Citat:
Ursprungligen postat av E14
Det är tvärtom en riktigt dålig aktivistgrej som ger oss cannabisbrukare dålig publicitet.
Om vi börjar vandalisera genom att förstöra trafikljus och annan egendom kan makthavarna bara rycka på axlarna och säga "Ja, se på knarkarna. De bara förstör. Jag känner skuld när jag tänker på att det finns cannabis inom vårt rikes gränser.". Det finns många bättre sätt.
Köp industrihampa och plantera. Det måste dock vara varmt, eftersom mina plantor dog när de stod inomhus på vintern. De stod i fönstret, och där var det 18 grader.
Sätt upp affischer på allmän plats. Skulle tro att de flesta har en skrivare, antingen hemma eller på ett bibliotek i närheten. Länka till bra hemsidor till exempel.
Samla in namnunderskrifter. Om du inte vill bli stämplad i din hemstad, åk ett par mil till någon annan stad och samla in där.
Dela ut faktablad om cannabis. Se till att det är väl formulerat, och dra med alla nackdelar cannabis har (så bedömningen blir objektiv, vi vinner i vilket fall).
Om ni vill göra om trafikljus, se till att det går lätt att ta bort (tejpa upp en urklippt kartong ovanpå lampan. Ser fortfarande ut som ett cannabisblad, men ingen skada är gjord).
Det sista vi behöver är att folk börjar se oss som skyhöga vandaler som hittar på allt möjligt. Då sväljer de bara makthavarnas krok med rev och sänke.
Ska man se saker ur din hypotetiska samhällssynvinkel så är ju du en galen knarkare som vill förgifta våra stackars oskyldiga barn genom att plantera knark i stadens perker. Det är absolut inte sant, men man kan vinkla det så om man vill. Själv är jag övertygad om att trafikljusen skapar en välbehövlig debatt och att folk inser att det ligger mer bakom än skadegörelse. Fattar inte att legaliseringsmänniskor ska börja gnälla om detta. Har läst fler negativa kommentarer på FB än i tidningarna. Sluta utgå från det värsta och inse att debattklimatet mjukas upp tack vare
all form av publisitet.
Fokuserar du på själva skadegörelsen istället för budskapet ("grönt ljus för cannabis"), så gör du ju bort dig lika mycket som "den lättstyrda massan".
Och senast jag kollade så hade fortfarande vandaler långt högre status än knarkare. Faktum är att knarkare ligger allra, allra längst ner på listan över respektabla människor enligt svensson, så att folk ska se ner på oss som människor pga minimal, kreativ vandalisering känns närmast orelevant.