Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-27, 22:59
  #781
Medlem
Grinchen00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forzo
Har sökt lite men det är ju lite av en djungel med alla olika VPNer som finns nuförtiden. Jag har tänkt skaffa en men vet inte riktigt vilken jag ska ta så tips mottages tacksamt!

Mina krav:
1. Ska vara OpenVPN så jag bara kan ställa in det i routern och inte behöva krångla med varje enhet.
2. Ska gå att se BBC Play och Netflix USA. Så brittiska och amerikanska servrar krävs.
3. Ska vara säker och pålitlig, inte spara massor av uppgifter som lämnas ut åt höger och vänster. Kommer inte göra något olagligt så behöver inte vara extremt supersäkert men vill ändå ha en viss nivå av säkerhet.
4. Behöver vara någorlunda snabb. Helst ska man inte märka av att man sitter bakom en VPN vid normal surfning och den behöver klara av streaming.

Har tittat lite på NordVPN och den verkar vid en snabb koll uppfylla mina krav men såg att någon avrådde från den på någon tidigare sida. Erfarenheter?

Om du skall hoppa mellan VPN-servrar i USA (Neflix) och GB (BBC Play) så är det ingen bra ide att sätt det i routern. Blir ju extremt jobbigt att konfa om routern varje gång du vill byta land. Bättre att använda klienten där du kan byta server med 1 eller 2 klick.
Dessutom kan ju ”consumer grade” routers ofta ha en CPU med taskig prestanda för VPN.

Själv kör jag ProtonVPN mot NetFlix USA utan problem. Schweiziska Proton känns väldigt pålitliga vad gäller säkerhet och loggning. Men de är inte billigast och du måste köpa Proton Plus för att komma åt proton servrar anpassade för NetFlix.

BBC IPlayer har, precis som Netflix, någon form av fungerande VPN detektion, jag får ” BBC iPlayer only works in the UK. Sorry, it’s due to rights issues” trots att jag får ett UK IP via VPN. Jag vet inte om det finns någon VPN leverantör som satsat på att ta sig förbi BBC:s spärr som man gjort med NetFlix.
Citera
2018-06-28, 00:42
  #782
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grinchen00
Om du skall hoppa mellan VPN-servrar i USA (Neflix) och GB (BBC Play) så är det ingen bra ide att sätt det i routern. Blir ju extremt jobbigt att konfa om routern varje gång du vill byta land. Bättre att använda klienten där du kan byta server med 1 eller 2 klick.
Dessutom kan ju ”consumer grade” routers ofta ha en CPU med taskig prestanda för VPN.

Själv kör jag ProtonVPN mot NetFlix USA utan problem. Schweiziska Proton känns väldigt pålitliga vad gäller säkerhet och loggning. Men de är inte billigast och du måste köpa Proton Plus för att komma åt proton servrar anpassade för NetFlix.

BBC IPlayer har, precis som Netflix, någon form av fungerande VPN detektion, jag får ” BBC iPlayer only works in the UK. Sorry, it’s due to rights issues” trots att jag får ett UK IP via VPN. Jag vet inte om det finns någon VPN leverantör som satsat på att ta sig förbi BBC:s spärr som man gjort med NetFlix.

Sant! Men kör allting på TVn via Chromecast så tror tyvärr att jag måste ha det via routern för att få det att funka. Har en ganska high-end konsumentrouter som enligt internet ska klara VPN bra med DD-WRT, även om den har några år på nacken nu.

Ska kolla upp Proton, låter lovande. Jag har inget emot att betala lite mer för en bra tjänst, så länge det inte är helt sanslöst dyrt.

Såg någonting om att BBC hade något skydd men visste inte hur pass väl det fungerade. Tack för att du testade! Får ta och leta runt lite och se om jag hittar något som tar sig runt det.
Citera
2018-06-28, 02:43
  #783
Medlem
KokaGrodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grinchen00
Om du skall hoppa mellan VPN-servrar i USA (Neflix) och GB (BBC Play) så är det ingen bra ide att sätt det i routern. Blir ju extremt jobbigt att konfa om routern varje gång du vill byta land. Bättre att använda klienten där du kan byta server med 1 eller 2 klick.
Dessutom kan ju ”consumer grade” routers ofta ha en CPU med taskig prestanda för VPN.

Själv kör jag ProtonVPN mot NetFlix USA utan problem. Schweiziska Proton känns väldigt pålitliga vad gäller säkerhet och loggning. Men de är inte billigast och du måste köpa Proton Plus för att komma åt proton servrar anpassade för NetFlix.

BBC IPlayer har, precis som Netflix, någon form av fungerande VPN detektion, jag får ” BBC iPlayer only works in the UK. Sorry, it’s due to rights issues” trots att jag får ett UK IP via VPN. Jag vet inte om det finns någon VPN leverantör som satsat på att ta sig förbi BBC:s spärr som man gjort med NetFlix.
Testade nyss. BBC IPlayer funkar med AirVPN, ingen spärr. Jag sitter i Sverige, loggar in via ett UK IP.
Citera
2018-06-28, 07:46
  #784
Medlem
zixls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grinchen00
BBC IPlayer har, precis som Netflix, någon form av fungerande VPN detektion, jag får ” BBC iPlayer only works in the UK. Sorry, it’s due to rights issues” trots att jag får ett UK IP via VPN. Jag vet inte om det finns någon VPN leverantör som satsat på att ta sig förbi BBC:s spärr som man gjort med NetFlix.
Anonine har haft en väg runt detta, jag vet inte om det fortfarande fungerar då jag inte har kollat på BBC på ett tag.
Citera
2018-06-28, 11:14
  #785
Medlem
Även Privatevpn.com har en speciell UK-BBC som fungerar alldeles utmärkt.
Citera
2018-06-30, 11:33
  #786
Medlem
dovAkins avatar
Söker en VPN tjänst där man kan välja land som man "befinner" sig i då jag ska till USA och vill kunna se Cmore där, så vill alltså att den ska visa att jag befinner mig i Sverige.
Citera
2018-06-30, 14:14
  #787
Medlem
Grinchen00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dovAkin
Söker en VPN tjänst där man kan välja land som man "befinner" sig i då jag ska till USA och vill kunna se Cmore där, så vill alltså att den ska visa att jag befinner mig i Sverige.
Cmore har väl bara ett simpelt geografiskt IP filter och inte ett VPN detction system som t.ex. NetFlix?
Borde i så fall fungera med alla VPN leverantörer som har servrar placerade i Sverige. T.ex. Expressvpn, Nordvpn, Protonvvpn med flera. Enligt Cmore själva så skall det gå bra att kolla i alla EU länder så stämmer det borde t.o.m. räcka med en VPN server i EU.
Citera
2018-07-01, 17:43
  #788
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KokaGroda
Testade nyss. BBC IPlayer funkar med AirVPN, ingen spärr. Jag sitter i Sverige, loggar in via ett UK IP.

Citat:
Ursprungligen postat av zixl
Anonine har haft en väg runt detta, jag vet inte om det fortfarande fungerar då jag inte har kollat på BBC på ett tag.

Citat:
Ursprungligen postat av dfdr
Även Privatevpn.com har en speciell UK-BBC som fungerar alldeles utmärkt.

Tack! Då har jag lite fler alternativ att kolla upp
Citera
2018-09-24, 02:30
  #789
Medlem
Spelmissbrukets avatar
Ahopp. Köpte PrivateVPN men till min (nä, inte särskilt förvånad.) förvåning så fungerar ingen av US på Netflix, fastän dom skyltar med att deras tjänst är bra på det.

Någon som använder PrivateVPN som kan dela med sig av något tips? Jag har inte kollat igenom alla US, men alla 4 som heter "US-Netflix, hulu" och några till. Alla blockeras.
Citera
2018-09-24, 16:48
  #790
Medlem
Spelmissbrukets avatar
Ytterlig information till mitt förra inlägg: Av någon konstig anledning kan man inte köra Chromecast via vpn på datorn eller android/ios. I så fall måste man installera VPN i routern.

Så för att vara rättvis fungerar PrivateVPN visst bra, men om du ska ha det på chromecast måste du köra VPN på routern vilket kan vara rätt krångligt.
Citera
2018-09-24, 16:52
  #791
Medlem
deadhead.s avatar
AzireVPN firar just nu 6 år och har erbjudande på abonnemang.
Citera
2018-10-12, 23:02
  #792
Medlem
Tjena

Vet inte om jag postar denna amatör fråga i rätt forum nu. Men säg att man sitter på ett hotell och kopplar upp sig mot deras öppna trådlösa nätverk. Därefter så startar man sin vpn client på datorn och då loggar man ju in med användarnamn och lösenord (iaf i OVPN). Är det möjligt för någon då att fånga upp den inloggningen? och genom det på något sätt ändå avlyssna trafiken? eller sker den inloggningen bara typ lokalt på datorn ändå eller hur fungerar det?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback