnen? Var de kanske syskon till den "riktige" mördaren? Suck.../Förälder till bl.a. en 5 åring
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in