2017-05-10, 22:48
Medlem
supremanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
[/b]
De lär vi inte heller få se .. för enligt uppgift så existerar de inte ens..

Finns de så lär vi heller inte få se dem i denna dokumentären heller för det skulle väl riskera att sabba narrativet...
Citera
2017-05-10, 22:49
Medlem
Ett väldigt hett spår måste väl vara peddospåret? det är alltså känt att tre pedofiler bodde i området, varav en dömd för sexuella övergrepp mot treåring. Har denne alibi? Hur många fler okända pedofiler kan ha bott där? Ett utsatt område där ungarna sprang vind för våg med föräldrar utan koll. Drar såklart till sig pedofiler som flugor till en sockerbit.

Man trodde sig först ha hittat spår av sperma i pojken. Som jag förstod det kunde detta eventuellt varit spår av rövsalva för termometer. Men har man kunnat fastställa att det var så?
Citera
2017-05-10, 22:50
Medlem
Igni-ferroques avatar
Så uppgifterna om att pojkarna tecknat en bild och blöta byxor visade sig vara en vandringssägen.
Kvar finns en mor som pressas på psykakuten och till slut tror att ett barn kanske ändå sagt något om Kevin. När polisen insisterar. De andra vuxna känner inte igen detta. En vuxen säger sig ha koll på barnen hela tiden via köksfönstret. Dessutom ej modern till de misstänkta barnen. Ett annat barn som är 10 säger att de är där hela tiden.

Det bandade förhör som visades i SVT var i mina ögon skrämmande. För mig var det självklart att barnet fantiserade och sökte bekräftelse från den vuxna genom att försöka gissa sig till "rätt" svar. Notera pauserna. Detta verkar inte Sandberg bry sig om.

Om det inte finns andra bandade förhör som visar en helt annan bild så är detta skandal.

Dessutom visar det sig att barnet pekar ut fel plats. Anger fel mordmetod (2 ggr!). Pekar ut fel hus. Pekar ut en mängd andra barn med ytterst varierande utseende. Och även pekar ut god jul.

Flera poliser upprepar dessutom att de kände stor press osv. Borde inte förundersökningsledarens roll vara att se till att alla bortsåg från det här och istället gjorde jobbet "som vanligt"? Här känns det som man hamnat i ett läge där man kör på de barn som ändå säger att de varit där. Även om där visar sig vara fel plats...

Det måste till något väldigt övertygande och nytt i bevisväg för att få mig att tro att barnen gjort detta.
Citera
2017-05-10, 22:50
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
På vilka grunder kan du göra det uttalandet. Jag kan göra det på grunderna att ingen av oss som diskuterar i denna tråd har en helhetsbild.

Utifrån den information som finns tillgänglig skrev jag. Någon helhetsbild har jag naturligtvis inte med tanke på att förundersökningen är otillgänglig.
Citera
2017-05-10, 22:51
Medlem
supremanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bpjan
Det finns inga sådana inspelningar. Förhöret där Rolf Sandberg påstår sig ha fått en sammanhängande berättelse om hur mordet gick till är ett av få som inte spelades in på video. Tänka sig.

Dagen efter det påstådda erkännandet försökte man få dem att berätta samma sak, fast på video. Det gick inte.

http://www.vf.se/arvika/nya-uppgifter-om-kevin-erkannandet/

Det var väl så att det fanns inspelat där de berättar bitar av förloppet men som sagt så ville de inte upprepa det sen för en sammanhängande inspelning?
Kan vara nog så talande i skuldfrågan även om det inte är en sammanhängande berättelse.
Citera
2017-05-10, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smakker
Varför intresserar sig folk för ett 20 år gammal mordfall bara för att mainstream-media börjat nysta i det här igen?

SÅC. Såklart. Efter Sture Bergwall-skandalen är Sven-Åke högintressant på alla sätt. Hur många liv har den mannen ruinerat, egentligen? Har han ens alibi för något av alla mordfall han "deltagit" i?
Citera
2017-05-10, 22:52
Medlem
Vilken skandal det här kommer bli, Thomas Qvick all over again.

Gjorde ont att se programmet, speciellt hur dem hamnade där, vilken jävla mardröm.

Kusligt att ingen som deltog i förhören/utredningen har läckt detta tidigare när det gäller en mördad fyra åring och två småpojkar som dömts för mord Vad fan tänker man.
Citera
2017-05-10, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Det var väl så att det fanns inspelat där de berättar bitar av förloppet men som sagt så ville de inte upprepa det sen för en sammanhängande inspelning?
Kan vara nog så talande i skuldfrågan även om det inte är en sammanhängande berättelse.

Du såg de bitarna ikväll, förloppet stämde inte, det stämmer bara i det förhör som inte filmades.... wow
Citera
2017-05-10, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enterasaguest
Usch. Jag vet inte vad jag ska säga. Finner inga ord.

Jag såg på efterlyst varje vecka under min uppväxt, kunde numret utantill och hade egen "detektivbyrå." Jag kommer ganska väl ihåg detta inslag, trots att jag "bara" var 12 år.

Nu som vuxen, o efter detta inslag, tycker jag det är helt sjukt. Jag har själv en fem-åring hemma o han kan säga precis vad som helst! Jag ser verkligen honom i lilla femåriga Robin som blir förhörd av polisen. Saker som jag vet är uppenbarliga fantasier berättar min fem-åring med stor inlevelse för andra. Det kan vara så enkelt som: "Vad har du gjort idag?" och han berättar världens historia med detaljer värda en fantasy-författare, trots att han varit hemma med mig hela den dagen. O jag har haft koll.. "nästan hela tiden." Klart man inte stirrar på ungen varje sekund! Är han ute och leker, vet jag ju ändå varje steg han tar, för jag har koll!

Det är så klart för mig att han försöker bearbeta sin bästa kompis "död." Vad är död för en femåring? Jo, fågeln som vi hittade i storasysters rum häromdagen rörde sig inte. Den var död. Skalbaggen på den stora stenen var död. Mördad, vad är det?

Oftare än man tror hör ju barnen vad de vuxna pratar om. Ordet "mördare" finns inte i en femårings ordförråd, ändå vet Robin vem som mördade Kevin!? Nej. Han har hört att vuxna har pratat om vem mördaren kan vara.

En femåring kan inte heller skilja på vad som hände igår, i förrgår eller i söndags. Att Robert eller nån annan sparkade Kevin i vattnet kan lika gärna ha varit en annan dag, en annan plats och en annan person. Eller inte alls.

Tänker också på min snusförnuftige, "lillgamle" systerson, 4 år. "Självsäker" och kaxig, måste hävda sig inför de större, retsam och supersmart. Självklart störde sig de större på honom. Precis som de större barnen på min systersons skolgård stör sig på den kaxige fyraåringen i förskolan! Självklart hamnar man i bråk ibland.

Nu kom det mkt från mig på en gång. Jag har så många tankar och funderingar och har så svårt att släppa dem. Tänker också på att min femåring och hans sjuåriga kusin omöjligtvis skulle orka bära min fyraåriga systerson utan att det skulle märkas på kroppen. Det är så sjukt detta och jag hoppas verkligen att den riktiga mördaren hittas. För detta kan inte vara sant.

Jag har i min ungdom jobbat på dagis och det här var på 80-talet, en dag i snickarverkstan håller två bröder på att spika 5 spikar i en bräda, jag frågar dem vad de gör.
De berättar att man ska lägga in fingrarna mellan spikarna, sedan ska man hugga av finger för finger när man håller på och tända en tändare.

Hade någon annan personal varit där i stället för mig hade de ringt soc och barnen hade blivit omhändertagna eftersom på den tiden var dagispersonal vänstermänniskor som aldrig såg på TV.

Kvällen innan hade en TV film av Ronald Dhal visats, vadet, den handlar om en man som ska tända en tändare 10 gånger utan att den klickar, om den klickar huggs ett finger av, handen är fastspänd i en anordning där fingrarna spretas ut, precis som det bröderna snickrade ihop dagen efter.

de bearbetade en hemsk film de inte borde sett, det var invandrarungar och fick sköta sig själva hemma, inga läggtider, inga rutiner, deras tänder var helt uppruttna, de var 5 år så det var mjölktänder, men det var ändå ingen bra hemmiljö.

Barn i 5 års åldern kan bearbeta saker på sitt eget sätt. Att Robin var tagen av att hans kompis var borta är helt klart, jag tror hans sätt att prata i bilen handlade om att dels ville han som sin bror ha viktiga saker att komma med, dels så var det hans grubblerier om vad som kan ha hänt Kevin som kom i dagen.
Citera
2017-05-10, 22:54
Medlem
SigersonHolmess avatar
Kan någon bekräfta att detaljerna som beskrivs nedan kommer av ledande frågor eller annan plantering. Nu har avsnitt 2 av dokumentären varit och ännu inget svar på var dessa detaljer kommer ifrån.

Är det påhitt? Stämmer det med skador på kroppen? Var det ledande frågor som ställdes innan? Finns det inspelat?

Citat:
Bröderna har beskrivit hur han låg ihopkrupen, som i fosterställning. De har också beskrivit hur hans röst förändrades. De var helt medvetna om att han dog. För att försäkra sig om att Kevin var död, trampade de små pojkarna med sina fötter på hans hals.

Från Nina Hjelmgren kritiserade rapport, men ändå. Kritiken har ju inte specifikt gällt detaljerna rörande vad som har sagts, utan mer att man varit så självgod och applåderat åt sig själv och det "eminenta" arbetet.

Det vore verkligen bra om just detaljer kan avfärdas om de nu är felaktiga på något sätt.
Citera
2017-05-10, 22:55
Medlem
supremanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Du såg de bitarna ikväll, förloppet stämde inte, det stämmer bara i det förhör som inte filmades.... wow

Detta påståendet tvivlar jag starkt på. Det vi såg ikväll var från ett ganska tidigt sked och inte när de var misstänkta.
Citera
2017-05-10, 22:55
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Utifrån den information som finns tillgänglig skrev jag. Någon helhetsbild har jag naturligtvis inte med tanke på att förundersökningen är otillgänglig.

Precis och då tycker jag inte att det är på sin plats att dra några definitiva slutsatser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in