2017-05-23, 20:29
Medlem
Jag läste av en tillfällighet igenom tråden igen strax innan 'superdokumentären' aviserades och tråden exploderade med u-sväng i både konsensus och hotens riktning.

Nu har jag inte sett 'superdokumentären' men det som egentligen mest överraskar och intresserar mig är den genomslagskraft nyhetsmedierna SVT och DN har i det allmänna medvetandet -- fortfarande -- och detta i en tid då den samhällsintresserade aldrig tidigare haft fler alternativ.

Det tog alltså nästan 20 år innan en 'superreporter' lyfte på locket i Kevin-fallet, innan dess var vi alla grundlurade, allt enligt dagens konsensus.
Citera
2017-05-23, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magro
Jag läste av en tillfällighet igenom tråden igen strax innan 'superdokumentären' aviserades och tråden exploderade med u-sväng i både konsensus och hotens riktning.

Nu har jag inte sett 'superdokumentären' men det som egentligen mest överraskar och intresserar mig är den genomslagskraft nyhetsmedierna SVT och DN har i det allmänna medvetandet -- fortfarande -- och detta i en tid då den samhällsintresserade aldrig tidigare haft fler alternativ.

Det tog alltså nästan 20 år innan en 'superreporter' lyfte på locket i Kevin-fallet, innan dess var vi alla grundlurade, allt enligt dagens konsensus.

Jag tror det handlar om att det krävdes en "superreporter" för att kunna få fram allt material. Allt hade sekretess eftersom det var barn inblandade. Så utan Josefssons namn och kontaktnät hade det nog inte gått att få fram.
Citera
2017-05-23, 21:02
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Det mest anmärkningsvärda var alla som köpte när RS berättade att bröderna iscensatt ett planerat mord. Jag hade bra gärna önskat höra vad GW sa när detta var upp I Efterlyst. Nu stoltserar han med teorier, men hur var det då? Varför har vi inte hört GW berätta om det han nu »tror« tidigare?
Senast redigerad av HerrGickhan 2017-05-23 kl. 21:07.
Citera
2017-05-23, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Jag tror inte på slumpen - han lyckades inte fullt ut med Kevin men nästa gång våldtog han...

Jag tror inte det var så att han planerade en våldtäkt vare sig på Kevin eller på 3-åringen. Utan att han helt enkelt var så sexuellt störd att han inte alls fattade vad som är okej att göra med andra. Han var verkligen inte på den mentala nivån han skulle vara.
Citera
2017-05-23, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Jag tror det handlar om att det krävdes en "superreporter" för att kunna få fram allt material. Allt hade sekretess eftersom det var barn inblandade. Så utan Josefssons namn och kontaktnät hade det nog inte gått att få fram.

Ja, sekretess är förstås en faktor!

Har någon försökt sammanställa vilka nya fakta i Kevin-fallet som Josefssons namn och kontaktnät har varit nyckel till?
Citera
2017-05-23, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baphometboy
Du har ju tidigare visat att du tyvärr saknar förmåga att ta in det som visades i dokumentärserien, men om du ser del 3 igen - varför inte ett par gånger i följd - så kommer nog till och med du att inse hur småbarnen kunde veta alla "detaljer".

Jag tror att barnen har berättat detaljer i olika förhör - pö om pö, som Harrysson säger. Antagligen försöker hon sedan få barnet att binda samman detta och använder då tidigare lämnad information, vilket vi får se i dokumentären. Däremot får vi inte se de delar då barnen faktiskt berättar relevanta saker och detaljer. För att veta om det förhåller sig så som jag tror så måste man jämföra förhören och se vad barnen berättar.
Senast redigerad av Pynkis 2017-05-23 kl. 21:36.
Citera
2017-05-23, 21:32
Medlem
Hurdå konsensus?? Huvudvärk hos landets raketforskare igen?!
Sture Bergvall drog igång "cirkusQvick" runt -92 och avslutade den för 4-5 år sen. Och då tog Hannes Råstam vid, därefter Dan Josefsson. Någon måste väl granska tokerierna, eller??
Citat:

Citera
2017-05-23, 21:40
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pynkis
När det gäller detaljerna av värde fick vi tyvärr inte se exempel i dokumentären från förhör när bröderna lämnade sådan information, så jag vet faktiskt inte.

Jodå, där har du faktiskt fel. Efter över hundra frågor till Robin om skadorna på Kevins hals, där en av frågorna uttryckligen var "tryckte ni nåt mot Kevins hals" (utan att han svarar ja) så lämnar Robin komprometterande uppgifter.

Del 3, ca 36:15:

- Nöp du Kevin?
- Nej
- Du har ju berättat att nån nöp Kevin
- Ja
- Vem gjorde det då?
- Ingen
- Men nån måste ju ha gjort det.
- Ja
- Ja, vem var det som nöp Kevin då?
- Christian
- Jaha, var nöp han honom då?
- Här (pekar på halsen)
- Där nöp han honom
- Ja
- Hur gjorde han då? Kan du visa på dig själv?
- (Robin nyper sig på halsen)
- Så gjorde han?
- Ja

Det här är mycket allvarliga uppgifter för bröderna. Robin erkänner(!) efter över hundra(!) ledande frågor att Christian nupit(!) Kevin på halsen.

Vet du? Det är exakt den här sortens detaljer som Rolf Sandberg hävdar visar på brödernas skuld.
Och de är inte värda vatten.
Citera
2017-05-23, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bpjan
Jodå, där har du faktiskt fel. Efter över hundra frågor till Robin om skadorna på Kevins hals, där en av frågorna uttryckligen var "tryckte ni nåt mot Kevins hals" (utan att han svarar ja) så lämnar Robin komprometterande uppgifter.

Del 3, ca 36:15:

- Nöp du Kevin?
- Nej
- Du har ju berättat att nån nöp Kevin
- Ja
- Vem gjorde det då?
- Ingen
- Men nån måste ju ha gjort det.
- Ja
- Ja, vem var det som nöp Kevin då?
- Christian
- Jaha, var nöp han honom då?
- Här (pekar på halsen)
- Där nöp han honom
- Ja
- Hur gjorde han då? Kan du visa på dig själv?
- (Robin nyper sig på halsen)
- Så gjorde han?
- Ja

Det här är mycket allvarliga uppgifter för bröderna. Robin erkänner(!) efter över hundra(!) ledande frågor att Christian nupit(!) Kevin på halsen.

Vet du? Det är exakt den här sortens detaljer som Rolf Sandberg hävdar visar på brödernas skuld.
Och de är inte värda vatten.
Harryson är en totalt värdelös förhörsledare/barnpsykolog (eller va fan hon nu är) Men trots det så visar inte dokumentären alla förhör. Det går inte haka upp sig på ett,som DJ väljer visa.
Citera
2017-05-23, 21:56
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ja, sekretess är förstås en faktor!

Har någon försökt sammanställa vilka nya fakta i Kevin-fallet som Josefssons namn och kontaktnät har varit nyckel till?

Vet inte vad du menar med "nya fakta". Det han har gjort är att han har fått ut och granskat den hemligstämplade förundersökningen. Så för alla utomstående så är väl i princip allt "nya fakta".
Citera
2017-05-23, 21:59
Medlem
p.norths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Han skulle nog kunna lyfta på locket då det gäller palmemordet, kanske.
Citera
2017-05-23, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
Harryson är en totalt värdelös förhörsledare/barnpsykolog (eller va fan hon nu är) Men trots det så visar inte dokumentären alla förhör. Det går inte haka upp sig på ett,som DJ väljer visa.
Nu är det ju inte bara ett förhör det handlar om. Samtliga förhör verkar ha drivits i samma anda. Har mycket svårt att tänka mig att DJ utelämnat något sensationellt som verkligen binder bröderna till brottet, då detta i så fall skulle slå tillbaka med full kraft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in