Citat:
Ursprungligen postat av
Ilpadre
Är lite förståndshandikappad när det gäller det här med vpn. Jag vill skaffa det av några anledningar. Man vill ju vara anonym, eller att information om mig kan läcka till orätta händer. Så några frågor som jag vill ha svar på från någon som kan:
Hur starkt är skyddet från att stjäla till exempel personlig information?
Är man anonym? Till exempel om piratebay funnits kvar och jag hade laddat ner, hade det varit safe?
Framförallt, hur funkar det rent tekniskt? Tycker det pratas om olika lösningar men måste man installera på varje enhet? Fattar ni min fråga?
Tacksam för svar!
Edit: Tips på vpn?
Du blir anonym på så vis att det ip du går ut på nätet med inte är ditt egentliga. VPN betyder VirtualPrivateNetwork, du ansluter alltså till en server som all din trafik går genom. Så med andra ord skulle den som tillhandhar tjänsten kunna lagra alla infromation eftersom all trafik går via deras servrar, så din personliga data kan alltså hamna i händerna på gud vet vem. Dock är finns det ju seriösa, som inte lagrar eller lämnar ut information, men du skall inte känna dig helt säker bara för att du ansluter till en vpn tjänst. Menjag skulle vilja påstå att om du använder en seriös tjänst så kan du känna dig trygg.
Det finns vpn som ligger på routernivå, då är all trafik från din router kopplad till ditt vpn, då behöver du inte installera det på alla enheter, iaf inte dem som du använder hemma. Men, trotts vpn kan du aldrig vara 100 % säker, du får istället vara försiktig vad för information du skickar via nätet.
Sedan är det en fråga om du behöver vpn och i så fall varför? Du verkar inte så insatt, så för att göra det enkelt så skulle jag säga att du skall skaffa TorBrowser
https://www.torproject.org/