2017-05-09, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan

Därför att de inte var straffmyndiga förstås och för att en § 31-utredning inte är en juridisk prövning naturligtvis.

Exakt det jag pekade på. Tycker du det kändes rätt att polisen upprepade gånger förhörde icke straffmyndiga småbarn utan att de hade någon vid sin sida som stöd eller ombud, iaf någon som tog tillvara på deras rättigheter? Som upplagt för otroligt mycket tvivel på hela saken...
Citera
2017-05-09, 18:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Sista gången jag matar det här trollet: nu tror jag inte för ett ögonblick att särskilt många i tråden går på ditt osammanhängande dravel och trixande. Men även om det var så, så avgörs inte fallet genom en omröstning här på Flashback. Utan det är pålästa journalister och jurister som undersökt och fortsätter att undersöka och utreda det. På dig låter det som om du inte vill att sanningen ska komma fram, du lägger bara ut rökdimmor.
Jaha du ska gå en kvällskurs med SÅC antyder du. Vet inte om jag tror på det, men stämmer det så är du väl lärjunge till SÅC då. Annars är du bara ett troll i största allmänhet som gillar att sabba trådar.

http://goranlambertz.se/fortsatt-granskning-av-granskningen-av-kevinarendet/

För er som tänker, ser ni kanske överensstämmelsen mellan Lammets inlägg och mina...och inser att jag sitter på inside info från från fup...och lite annat. men mitt jobb är gjort här, tack för mig.
Citera
2017-05-09, 18:40
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charliemike
Exakt det jag pekade på. Tycker du det kändes rätt att polisen upprepade gånger förhörde icke straffmyndiga småbarn utan att de hade någon vid sin sida som stöd eller ombud, iaf någon som tog tillvara på deras rättigheter? Som upplagt för otroligt mycket tvivel på hela saken...

Jag tycker ingenting om något som jag inte har full insikt i. Det är alldeles för många i tråden som tycker långt mer än de har fog för.
Citera
2017-05-09, 18:41
Medlem
Citat:
Hur skulle det kunna gå till domstol när de inte var straffmyndiga?

Bättre då att polisen förhör dem utan att någon tar tillvara barnens rättigheter, eller? Är du ett troll?
Citera
2017-05-09, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
barnen har erkänt med en historia där de använt pinnen där det sitter en barnhand. ska det bara bortses ifrån?

Barnen har INTE erkänt något. Troll?
Citera
2017-05-09, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
Nej, av polisen och journalisten som författade den patetiska rapporten vissa i tråden betraktar som Guds ord.

Det är över. Grabbarna har alibi.
Förklara dig bättre!
Citera
2017-05-09, 18:47
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Bättre då att polisen förhör dem utan att någon tar tillvara barnens rättigheter, eller? Är du ett troll?

Det är nog mer sannolikt att du är ett troll, vad du nu menar med »troll«. Det är nog oftare den som frågar om den andra är ett troll som är ett själv eller bara har slut på argumenten.

Det är snart 20 år sedan utredningen genomfördes. Tiderna var annorlunda då. Det var ingen som hade erfarenhet från brott med så unga personer misstänkta och inblandade. Dessutom handlar en § 31-utredning inte om att lägga skuld, den handlar om att komma fram till vilket stöd och behandling som behövs. Nu 20 år senare har man omarbetat förutsättningarna och synen på en § 31-utredning och ger den unge ett juridiskt biträde. Det var inte aktuellt då.

Det känns inte särskilt konstruktivt att kritisera någon för något som inte gällde för 20 år sedan.

Citat:
Barnen har INTE erkänt något. Troll?

Kan du några andra substantiv än »troll«? Vet du vad som faktiskt sades under utredningen?
Citera
Medlem
Citat:
Jag tycker ingenting om något som jag inte har full insikt i. Det är alldeles för många i tråden som tycker långt mer än de har fog för.

Rent principmässigt då;
är det i sin ordning att polis förhör minderåriga utan att de minderåriga har någon form av stöd eller ombud?

DET måste du väl ändå kunna reflektera över... utan att 'kommentera det enskilda fallet', som det brukar heta...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pynkis
Nej, jag dömer INTE ut utredningen. Men olika experter verkar göra det pga ledande frågor. Jag menar tvärtom att förhören och de uppgifter som framkommer absolut har ett värde och vet man vilka de ledande frågorna är så vet man också om och hur de har inverkat på berättelserna.

Utredningen består ju av så mycket mer än bara dessa förhör, men det näms ju inte i denna mediacirkus. Det finns ingen anledning med den info som finns nu att tro att åklagare/polis inte har vidtagit andra utredningsåtgärder som bör ingå i en utredning.
Hur kan dessa experter - antar att du menar de som figuerat i media i dagarna - påstå att det förekommer ledande frågor, de har inte mer "material" än oss. Så detta är bara ett påstående inte ett fakta.
Citera
2017-05-09, 18:49
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Rent principmässigt då;
är det i sin ordning att polis förhör minderåriga utan att de minderåriga har någon form av stöd eller ombud?

DET måste du väl ändå kunna reflektera över... utan att 'kommentera det enskilda fallet', som det brukar heta...

Se mitt svar här:

(FB) Mordet på Kevin Hjalmarsson, 4 i Arvika 1998
Citera
2017-05-09, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av superfluent
Jag menar att det inte finns något tekniskt bevis som binder dem till brottet. Det är ytterst osannolikt att en sjuåring, än mindre en femåring av ren tur eller för den delen medvetet lyckats undvika att avsätta något som helst användbart tekniskt bevismaterial vid brottsplatsen.
Vad skulle det bestå i då? Om de använde sparkar och sedan ströp honom med pinnen. Pinnar är hittade så där har du ju ett material som finns och är böjt osv. Om nu pojkarna säger att de strypte Kevin med en pinne. Nu menar jag inte ordagrant, men kanske tryckte en pinne mot Kevins hals eller nåt.
Citera
2017-05-09, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Nej det är sant, vi vet inte varför polisen trodde att de var skyldiga. Det är en stor jävla gåta som det kanske kommer ett svar på längre fram. Utredningen ska tas upp igen.
Och att vi ännu inte vet det är för att dokumentären inte nämner detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in