2022-07-14, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ilpadre
Ok, varför ska man då skaffa? Kan du utveckla?
När det gäller "anonym" är det mest en definitionsfråga. Du kan använda VPN och sjunga ut som en fågel med ditt riktiga namn på Facebook och inte vara ett dugg anonym.

Men förutsatt att du inte är så korkad att du har ditt egna namn och personnummer som client ID när du tankar en torrent så ska det inte vara några problem. Jag kör själv med PrivateVPN, billig som smuts och fungerar klockrent.

I korthet ska du installera ett program/app på din enhet för att koppla upp dig. Wireguard är det du vill ha.
Citera
2022-07-14, 21:43
Medlem
Ilpadres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GleefulGoshawk61
När det gäller "anonym" är det mest en definitionsfråga. Du kan använda VPN och sjunga ut som en fågel med ditt riktiga namn på Facebook och inte vara ett dugg anonym.

Men förutsatt att du inte är så korkad att du har ditt egna namn och personnummer som client ID när du tankar en torrent så ska det inte vara några problem. Jag kör själv med PrivateVPN, billig som smuts och fungerar klockrent.

I korthet ska du installera ett program/app på din enhet för att koppla upp dig. Wireguard är det du vill ha.

Ok! Tack för svar! Anade nog att man inte är anonym ur alla aspekter... Har kollat på privateVPN. Var någon som rekommenderade den ut ett delningsperspektiv.

Jag antar att när man köper en vpn-tjänst så laddar man ner ett program som man sedan utgår ifrån eller logger den i bakgrunden hela tiden? Alltså om jag vill använda vpn så måste jag starta den eller? Det räcker inte med det? Man behöver wireguard som är ytterligare ett program? Sorry att jag strular men det är jag som är dataansvarig här hemma med noll poäng i it.
Citera
2022-07-14, 22:23
Medlem
Citat:
Ok! Tack för svar! Anade nog att man inte är anonym ur alla aspekter... Har kollat på privateVPN. Var någon som rekommenderade den ut ett delningsperspektiv.

Jag antar att när man köper en vpn-tjänst så laddar man ner ett program som man sedan utgår ifrån eller logger den i bakgrunden hela tiden? Alltså om jag vill använda vpn så måste jag starta den eller? Det räcker inte med det? Man behöver wireguard som är ytterligare ett program? Sorry att jag strular men det är jag som är dataansvarig här hemma med noll poäng i it.
PrivateVPN har sitt egna program tror jag. Kör den och sen är det klart. Se till att den startar när datorn startar bara.
Citera
2022-07-14, 22:53
Medlem
Ilpadres avatar
Citat:
PrivateVPN har sitt egna program tror jag. Kör den och sen är det klart. Se till att den startar när datorn startar bara.

Tack för hjälpen! Har läst en del och det verkar vettigt!
Citera
2022-07-15, 00:43
Medlem
Julle128s avatar
Citat:
Är lite förståndshandikappad när det gäller det här med vpn. Jag vill skaffa det av några anledningar. Man vill ju vara anonym, eller att information om mig kan läcka till orätta händer. Så några frågor som jag vill ha svar på från någon som kan:

Hur starkt är skyddet från att stjäla till exempel personlig information?

Är man anonym? Till exempel om piratebay funnits kvar och jag hade laddat ner, hade det varit safe?

Framförallt, hur funkar det rent tekniskt? Tycker det pratas om olika lösningar men måste man installera på varje enhet? Fattar ni min fråga?

Tacksam för svar!

Edit: Tips på vpn?
Du blir anonym på så vis att det ip du går ut på nätet med inte är ditt egentliga. VPN betyder VirtualPrivateNetwork, du ansluter alltså till en server som all din trafik går genom. Så med andra ord skulle den som tillhandhar tjänsten kunna lagra alla infromation eftersom all trafik går via deras servrar, så din personliga data kan alltså hamna i händerna på gud vet vem. Dock är finns det ju seriösa, som inte lagrar eller lämnar ut information, men du skall inte känna dig helt säker bara för att du ansluter till en vpn tjänst. Menjag skulle vilja påstå att om du använder en seriös tjänst så kan du känna dig trygg.
Det finns vpn som ligger på routernivå, då är all trafik från din router kopplad till ditt vpn, då behöver du inte installera det på alla enheter, iaf inte dem som du använder hemma. Men, trotts vpn kan du aldrig vara 100 % säker, du får istället vara försiktig vad för information du skickar via nätet.
Sedan är det en fråga om du behöver vpn och i så fall varför? Du verkar inte så insatt, så för att göra det enkelt så skulle jag säga att du skall skaffa TorBrowser https://www.torproject.org/
Citera
2022-07-15, 11:12
Medlem
Ilpadres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julle128
Du blir anonym på så vis att det ip du går ut på nätet med inte är ditt egentliga. VPN betyder VirtualPrivateNetwork, du ansluter alltså till en server som all din trafik går genom. Så med andra ord skulle den som tillhandhar tjänsten kunna lagra alla infromation eftersom all trafik går via deras servrar, så din personliga data kan alltså hamna i händerna på gud vet vem. Dock är finns det ju seriösa, som inte lagrar eller lämnar ut information, men du skall inte känna dig helt säker bara för att du ansluter till en vpn tjänst. Menjag skulle vilja påstå att om du använder en seriös tjänst så kan du känna dig trygg.
Det finns vpn som ligger på routernivå, då är all trafik från din router kopplad till ditt vpn, då behöver du inte installera det på alla enheter, iaf inte dem som du använder hemma. Men, trotts vpn kan du aldrig vara 100 % säker, du får istället vara försiktig vad för information du skickar via nätet.
Sedan är det en fråga om du behöver vpn och i så fall varför? Du verkar inte så insatt, så för att göra det enkelt så skulle jag säga att du skall skaffa TorBrowser https://www.torproject.org/

Tack för ett grymt svar! Varför kan ingen skriva så lätt som du? Jag har tänkt länge att jag ska skaffa någon form av vpn som anonymiserar mig. Det började bli allvar när jag fick ett brev för flera år sen från advokatsbyrå om delad film trots att jag inte hade det. Men man lånar ju ut nätverket åt många. Sen är det väl den där känslan när man ibland surfar och plötsligt kommer det upp någon banner som påtalar mitt ip och var jag är. Usch! Ska kolla torbrowser! Tack!
Citera
2022-07-15, 13:22
Medlem
musttomtes avatar
Google one erbjuder gratis vpn med backup på två tib för den som missat det. Ej provat själv.

https://one.google.com/about/vpn?hl=sv
Citera
2022-07-15, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av musttomte
Google one erbjuder gratis vpn med backup på två tib för den som missat det. Ej provat själv.

"Betala för att få något gratis" Mjo..

Förutom det, varför skulle man någonsin lita på Google av alla företag?
Citera
2022-07-15, 13:31
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av musttomte

Jag skulle nog inte lita på Google avseende detta (heller). Google är ondska.
Citera
2022-07-15, 13:32
Medlem
musttomtes avatar
Citat:
"Betala för att få något gratis" Mjo..

Förutom det, varför skulle man någonsin lita på Google av alla företag?

Mycket bra fråga! vad är meningen med livet..

Ska prova på chromebook och det kan nog vara toksnabbt! Enda fördelen =)
Citera
2022-07-15, 20:11
Medlem
JiangTaigongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallea79
Vilken VPN trivs ni med?
Först ska sägas att jag inte sysslar med olagligheter så det är möjligt att dessa inte är de säkraste mot CIA, FSB, Säpo. etc. Jag VPN-ar bara för privacy.

Alla tre är gratisappar som jag använder omväxlande beroende på humör

Psiphon (VPN-ar hela telefonen)
Aloha (VPN-ar bara det du surfar på i appen)
Proton inloggning på deras hemsida.(VPN-ar hela telefonen)
Citera
2022-07-15, 21:44
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JiangTaigong
Först ska sägas att jag inte sysslar med olagligheter så det är möjligt att dessa inte är de säkraste mot CIA, FSB, Säpo. etc. Jag VPN-ar bara för privacy.

Alla tre är gratisappar som jag använder omväxlande beroende på humör

Psiphon (VPN-ar hela telefonen)
Aloha (VPN-ar bara det du surfar på i appen)
Proton inloggning på deras hemsida.(VPN-ar hela telefonen)

Blir lite nyfiken, varför vill du ha VPN om du skall läsa lite nyheter t ex på Aftonbladet, Expressen eller whatever du läser?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in