Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-12-02, 09:37
  #1
Medlem
nån som har lite info om vilken VPN-tunnel som är bäst , säkrast och "anonymast" i dagsläget ?
Antar att det kommer explodera sådana tjänster om IPRED blir verklighet inom ett par veckor...
Citera
2008-12-02, 11:09
  #2
Medlem
falcon1s avatar
Jag använder swissvpn.net och det funkar bra.
Citera
2008-12-02, 11:19
  #3
Medlem
FolkeYs avatar
Jag tänkte lägga till frågan, vilken är stabilast och snabbast och har 100% uptime ?

Ska köra hela nätverket via VPN här hemma snart.
Citera
2008-12-02, 11:21
  #4
Medlem
SchackMatts avatar
Inte nog med att SwissVPN själva loggar allting, de befinner sig i Schweiz och all trafik passerar därmed Onyx. Avstå ifrån att föreslå SwissVPN när folk frågar efter säkerhet och anonymitet.

Jag känner inte till någon pålitlig VPN-host, men ett alternativ är att hyra en server i ett annat land och själv installera en VPN-server (exempelvis OpenVPN) där, eller använda SSH-tunnel. Det finns flera andra trådar om bra serverhostar utomlands.
Citera
2008-12-02, 11:37
  #5
Medlem
Ratchers avatar
VPN i sig är ju inte speciellt "svår" att knäcka, om jag minns rätt så tog det inte mer än 4 timmar för en student att knäcka den krypteringen som heter "DC4".

Ska leta reda på där jag läste detta så ni får se det själva, jag hittar det inte just nu.

Återkommer...

EDIT:

Citat:
However, we also consider it our obligation to inform you about some of the negative aspects of PPTP VPN: While Microsoft claims that PPTP has a "good level of security that is suitable for most companies," security professionals such as Bruce Schneier think otherwise. A German student managed to crack PPTP passwords in 4 hours. Asleap by Joshua Wright has been extended to crack weak PPTP passwords. The authors of the premier Open Source PPTP implementations PPTPClient and Poptop recommend themselves against using PPTP. Others have found a flaw in Microsoft's PPTP implementation. Even Microsoft now admits that "as a VPN protocol, Microsoft considers PPTP to be non-strategic". Note also that PPTP is not an official Internet standard. It is a 'de-facto industry standard' set by Microsoft. In a nutshell, PPTP VPN can give you a false sense of security. Only use it, when you deal with non-sensitive data and when you need a VPN but have at the moment no possibility to install Open VPN. While PPTP VPN offers you immediate encryption and protection from the casual observer, always be aware that security experts and trained cryptographers can crack it with comparatively little effort.

Så gömmer sig tillräkligt många så kommer nog media maffian hävda deras rätt att "knäcka" detta med egna superdatorer, men det hoppas jag dröjer ett tag innan det inträffar, men man vet ju som sagt aldrig.

Källa: https://www.perfect-privacy.com/faq.html#faq17
__________________
Senast redigerad av Ratcher 2008-12-02 kl. 11:49.
Citera
2008-12-02, 12:36
  #6
Medlem
SchackMatts avatar
Inte alla VPN-servrar använder PPTP. OpenVPN till exempel använder TLS/SSL.
Citera
2008-12-02, 12:46
  #7
Medlem
falcon1s avatar
det är inte utan att jag håller med dig om anonymiteten och säkerheten gällande swiss, visst går de säkert via onyx och man får vara medveten om det också. tar gärna emot tips på andra bättre tunnlar om det finns. säkerhetn är ju viktig.
Citera
2008-12-02, 13:05
  #8
Medlem
SHEBELLZs avatar
helt klart openvpn tjänster från tiamo eller anakata
Citera
2008-12-02, 16:59
  #9
Medlem
XMaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SHEBELLZ
helt klart openvpn tjänster från tiamo eller anakata

www.prq.se
(Dock är inte anakata inblandade i deras verksamhet, enligt information ifrån IDG )
Citera
2008-12-03, 17:26
  #10
Medlem
Det är ju anakata som driver prq i huvudsak
Citera
2008-12-03, 20:46
  #11
Medlem
Ratchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SchackMatt
Inte alla VPN-servrar använder PPTP. OpenVPN till exempel använder TLS/SSL.

Precis...
därför kör jag själv SSH2 samt OpenVPN

Citat:
Depending on the service you are using, we are using 4096 bit OpenVPN, 4096 bit SSH-2 (Secure Shell 2), and 4096 bit SSL/TLS respectively,

Fungerar gallant...

Och har ABSOLUT inget att klaga på då det gäller farten.
Citera
2008-12-28, 22:46
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jbeee
Det är ju anakata som driver prq i huvudsak

Bolaget är sålt så nej.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback